Reklama

T-Mobile Polska w 2013 r.: przychody w dół o 5,3 proc.

Spadek przychodów, najwolniejszy na tle wielkiej trójki operatorów komórkowych w Polsce, w tym przede wszystkim z usług, zanotowała największy pod względem liczby użytkowników T-Mobile Polska. Mobilny telekom poprawił za to rentowność.

Publikacja: 06.03.2014 09:18

T-Mobile Polska w 2013 r.: przychody w dół o 5,3 proc.

Foto: Bloomberg

Przychody T-Mobile Polska w 2013 r. spadły w euro o 5,6 proc. do 1,584 mld euro z 1,678 mld euro w 2012 roku – wynika z danych zaprezentowanych przez Deutsche Telekom, właściciela komórkowej sieci.

W przeliczeniu na złote oznacza to, że telekom wypracował w ub.r. 6,649 mld zł przychodów, podczas gdy rok temu 7,022 mld zł. Rok do roku wpływy ze sprzedaży T-Mobile Polska spadły więc o 5,3 proc., najwolniej spośród wielkiej trójki. Wyższe przychody miał tylko Polkomtel, operator sieci Plus, choć spadły mu o 6 proc..

Z naszych obliczeń wynika przy tym, że przychody wszystkich czterech największych operatorów komórkowych w kraju skurczyły się w ub.r. o 5,2 proc. do 23,3 mld zł.

Telekomy nadrabiały spadek cen usług i hurtowych stawek MTR przychodami ze sprzedaży smartfonów, tabletów i laptopów. Jak podał dziś Deutsche Telekom, przychody z usług T-Mobile Polska obniżyły się w euro o 15,3 proc., a w polskiej walucie o 14,6 proc. z 6 mld zł do 5,12 mld zł.

EBITDA operatora urosła natomiast rok do roku z 2,45 mld zł (586 mln euro) w 2012 r. do 2,514 mld zł (599 mln euro). Marża EBITDA komórkowej sieci zarządzanej przez Miroslava Rakowskiego poprawiła się tym samym o około 3 pkt. proc. i wyniosła 37,8,2 proc. (rok temu 34,9 proc.).

Reklama
Reklama

Spadły w ub.r. SAC i SRC T-Mobile Polska. W euro zmniejszyły się odpowiednio o 25 proc. i blisko 49 proc.

Miniony rok telekom zakończył z 15,563 mln aktywnych kart SIM, co oznacza ubytek w skali dwunastu miesięcy o 477 tys. kart, a w ostatnim kwartale 2013 r. o 104 tys. kart. Jak można było przewidywać, spadek miał miejsce głównie w segmencie pre-paid, który skurczył się w ub.r. T-Mobile o 530 tys. kart SIM do 8,514 mln (największa fala miała miejsce w III kw.). Natomiast w segmencie post-paid operator wykazał przyrost użytkowników o 53 tys. do 7,049 mln kart SIM.

W IV kw. ub.r. spadek widać w obu segmentach: w pre-paidzie T-Mobile Polska zgubił 91 tys. kart SIM, a w post-paidzie 13 tys.

Wskaźnik odejść churn pogorszył się operatorowi o 1 pkt proc. do 2 proc. miesięcznie.

Utrzymała się tendencja wzrostowa liczby wydzwonionych minut użytkowników. W IV kw. wzrosła do 131 minut, a w segmencie kontraktowym do 245 minut z odpowiednio 124 i 232 minut w analogicznym okresie 2012 roku.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama