Problemy nad Kanałem Panamskim

Międzynarodowe konsorcjum Grupo Unido por el Canal (GUPC), które pracuje nad projektem rozbudowy Kanału Panamskiego, oświadczyło, iż wstrzymuje wszelkie prace. Powodem są nieporozumienia w sprawie płatności.

Aktualizacja: 08.02.2014 18:17 Publikacja: 08.02.2014 18:17

Problemy nad Kanałem Panamskim

Foto: Bloomberg

Konsorcjum utrzymuje, iż nie dostało 1,6 mld dol. za dotychczas przeprowadzone prace. Natomiast Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) odpiera zarzuty i twierdzi, że Grupo Unido "szantażuje" ACP.

Grupo Unido buduje nową śluzę, dzięki której przez kanał mogły by przepływac jeszcze większe kontenerowce. Śluza miała być gotowa w 2015 roku.

ACP podkreśla, iż konsorcjum dostało wszystkie przewidziane w umowie pieniądze, a dodatkowe 1,6 mld dol. wynika z dodatkowych kosztów wygenerowanych przez firmy i nie ujętych w kontrakcie. Jeśli prace nie zostaną wznowione pracę może stracić 10 tys. robotników panamskich, zatrudnionych przy projekcie.

Na razie negocjacje miedzy zarządem a konsorcjum nie przyniosły rozstrzygających rezultatów. Wiadomo jedynie, że rozmowy nie zostały zupełnie zerwane.

Całkowity koszt projektu rozbudowy kanału miał wynieść 5,25 mld dol. Prace miały zakończyć się w październiku 2014 roku w 100. rocznicę uruchomienia kanały. Przełożono je jednak na 2015 rok. Rozbudowa miała zwiększyć przepustowość Kanału Panamskiego, przez który obecnie przepływa dziennie 38 statków. I pozwolić na przepłynięcie nim także największych kontenerowców.

Kanał Panamski to jednam najważniejszych dróg wodnych świata - łączący Ocean Atlantycki z Pacyfikiem. Kanał ma nieco ponad 80 km i do 1999 roku był kontrolowany przez Stany Zjednoczone. Obsługuje niemal 5 proc. światowego handlu. Kanał jest też podstawą gospodarki Panamy. Około 80 proc. PKB tego kraju ma związek z drogą wodną.

Konsorcjum utrzymuje, iż nie dostało 1,6 mld dol. za dotychczas przeprowadzone prace. Natomiast Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) odpiera zarzuty i twierdzi, że Grupo Unido "szantażuje" ACP.

Grupo Unido buduje nową śluzę, dzięki której przez kanał mogły by przepływac jeszcze większe kontenerowce. Śluza miała być gotowa w 2015 roku.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej