Bombardier zawiesza plany spółki z Rosją

Bombardier ogłosił bilans kwartalny lepszy od oczekiwań i poinformował o zawieszeniu planów uruchomienia w Rosji produkcji samolotów w ramach spółki j. v. z powodu sytuacji polityczno-gospodarczej w tym kraju

Publikacja: 01.11.2014 14:42

Kanadyjski producent samolotów regionalnych i taboru szynowego prowadził rozmowy z państwowym konglomeratem przemysłowo-wojskowym Rostec o produkowaniu w Rosji swych maszyn turbośmigłowych Q400 i o sprzedaży 100 takich samolotów. — Ze względu na sytuację polityczną i gospodarkę Rosji odkładamy na razie ten projekt i zobaczymy, co się wydarzy w kilku najbliższych miesiącach — oświadczył prezes Pierre Beaudoin.

Zgodnie z warunkami wstępnej umowy podpisanej w ubiegłym roku Rostec miał kupić od Bombardiera 50 samolotów i załatwić zamówienia w regionie na co najmniej 50. Beaudoin powiedział, że obie strony nadal rozmawiają o tych zamówieniach. — Oni wierzą w Q400 i potrzebują takiego samolotu — dodał.

Unia Europejska, USA i Kanada wprowadziły sankcje wobec Rosji w związku z konfliktem na Ukrainie, ale w lipcu prezes twierdził, że sytuacja nie wpłynęła na rozmowy z Rostekiem.

W III kwartale Bombardier wydał klientom 71 samolotów wobec 45 rok temu, zwiększył zysk brutto do 137 mln dolarów z 86 mln. Zysk netto zmalał do 7 mln ze 147 mln, bo firma musiała przeznaczyć 120 mln na koszty zmniejszenia zatrudnienia (odprawy). Dział taboru szynowego zwiększył obroty o 13 proc. do 2,33 mld dolarów, co pozwoliło zwiększyć łączne obroty o 21 proc. do 4,91 mld. Analitycy spodziewali się 4,81 mld.

W dalszym ciągu trwają testy nowych samolotów serii C (CSeries), które wprowadzą firmę z Montrealu na konkurencyjny rynek cywilnych samolotów odrzutowych. Program ten nękały liczne opóźnienia i rosnące koszty, co niepokoi inwestorów.

Lufthansa, jeden z ważnych klientów Bombardiera, ogłosiła, że jej szwajcarski przewoźnik Swiss nie będzie premierowym klientem samolotów serii C. Kanadyjczycy podali we wrześniu, że rozmawiają z pewnym przewoźnikiem, który mógłby stać się pierwszym użytkownikiem CSeries. Swiss jako pierwszy zamówił te samoloty w 2009 r.

Kanadyjski producent samolotów regionalnych i taboru szynowego prowadził rozmowy z państwowym konglomeratem przemysłowo-wojskowym Rostec o produkowaniu w Rosji swych maszyn turbośmigłowych Q400 i o sprzedaży 100 takich samolotów. — Ze względu na sytuację polityczną i gospodarkę Rosji odkładamy na razie ten projekt i zobaczymy, co się wydarzy w kilku najbliższych miesiącach — oświadczył prezes Pierre Beaudoin.

Zgodnie z warunkami wstępnej umowy podpisanej w ubiegłym roku Rostec miał kupić od Bombardiera 50 samolotów i załatwić zamówienia w regionie na co najmniej 50. Beaudoin powiedział, że obie strony nadal rozmawiają o tych zamówieniach. — Oni wierzą w Q400 i potrzebują takiego samolotu — dodał.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji