Kapsułki zmieniają małą czarną

Polacy wydają na kawę ponad 5 mld zł. Najszybciej rośnie sprzedaż kaw porcjowanych do zaparzania w ekspresach.

Aktualizacja: 07.07.2015 16:03 Publikacja: 07.07.2015 15:19

Kapsułki zmieniają małą czarną

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

- Polska postrzegana jest jako atrakcyjny rynek jeśli chodzi o kawę, ponieważ 25 milionów Polaków pije ją regularnie - mówi „Rzeczpospolitej" Michał Proszewski, dyrektor generalny Nespresso Polska, właściciela czterech butików z kawami na kapsułki i ekspresów do ich przyrządzania.

Nadal daleko nam jednak do krajów, gdzie pije się najwięcej kawy w Europie. - Polak konsumuje rocznie średnio 2,8 kg kawy, a mieszkaniec Skandynawii około 10 kg. Stwarza to szanse dla dalszego rozwoju rynku i tworzenia innowacji - uważa Lajos Hanzel, dyrektor działu napojów w firmie Nestlé Polska. Sprzedaje ona m.in. kawy Nescafe, w tym Nescafe Dolce Gusto w kapsułkach.

Wprawdzie nadal największe udziały w krajowym rynku mają kawy rozpuszczalne i mielone, to jednak w najszybszym tempie rośnie sprzedaż kaw w kapsułkach. W 2014 r. zwiększyła się o 21 proc., 74,3 mln zł - podaje firma badawcza Euromonitor International.

W tym roku wydatki na porcjowaną kawę do ekspresów mogą zwiększyć się do 85,3 mln zł. Euromonitor zakłada natomiast, że łączna sprzedaż kawy zmaleje o niespełna 1 proc., do 5,35 mld zł.

Na popularności zyskują także kawy ziarniste. Euromonitor podaje, że w ubiegłym roku wydaliśmy na nie 134,2 mln zł, o 15 proc. więcej niż rok wcześniej.

Rosnące zainteresowanie kawami wysokiej jakości wykorzystują małe polskie palarnie. Szacuje się, że może być ich już ponad 100. Mateusz Kuc, dyrektor zarządzający palarni Bean&Buddies z Łodzi zwraca uwagę, że – biorąc pod uwagę aktualne trendy konsumenckie - można się spodziewać, że Polacy będą zwracać się nadal w kierunku świeżo palonych ziaren od lokalnych dostawców.

Polacy doceniają dobrą kawą, ponieważ wiedzą o niej coraz więcej. To w dużym stopniu zasługa rosnącej liczby kawiarni. Zdaniem Grzegorza Łaptasia, dyrektora w dziale doradztwa PwC, perspektywy dla rynku kawiarni w Polsce są nadal dobre.  Tym bardziej, że do tej pory kawiarnianą  hossę było widać głównie w największych miastach. Wraz ze wzrostem zamożności Polaków, wydatki na espresso czy latte będą rosły także w mniejszych miejscowościach.

- Polska postrzegana jest jako atrakcyjny rynek jeśli chodzi o kawę, ponieważ 25 milionów Polaków pije ją regularnie - mówi „Rzeczpospolitej" Michał Proszewski, dyrektor generalny Nespresso Polska, właściciela czterech butików z kawami na kapsułki i ekspresów do ich przyrządzania.

Nadal daleko nam jednak do krajów, gdzie pije się najwięcej kawy w Europie. - Polak konsumuje rocznie średnio 2,8 kg kawy, a mieszkaniec Skandynawii około 10 kg. Stwarza to szanse dla dalszego rozwoju rynku i tworzenia innowacji - uważa Lajos Hanzel, dyrektor działu napojów w firmie Nestlé Polska. Sprzedaje ona m.in. kawy Nescafe, w tym Nescafe Dolce Gusto w kapsułkach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum