Reklama
Rozwiń
Reklama

Amerykański sklep Barneys płaci karę za “profilowanie” rasowe klientów

Sieć sklepów Barneys zapłaci ponad pół miliona dolarów aby rozwiązać sprawę podejrzeń o rasowe "profilowanie" klientów podejrzewanych o chęć dokonania kradzieży.

Publikacja: 12.08.2014 16:13

Dyrektor Barneys Mark Lee zapewnił, że jego sklepy nie będą tolerować dyskryminacji

Dyrektor Barneys Mark Lee zapewnił, że jego sklepy nie będą tolerować dyskryminacji

Foto: Bloomberg

Oskarżenia w tej sprawie pojawiły się jeszcze w ubiegłym roku i dotyczyły sztandarowej placówki Barneys zlokalizowanej na nowojorskim Manhattanie przy Madison Ave. Klienci o innym niż biały kolorze skóry, w tym także byli pracownicy sieci sklepów dla zamożniejszych Amerykanów skarżyli się, że ochroniarze podążali za nimi podczas zakupów. Praktyki te miano stosować nawet wobec osób, które sprzedawcy rozpoznawali jako stałych klientów.

Według prokuratora generalnego stanu Nowy Jork Erice Schneidermanna, który poinformował dziennikarzy o zawartej ugodzie, przedstawiciele mniejszości byli także szykanowani przy kasach. Personel dużo uważniej przyglądał się dokonywanych przez nich płatnościom za pośrednictwem kart kredytowych niż białym klientom.

Suma kar i wydatków jakie poniesie Barneys jest dość skromna – 525 tys. dolarów. W ramach ugody Barneys zobowiązał się także do zatrudnienia na dwa lata konsultanta, który będzie doradzał jak unikać rasowego profilowania. Zmieni również wewnętrzne regulacje dotyczące zatrzymywania klientów podejrzanych o kradzież oraz przeprowadzi dodatkowe szkolenia personelu zarówno zajmującego się bezpośrednio sprzedażą, jak i ochroną.

"Ugoda (...) pozwoli na uniknięcie podobnych błędów w przyszłości" – napisał Schneidermann w wydanym oświadczeniu.

Także dyrektor Barneys Mark Lee nie ukrywał zadowolenia. Zapewnił też, że jego sklepy nie będą tolerować dyskryminacji.

Reklama
Reklama

Prokuratorskie śledztwo rozpoczęto jeszcze w ubiegłym roku, gdy Barneys zatrzymał w sklepie dwóch czarnoskórych klientów dokonujących dużych zakupów i wezwał policję dla sprawdzenia legalności posiadanych przez nich środków płatniczych. W sprawę zaangażowali się afroamerykańscy aktywiści, w tym znany pastor Al Sharpton. Słynny raper Jay-Z, który firmował w Barneys swoim nazwiskiem świąteczną kolekcję ubrań był o włos od wycofania swojego nazwiska z kampanii marketingowej. Zmienił zdanie dopiero po zapewnieniach, że sklep zmieni swoje procedury.

Z podobnymi zarzutami spotkała się także inna słynna sieć sklepów Macy's, która w 2005 roku w wyniku podobnej ugody zapłaciła 600 tys. dolarów za oddalenie zarzutów.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Biznes
Jakie są dobre wieści dla Polski
Biznes
Przełomowy rok konkurencji w AI
Biznes
Chcemy by KGHM był pracodawcą pierwszego wyboru
Biznes
Gigafabryka AI zagrożona, umowa z Mercosur wstrzymana, inwestycje kuleją
Biznes
Bruksela rzuca kłody przed polską gigafabrykę AI
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama