Tak wynika z "Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011-2012" jaki ostatnio opublikowała PARP.
- Polskie mikro i małe firmy wykazują nieco większą specjalizację przy imporcie z UE niż poza UE oraz eksportu poza UE niż do UE. – tłumaczy Jacek Łapiński jeden z autorów raportu, który analizuje umiędzynarodowienie polskich firm. Jego zdaniem postępowanie przedsiębiorstw wynika stąd, iż import jest łatwiejszy z UE niż spoza UE. - Rynki UE cechuje natomiast wysoka konkurencja, przez którą trudniej się przebić małym podmiotom, stąd ich zainteresowanie innymi regionami świata – tłumaczy w raporcie - Działalność eksportowa wymaga zaangażowania większych pieniędzy i lepszego przygotowania kadrowego oraz powinna być inwestycją długoterminową, ponieważ zdobycie klientów za granicą jest znacznie droższe niż w kraju. Import z kolei może być podejmowany znacznie łatwiej i częściej na zasadzie ad hoc w zależności od pojawiających się możliwości zbytu. Często jest też elementem większego łańcucha dostaw dużych przedsiębiorstw. – dodaje autor opracowania.
Według PARP na sprzedaż za granicę zdecydowała się zaledwie co czterdziesta mikrofirma – 2,6 proc. (49,6 tys. w 2012 r.) oraz nieco więcej niż co czwarty mały przedsiębiorca – 28,6 proc. (17,1 tys. w 2012 r.). Importem zajmowała się co osiemnasta najmniejsza firma (5,4 proc - 92,7 tys.). Sprowadzała towary z zagranicy także ponad co trzecia mała firma (39,2 proc. - 21,6 tys.), ponad co druga średnia (57,3%; 9 tys.) oraz niemal wszystkie duże podmioty (89,1%; 2,8 tys.). Importuje grous firm handlowych, a eksport zwiększają firmy zajmujące się przede wszystkim przetwórstwem przemysłowym.
Przeciętny eksporter z MSP sprzedał w 2012 r. za granicę towary o wartości 2,5 mln zł, w tym przeciętny mikro eksporter – 0,6 mln zł.
Wartość towarów sprowadzanych przez najmniejsze firmy stanowiła dwa lata temu ( nie ma danych za ubiegły rok) 7,7 proc. importu z UE ogółem i 5,5 proc. importu spoza krajów Wspólnoty, a w małych firm odpowiednio 14,5 proc. i 8,1 proc.