Reklama
Rozwiń

Problemy nad Kanałem Panamskim

Międzynarodowe konsorcjum Grupo Unido por el Canal (GUPC), które pracuje nad projektem rozbudowy Kanału Panamskiego, oświadczyło, iż wstrzymuje wszelkie prace. Powodem są nieporozumienia w sprawie płatności.

Aktualizacja: 08.02.2014 18:17 Publikacja: 08.02.2014 18:17

Problemy nad Kanałem Panamskim

Foto: Bloomberg

Konsorcjum utrzymuje, iż nie dostało 1,6 mld dol. za dotychczas przeprowadzone prace. Natomiast Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) odpiera zarzuty i twierdzi, że Grupo Unido "szantażuje" ACP.

Grupo Unido buduje nową śluzę, dzięki której przez kanał mogły by przepływac jeszcze większe kontenerowce. Śluza miała być gotowa w 2015 roku.

ACP podkreśla, iż konsorcjum dostało wszystkie przewidziane w umowie pieniądze, a dodatkowe 1,6 mld dol. wynika z dodatkowych kosztów wygenerowanych przez firmy i nie ujętych w kontrakcie. Jeśli prace nie zostaną wznowione pracę może stracić 10 tys. robotników panamskich, zatrudnionych przy projekcie.

Na razie negocjacje miedzy zarządem a konsorcjum nie przyniosły rozstrzygających rezultatów. Wiadomo jedynie, że rozmowy nie zostały zupełnie zerwane.

Całkowity koszt projektu rozbudowy kanału miał wynieść 5,25 mld dol. Prace miały zakończyć się w październiku 2014 roku w 100. rocznicę uruchomienia kanały. Przełożono je jednak na 2015 rok. Rozbudowa miała zwiększyć przepustowość Kanału Panamskiego, przez który obecnie przepływa dziennie 38 statków. I pozwolić na przepłynięcie nim także największych kontenerowców.

Kanał Panamski to jednam najważniejszych dróg wodnych świata - łączący Ocean Atlantycki z Pacyfikiem. Kanał ma nieco ponad 80 km i do 1999 roku był kontrolowany przez Stany Zjednoczone. Obsługuje niemal 5 proc. światowego handlu. Kanał jest też podstawą gospodarki Panamy. Około 80 proc. PKB tego kraju ma związek z drogą wodną.

Konsorcjum utrzymuje, iż nie dostało 1,6 mld dol. za dotychczas przeprowadzone prace. Natomiast Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) odpiera zarzuty i twierdzi, że Grupo Unido "szantażuje" ACP.

Grupo Unido buduje nową śluzę, dzięki której przez kanał mogły by przepływac jeszcze większe kontenerowce. Śluza miała być gotowa w 2015 roku.

Biznes
Miliardy na światłowody w Polsce. Hurtowy operator skusił banki
Biznes
Słowacja i Węgry blokują sankcje, suwerenność cyfrowa UE i spadek cen mieszkań
Biznes
NATO wzmacnia swoją północ. Gdzie pojawią się kolejne wojska sojuszników?
Biznes
Rekordowa liczba odwiedzających Warszawę
Biznes
Nvidia znów najwięcej wartą spółką na świecie. Mimo zamknięcia rynku chińskiego