Jesienny sprawdzian dla stacjonarnego Internetu

W I półroczu przybyło w Polsce 46 tys. abonentów stałego dostępu szerokopasmowego. Jeśli rynek nie przyspieszy, wynik będzie najgorszy od lat.

Publikacja: 07.08.2014 10:19

Jesienny sprawdzian dla stacjonarnego Internetu

Foto: Bloomberg

Jeszcze w 2012 r. operatorom stacjonarnego dostępu do internetu przybyło ponad 240 tys. abonentów. W 2013 roku już tylko niecałe 100 tys., a bieżący rok zapowiada się jeszcze gorzej. W pierwszym półroczu – według szacunków Orange Polska – w Polsce przybyło 46 tys. abonentów usługi.

Przed operatorami teraz najgorętszy okres w roku „back to school". To we wrześniu pozyskują oni zwykle najliczniejsze rzesze użytkowników dostępowej usługi.

Będzie batalia

Nie bez powodu nowe promocje szykują na ten okres zarówno tradycyjni operatorzy telefonii stacjonarnej jak Orange Polska czy Netia (Netia przygotowała specjalną promocję pod marką Dropss), ale również operatorzy kablowi.

Ci ostatni wyspecjalizowali się w usługach dla studentów i mają dla nich specjalne oferty. Jak mówi Kinga Podraza-Myszkowska, rzecznika wielkopolskiej Inea, operator także w tym roku przygotowuje dla nich umowy na krótki ośmio–dziewięciomiesięczny okres. Jakie ceny będą obowiązywały w nowym roku akademickim – jeszcze nie podaje. Analogiczne oferty mają także co roku Multimedia Polska.  Krystyna Kanownik, rzecznika tej firmy, nie wyklucza, że tak będzie i w tym roku. Z nieoficjalnych informacji „Rz" wynika, że UPC również rozważa wprowadzenie specjalnych ofert dla studentów.

Sezonowość wynikająca ze studenckich wakacji ma swoje konsekwencje w wynikach kablówek. Umowy przestają obowiązywać na czas wakacji i obniżają  wyniki dostawców.

Kablówki zyskują

Dla przykładu Inea, sporo inwestująca w infrastrukturę szerokopasmową, w II kwartale roku zanotowała wprawdzie przyrost liczby abonentów stacjonarnego internetu, ale tylko o 400 osób. Multimedia Polska wyniku nie zdradzają. W Vectrze przybyło 7 tys. klientów.

Najlepsze wyniki w II kwartale w stacjonarnym internecie zanotowała największa kablówka w kraju – UPC Polska. Jak podał wczoraj właściciel operatora, koncern Liberty Global, baza użytkowników dostępowej usługi zwiększyła się kablówce w okresie kwiecień–czerwiec o blisko 25 tys. i ma ich już ponad 958 tys., najwięcej na rynku, jeśli nie liczyć Orange Polska (d. TP SA). Warto przy tym zauważyć, że i w przypadku UPC, połowa nowych użytkowników to klienci przejętego operatora Telco Lublin.

Z szacunków „Rz" wynika, że w minionym kwartale cały wzrost stacjonarny rynek zawdzięcza właśnie operatorom kablowym. W pół roku cztery największe sieci mogły zdobyć w sumie około 100 tys. abonentów.

Baza klientów Orange zmniejszyła się w tym czasie o 20 tys.  (4 tys. w II kwartale br.), do 2,28 mln. Zdaniem analityków spadku w minionym kwartale należy się też spodziewać po Netii, choć operator przyłącza systematycznie nowych klientów na własnej sieci. Traci jednak tych, których obsługiwał dzięki łączom Orange.

Vectrze nie udało się przejąć Netii

Gdyńska Vectra potwierdziła oficjalnie, że nie udało jej się kupić na giełdzie 33 proc. akcji Netii. We wtorek placówki instytucji pośredniczących w wezwaniu ogłoszonym w lipcu przez Vectrę zakończyły przyjmowanie zapisów do sprzedaży akcji Netii, a wczoraj UniCredit CA IB poinformował, że do transakcji wartej około 610 mln zł nie dojdzie. Zgodnie z przewidywaniami oferta Vectry nie spotkała się z zainteresowaniem. Kablówka została uznana za inwestora strategicznego, a taki powinien zaoferować więcej niż 5,31–5,41 zł za akcję. Plany pokrzyżowali Vectrze Zbigniew Jakubas i fundusz MCI, którzy kupowali na GPW papiery Netii drożej.

Jeszcze w 2012 r. operatorom stacjonarnego dostępu do internetu przybyło ponad 240 tys. abonentów. W 2013 roku już tylko niecałe 100 tys., a bieżący rok zapowiada się jeszcze gorzej. W pierwszym półroczu – według szacunków Orange Polska – w Polsce przybyło 46 tys. abonentów usługi.

Przed operatorami teraz najgorętszy okres w roku „back to school". To we wrześniu pozyskują oni zwykle najliczniejsze rzesze użytkowników dostępowej usługi.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca