Przemysł lotniczy magazynuje tytan

Amerykański Boeing ?tworzy rezerwy metalu ?na wypadek eskalacji konfliktu z Rosją.

Publikacja: 11.08.2014 15:52

Jak dowiedział się „The Wall Street Journal", amerykańskie firmy zaczęły gromadzić zapasy części tyt

Jak dowiedział się „The Wall Street Journal", amerykańskie firmy zaczęły gromadzić zapasy części tytanowych sprowadzanych z Rosji. Zaspokajają one 35 proc. potrzeb Boeinga na tytan.

Foto: Bloomberg

Tytan to lekki, niezwykle wytrzymały i odporny na korozję metal. Niezbędny jest całemu światowemu przemysłowi lotniczemu, zbrojeniowemu i kosmicznemu. Liderem globalnego rynku jest rosyjska korporacja VSMPO-Avisma (20 tys. pracowników), sprzedająca tytanowe elementy do 50 krajów świata.

Jak dowiedział się „The Wall Street Journal", amerykańskie firmy zaczęły gromadzić zapasy części tytanowych sprowadzanych z Rosji. Zaspokajają one 35 proc. potrzeb Boeinga na tytan.

VSMPO-Avisma należy w ponad 70 proc. do spółki Nordcom, utworzonej trzy lata temu przez pięciu głównych menedżerów tej firmy oraz Gazprombank. Spółka kupiła akcje VSMPO-Avisma od państwa za 970 mln dol. Pakiet blokujący (25 proc. plus akcja) ma państwowa korporacja zbrojeniowa Rostechnologie.

VSMPO-Avisma 70 proc. produkcji wysyła na eksport, a główni klienci to General Electric, Rolls-Royce, Airbus, Boeing, Snecma, Pratt & Whitney. VSMPO-Avisma do końca 2012 r. podwoił produkcję części z tytanu do 47 tys. ton.

Rosjanie są największym dostawcą część z tytanu do Airbusa (60 proc. zapotrzebowania) i drugim do Boeinga. Amerykanie oceniają wartość tytanowego biznesu w Rosji na co najmniej 18 mld dol. rocznie tylko w lotnictwie cywilnym.

Dlatego Boeing to największy amerykański inwestor w Rosji. W ciągu 20 ostatnich lat wydał tam 7,5 mld dol. W 2011 r. w Wierchniej Saudzie na Uralu rozpoczęła produkcję fabryka Ural Boeing Manufacturing, wspólne przedsięwzięcie Amerykanów i Rosjan.

Zakład na Uralu produkuje tytanowe części m.in. do samolotu Boeing 787 Dreamliner. Ich obróbka końcowa i montaż odbywają się w fabryce w Portland (USA). Inwestycja na Uralu kosztowała (I etap) ok. 60 mln dol. i ma roczne obroty 700–900 mln dol.

Boeing planował zainwestować w Rosji 27 mld dol. w ciągu dwóch najbliższych dekad. Teraz te inwestycje stoją pod znakiem zapytania.

Airbus – największy odbiorca tytanowych części z Rosji – nie planuje tworzenia rezerw tytanu. W 2009 r. Airbus i VSMPO podpisały kontrakt ważny do 2020 r. na tytanowe części do maszyn Airbus wart 4 mld dol.

Tytan to lekki, niezwykle wytrzymały i odporny na korozję metal. Niezbędny jest całemu światowemu przemysłowi lotniczemu, zbrojeniowemu i kosmicznemu. Liderem globalnego rynku jest rosyjska korporacja VSMPO-Avisma (20 tys. pracowników), sprzedająca tytanowe elementy do 50 krajów świata.

Jak dowiedział się „The Wall Street Journal", amerykańskie firmy zaczęły gromadzić zapasy części tytanowych sprowadzanych z Rosji. Zaspokajają one 35 proc. potrzeb Boeinga na tytan.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!