Łada zyskała na sankcjach

Tani, ale często wyśmiewany samochód rosyjski korzysta ze skromnej poprawy sprzedaży bardziej dzięki decyzjom władz mającym zmniejszyć skutki zachodnich sankcji niż z nagłego przypływu patriotyzmu

Publikacja: 09.11.2014 08:10

AwtoWAZ podał, że sprzedaż samochodów Łada wzrosła w październiku o 4,7 proc. wobec poprzedniego mie

AwtoWAZ podał, że sprzedaż samochodów Łada wzrosła w październiku o 4,7 proc. wobec poprzedniego miesiąca

Foto: Bloomberg

AwtoWAZ podał, że sprzedaż samochodów Łada wzrosła w październiku o 4,7 proc. wobec poprzedniego miesiąca, a w ujęciu rocznym o 0,8 proc. — po raz pierwszy od 19 miesięcy. Główną przyczyną poprawy jest rządowy system dopłat przy kupnie nowego pojazdu w zamian za złomowanie starego. To jeden z elementów działań Kremla mających pobudzić rodzimy przemysł dotknięty sankcjami.

- Wygląda na to, że to właśnie te dopłaty pozwoliły AwtoWAZ-wi zwiększyć sprzedaż. Firma nie ujawnia, ile samochodów sprzedała w ten sposób, ale jest mało prawdopodobne, aby było to mniej niż 30 proc. — ocenił analityk z firmy inwestycyjnej Metropol, Andriej Rożkow.

Od czasu upadku komunizmu Rosjanie polubili samochody zagraniczne, ale rynek pojazdów z importu mocno ucierpiał z powodu sankcji, które doprowadziły gospodarkę do niemal recesji.

AwtoWAZ kontrolowany obecnie przez Renaulta-Nissana ogłosił w październiku, że sprzedaż Łady w Rosji może zmaleć w tym roku o 20,5 proc. do 425 tys. Słabnący rubel, który w tym roku stracił do dolara jedną czwartą wartości spowodował jednak wzrost cen wszystkiego, co importowane. To pozwoliło nakręcić sprzedaż AwtoWAZ-a, którego najtańszy model Łada Granta kosztuje 289 tys. rubli (6300 dolarów).

W ramach programu dopłat rząd przewidział w sierpniu 10 mld rubli do końca roku na zachęty do kupna nowych samochodów. Ta suma powinna pozwolić na kupno ponad 170 samochodów osobowych, furgonetek, autobusów i ciężarówek.

Większość Rosjan nie ma innego wyjścia, jak ograniczyć wydatki na skutek spowolnienia gospodarczego pogłębionego sankcjami Zachodu. Najtańsze supermarkety osiągają duże zyski, bo konsumenci zwracają większą uwagę na ceny. Władimir Putin zaapelował do przemysłu, aby bardziej uniezależnił się od zagranicznych komponentów i importowanych towarów w nadziei, że to zwiększy jakość i produkcję. Premier Dmitrij Miedwiediew dołączył do tej kampanii ograniczając liczbę importowanych samochodów jakie mogą kupować urzędy państwowe, ale zdaniem analityków rozmiary zrywu patriotycznego są ograniczone, bo krajowe marki, Łada i UAZ, stanowią niecałe 20 proc. rynku.

AwtoWAZ podał, że sprzedaż samochodów Łada wzrosła w październiku o 4,7 proc. wobec poprzedniego miesiąca, a w ujęciu rocznym o 0,8 proc. — po raz pierwszy od 19 miesięcy. Główną przyczyną poprawy jest rządowy system dopłat przy kupnie nowego pojazdu w zamian za złomowanie starego. To jeden z elementów działań Kremla mających pobudzić rodzimy przemysł dotknięty sankcjami.

- Wygląda na to, że to właśnie te dopłaty pozwoliły AwtoWAZ-wi zwiększyć sprzedaż. Firma nie ujawnia, ile samochodów sprzedała w ten sposób, ale jest mało prawdopodobne, aby było to mniej niż 30 proc. — ocenił analityk z firmy inwestycyjnej Metropol, Andriej Rożkow.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?