Gdzie się przesiąść, gdzie się przespać

Lotnisko nie musi być koniecznie duże, żeby było dobrze zorganizowane i przyjazne dla pasażerów. Tegoroczny ranking najprzyjaźniejszych portów wygrało niemieckie Monachium. Warszawa wróciła do pierwszej dziesiątki.

Publikacja: 24.10.2015 16:41

Gdzie się przesiąść, gdzie się przespać

Foto: Bloomberg

Po raz drugi (poprzednio w 2013) w grupie 10 najlepszych lotnisk w Europie znalazł się warszawski port im Chopina, a w pierwszej 50 lotnisk europejskich najprzyjaźniejszych dla pasażerów znalazły się jeszcze — Katowice, Gdańsk oraz rzeszowska Jasionka. Chopinowi wyraźnie pomogło otwarcie nowego terminalu, który całkowicie zmienił warszawską ofertę dla pasażerów. W przyszłym roku zapewne po uruchomionym już nowym, godnym tego miasta terminalu do rankingu wejdzie 5. polski port- krakowskie Balice.

W rankingu „Best Airports for Sleeping" (czyli bezpiecznych, wyciszonych, dobrze oświetlonych, z ofertą dla pasażerów, którzy muszą tam spędzić kilka godzin) pasażerowie najwięcej głosów oddali na Monachium za bogatą ofertę rozrywek z kasynem i mini-golfem włącznie, wygodne fotele na których można się bezpiecznie przespać, darmowe WiFi, płatne spa i świetną ofertę gastronomiczną. Monachium jest także chwalone za proste przesiadki. Natomiast Warszawa, która znalazła się tuż za Wiedniem wskoczyła do czołówki rankingu (wyprzedzając nawet dotychczas chwaloną Kopenhagę) dzięki życzliwej obsłudze (wielu głosujących wskazywało na wyraźną zmianę), dużą liczbę gniazdek, gdzie można doładować baterie telefonów i laptopów i place zabaw dla dzieci. Chwalone są fotele, na których można się przespać, a także czystość w całym porcie oraz możliwość bezpłatnego skorzystania z Internetu bez żadnych ograniczeń (na niektórych lotniskach bezpłatnych jest często 60 minut) oraz posilenia się w którejś z restauracji i zrobienia zakupów po rozsądnych cenach przez 24 godziny. Szczególnie dużo głosów Chopin dostał za wzorowe oznakowanie.

- Nie jest to lotnisko luksusowe, ale warto tędy latać -czytamy w ocenach.

Pasażerowie podkreślają również inne zalety warszawskiego portu, na które zarząd nie miał już wpływu - bliskość od centrum miasta i sprawną i tanią komunikację miejską. W sytuacji, kiedy ranking był opracowywany na podstawie ocen pasażerów wysłanych między listopadem 2014 a wrześniem 2015, a nowy terminal i galeria handlowa zostały otwarte w końcu maja 2015 , należy oczekiwać, że w przyszłorocznym głosowaniu Chopin przynajmniej utrzyma swoją pozycję.

Pochwały należą się również lotnisku w Amsterdamie, które mimo sowich rozmiarów - 55 mln pasażerów obsłużonych w 2014 roku nadal utrzymuje się w europejskiej czołówce. Wprawdzie Schiphol spadł w tym roku z pozycji lidera na 6. miejsce, ale to głównie dlatego, że pozostałe porty, zwłaszcza Monachium szybko poprawiały swoje usługi. W Amsterdamie niedogodnością pozostają wielkie odległości, które często muszą pokonać przesiadający się pasażerowie. A jeśli ktoś jeszcze chce zrobić zakupy, to nawet przy godzinnym tranzycie stają się one prawdziwym wyzwaniem. Dobrym rozwiązaniem jest monitor odliczający czas do zamknięcia wejścia do samolotu, bo pokazuje jak bardzo powinniśmy się spieszyć.

W pełni zasłużone jest 2. miejsce Helsinek. To nie jest jeszcze wielki port ( 15,9 mln pasażerów w 2014), ale coraz bardziej przypomina centrum handlowo rozrywkowe, z którego przypadkiem odlatują samoloty. Po skandynawsku czysty i przestronny, a personel naziemny przyjazny i kompetentny jak mało gdzie. Plany Helsinek, to otwarcie studia yogi i wydzielenie bezpłatnych miejsc sypialnych. W połączeniu z nową flotą Finnaira - Airbusami 350 właśnie wprowadzanymi na rejsy dalekiego zasięgu helsińska oferta pozostanie jedną z najbardziej atrakcyjnych w Europie.

Wysoko ( na 3. pozycji) znalazł się w rankingu Zurich. To jedno z europejskich lotnisk najłatwiejszych do przesiadek na rejsy międzykontynentalne. Kolejka z „ryczącymi krowami" zawsze budzi rozbawienie pasażerów i sprawnie przewozi między terminalami. Znacznie szybciej, niż np. jest to we Frankfurcie nad Menem. Ale uwaga: w Zurichu jest drogo. Bardzo drogo. Silny frank powoduje, że jeśli na Kloten czeka nas dłuższa przesiadka, a nie mamy prawa wstępu do bezpłatnych poczekalni, to lepiej z domu wziąć kanapki.

Ale największy awans w tegorocznym rankingu ma na swoim koncie lotnisko w Tallinie. Jest małe, obsłużyło w ubiegłym roku minimalnie ponad 2 mln pasażerów, ale z pewnością jego oferta dla pasażerów jest najbardziej nowatorska, jak chociażby lotniskowa biblioteka, gdzie można wypożyczyć książkę i oddać ją przed odlotem, albo po przylocie. Zresztą lotniska nordyckie (oprócz Tallina w pierwszej 10. są jeszcze Helsinki i Sztokholm) mają w tym rankingu mocną obecność.

Największe zaskoczenie Best Airports for Sleeping, to wysokie 7. miejsce lotniska Venizelos w Atenach. Jest ono chwalone za efektywność przez linie lotnicze ( i krytykowane za bardzo wysokie opłaty), ale dla pasażerów głośne, drogie, z kiepskim jedzeniem nie mającego nic wspólnego z prawdziwą grecką kuchnią, niezrozumiałą organizacją zakupów w sklepach wolnocłowych, wreszcie w nocy z rzęsiście oświetlonym wnętrzem, co praktycznie uniemożliwia wypoczynek tym, którzy muszą tam spędzić noc.

Największy europejski port — Heathrow znalazł się dopiero na 38. miejscu, stambulski Ataturk na 41., co chyba nadal jest pozycją bardzo wysoką.

Danuta Walewska

Po raz drugi (poprzednio w 2013) w grupie 10 najlepszych lotnisk w Europie znalazł się warszawski port im Chopina, a w pierwszej 50 lotnisk europejskich najprzyjaźniejszych dla pasażerów znalazły się jeszcze — Katowice, Gdańsk oraz rzeszowska Jasionka. Chopinowi wyraźnie pomogło otwarcie nowego terminalu, który całkowicie zmienił warszawską ofertę dla pasażerów. W przyszłym roku zapewne po uruchomionym już nowym, godnym tego miasta terminalu do rankingu wejdzie 5. polski port- krakowskie Balice.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika