Opel z nogą na gazie

To ma być ostatni rok, kiedy Opel nie wypracowuje zysku. Europejskie fabryki producenta dostają coraz więcej zamówień, a zakład w Gliwicach produkuje już na rynek amerykański.

Publikacja: 18.01.2015 13:36

To ma być ostatni rok, kiedy Opel nie wypracowuje zysku. Europejskie fabryki producenta dostają cora

To ma być ostatni rok, kiedy Opel nie wypracowuje zysku. Europejskie fabryki producenta dostają coraz więcej zamówień, a zakład w Gliwicach produkuje już na rynek amerykański.

Foto: Bloomberg

Produkcja aut w Europie, a zwłaszcza ich eksport stał się bardziej opłacalny z powodu niższego kursu europejskich walut wobec euro. Nie dochodzi już także do kanibalizacji marek Opla i Chevroleta, bo amerykańska marka została z Europy wycofana. Zamknięte zostały dwie fabryki — w Antwerpii i w Bochum, a bilansu nie obciąża produkcja nierentownego Saaba. W ciągu ostatnich 10 lat Opel zmniejszył zatrudnienie w Europie o 12 tys. pracowników. Przez co działalność firmy znacznie staniała. Program dla Opla/Vauxhalla DRIVE! 2022, przywrócenia zyskowności europejskiej części GM idzie więc zgodnie z planem.

Wyjście na plus — zdaniem przedstawicieli GM nie zakłóci nawet zapaść rynku rosyjskiego w sprzedaży aut średniej klasy, choć jest dotkliwa dla producenta, który musiał znacznie ograniczyć działalność fabryki w Sankt Petersburgu.

Oplowi pomaga jednak słabe euro, bo produkcja w europejskich zakładach koncernu stała się bardziej opłacalna — przyznali jednogłośnie w Detroit Mary Barra, prezes General Motors i Karl Thomas Neumann, prezes GM Europe i dyrektor generalny Opel Group. Komunikat został ogłoszony podczas trwającego do 25 stycznia Międzynarodowego Salony samochodowego w Detroit, który potrwa do 25 stycznia. Zdecydowanie zwiększy to aktywność fabryk Opla na naszym kontynencie, które w najgorszych kryzysowych latach były wykorzystywane jedynie w 70 proc. W Detroit swoją premierę miał Buick Cascada — brat bliźniak Opla Cascady produkowanej w Gliwicach. Buick też będzie wyjeżdżał z polskiej fabryki, a jego sprzedaż w USA ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2016 roku. Obydwie Cascady zostały zaprojektowane w Ruesselsheim w Niemczech.

Należące do GM i Opel i Buck od dłuższego czasu korzystają z tych samych płyt podłogowych. Buick Regal ma idnetyczną z Oplem Insignią, a Buick Encore z Mokką, produkowanym już w hiszpańskiej Saragossie, zaś Buick Verano, to Opel Astra Sedan. Gliwicka Cascada na rynku amerykańskim ma dodatkowy atut — będzie to pierwszy kabriolet Buicka. Przy tym nie ma zagrożenia, że Opel i Buick będą ze sobą konkurowały. Buick sprzedawany jest w USA i jest silną marką w Chinach, Opel pozostaje w dużej merze marką europejską i nie ma planów, by się pojawił w Ameryce Północnej, czy w Państwie Środka. Ale planowany jest sprzedaż jego aut pod marką Holden w Australii i Nowej Zelandii. W tym także Holdena Cascady. Buicki do produkcji dostanie także fabryka Opla w Ruesselsheim. — Cascada będzie teraz dostępna na trzech kontynentach — mówił w Dteroit Karl Thomas Neumann.

W tym roku na rynku pojawią się cztery nowe modele — najnowsza wersja Corsy, nowa Mokka i najmniejsze auto — Karl (Viva w przypadku Vauxhalla) oraz Astra. Na Corsę jest już 85 tys. zamówień, Karl pojawi się na rynku latem.

Opel zakończył 2014 rok wzrostem sprzedaży o 3 proc. do 1,076 mln aut, przy wzroście w całej Europie o 2 proc. i zwiększeniem udziału rynkowego o 0,1 proc. Są to najlepsze wyniki od 2011 roku, a sprzedaż już nie była mocno wspierana promocjami, lecz wysypem nowych modeli. W Polsce zwiększyła się o 41 proc, a udział rynku wzrósł w 12 krajach UE.

Opel jest dzisiaj w środku wielkiej ofensywy modelowej, która obejmuje 27 nowych modeli i 17 nowych silników. Karl Thomas Neumann nie ukrywał w Detroit, że jego celem jest osiągnięcie 8 procentowego udziału w rynku europejskim w 2022 roku. Danuta Walewska z Detroit

Produkcja aut w Europie, a zwłaszcza ich eksport stał się bardziej opłacalny z powodu niższego kursu europejskich walut wobec euro. Nie dochodzi już także do kanibalizacji marek Opla i Chevroleta, bo amerykańska marka została z Europy wycofana. Zamknięte zostały dwie fabryki — w Antwerpii i w Bochum, a bilansu nie obciąża produkcja nierentownego Saaba. W ciągu ostatnich 10 lat Opel zmniejszył zatrudnienie w Europie o 12 tys. pracowników. Przez co działalność firmy znacznie staniała. Program dla Opla/Vauxhalla DRIVE! 2022, przywrócenia zyskowności europejskiej części GM idzie więc zgodnie z planem.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?