T-Mobile Polska w 2013 r.: przychody w dół o 5,3 proc.

Spadek przychodów, najwolniejszy na tle wielkiej trójki operatorów komórkowych w Polsce, w tym przede wszystkim z usług, zanotowała największy pod względem liczby użytkowników T-Mobile Polska. Mobilny telekom poprawił za to rentowność.

Publikacja: 06.03.2014 09:18

T-Mobile Polska w 2013 r.: przychody w dół o 5,3 proc.

Foto: Bloomberg

Przychody T-Mobile Polska w 2013 r. spadły w euro o 5,6 proc. do 1,584 mld euro z 1,678 mld euro w 2012 roku – wynika z danych zaprezentowanych przez Deutsche Telekom, właściciela komórkowej sieci.

W przeliczeniu na złote oznacza to, że telekom wypracował w ub.r. 6,649 mld zł przychodów, podczas gdy rok temu 7,022 mld zł. Rok do roku wpływy ze sprzedaży T-Mobile Polska spadły więc o 5,3 proc., najwolniej spośród wielkiej trójki. Wyższe przychody miał tylko Polkomtel, operator sieci Plus, choć spadły mu o 6 proc..

Z naszych obliczeń wynika przy tym, że przychody wszystkich czterech największych operatorów komórkowych w kraju skurczyły się w ub.r. o 5,2 proc. do 23,3 mld zł.

Telekomy nadrabiały spadek cen usług i hurtowych stawek MTR przychodami ze sprzedaży smartfonów, tabletów i laptopów. Jak podał dziś Deutsche Telekom, przychody z usług T-Mobile Polska obniżyły się w euro o 15,3 proc., a w polskiej walucie o 14,6 proc. z 6 mld zł do 5,12 mld zł.

EBITDA operatora urosła natomiast rok do roku z 2,45 mld zł (586 mln euro) w 2012 r. do 2,514 mld zł (599 mln euro). Marża EBITDA komórkowej sieci zarządzanej przez Miroslava Rakowskiego poprawiła się tym samym o około 3 pkt. proc. i wyniosła 37,8,2 proc. (rok temu 34,9 proc.).

Spadły w ub.r. SAC i SRC T-Mobile Polska. W euro zmniejszyły się odpowiednio o 25 proc. i blisko 49 proc.

Miniony rok telekom zakończył z 15,563 mln aktywnych kart SIM, co oznacza ubytek w skali dwunastu miesięcy o 477 tys. kart, a w ostatnim kwartale 2013 r. o 104 tys. kart. Jak można było przewidywać, spadek miał miejsce głównie w segmencie pre-paid, który skurczył się w ub.r. T-Mobile o 530 tys. kart SIM do 8,514 mln (największa fala miała miejsce w III kw.). Natomiast w segmencie post-paid operator wykazał przyrost użytkowników o 53 tys. do 7,049 mln kart SIM.

W IV kw. ub.r. spadek widać w obu segmentach: w pre-paidzie T-Mobile Polska zgubił 91 tys. kart SIM, a w post-paidzie 13 tys.

Wskaźnik odejść churn pogorszył się operatorowi o 1 pkt proc. do 2 proc. miesięcznie.

Utrzymała się tendencja wzrostowa liczby wydzwonionych minut użytkowników. W IV kw. wzrosła do 131 minut, a w segmencie kontraktowym do 245 minut z odpowiednio 124 i 232 minut w analogicznym okresie 2012 roku.

Przychody T-Mobile Polska w 2013 r. spadły w euro o 5,6 proc. do 1,584 mld euro z 1,678 mld euro w 2012 roku – wynika z danych zaprezentowanych przez Deutsche Telekom, właściciela komórkowej sieci.

W przeliczeniu na złote oznacza to, że telekom wypracował w ub.r. 6,649 mld zł przychodów, podczas gdy rok temu 7,022 mld zł. Rok do roku wpływy ze sprzedaży T-Mobile Polska spadły więc o 5,3 proc., najwolniej spośród wielkiej trójki. Wyższe przychody miał tylko Polkomtel, operator sieci Plus, choć spadły mu o 6 proc..

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?