Lotnictwo: polski ośrodek liderem w Europie

W Zielonce pod Warszawą otwarto we wtorek wzniesiony kosztem ponad 200 mln zł, najnowocześniejszy w Europie, ośrodek badania turbin lotniczych.

Aktualizacja: 03.11.2015 15:19 Publikacja: 03.11.2015 15:03

Lotnictwo: polski ośrodek liderem w Europie

Foto: 123rf.com

Budowa Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych PoloniAero ruszyła na skraju wojskowego poligonu w 2013 r. a udziałowcami konsorcjum prowadzącego inwestycję były włoski komponent silnikowego giganta General Electric czyli Avio Aero, państwowe Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 i dwie stołeczne uczelnie: Wojskowa Akademia Techniczna i Politechnika Warszawska.

- Laboratorium PoloniAero to jeden z rzadkich w Polsce przykładów udanego przedsięwzięcia łączącego prywatne firmy z państwowym przemysłem i publicznymi uczelniami, do tego nastawiony na komercjalizację osiągnięć naukowych i innowacje – mówił podczas uroczystego otwarcia podwarszawskiego ośrodka Krzysztof Kurzydłowski dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Przypomniał, że do tej pory NCBiR rozdzieliło na badawczo-biznesowe projekty 4 mld euro z unijnych funduszów.

Poligon dla GE i politechnik

Paweł Poncyljusz, wiceprezes polskiej grupy Avio Aero, podkreślał unikalny charakter ośrodka w Zielonce: rozpoczynano od położenia kabla o napięciu 110 kV, bo w laboratorium, moc urządzeń testowych jest tak wielka, że podczas prób zapotrzebowanie na energię elektryczną sięgnie 45 megawatów, tyle ile zużywa powiatowe miasto. W pełni zautomatyzowane laboratorium, zatrudni wprawdzie tylko 25 specjalistów, ale już wiadomo, że dla GE będzie praktycznie niezastąpione: to w Polsce badane będą krytyczne elementy wszystkich najnowszych lotniczych napędów amerykańskiego giganta silnikowego. Umowa konsorcjalna przewiduje, że ośrodek będzie wykorzystywał umiejętności polskich naukowców i pomoże kształcić studentów, inżynierów i badaczy – speców od turbin i silników lotniczych z największych politechnik w kraju.

- Nasze laboratorium rozpocznie pracę od testowania demonstratorów technologii i prototypów turbin niskiego ciśnienia stosowanych w silnikach lotniczych nowej generacji. Moge ujawnić, że cały przyszły rok mamy już wypełniony zleceniami – zapewnia Paweł Poncyljusz. Zainteresowanie specjalistycznymi usługami potwierdzili także inni potentaci samolotowych i śmigłowcowych napędów: Pratt&Whitney, Rolls Royce i Snecma.

Europejska kontrofensywa

Podstołeczne laboratorium PoloniAero, to nie jedyna inwestycja w technologicznej, lotniczej branży. Korzystając z koniunktury na skrzydlatym rynku Hispano-Suiza światowy lider w zakresie przekładni mocy dla silników do samolotów cywilnych i wojskowych oraz helikopterów, rozpoczyna na Podkarpaciu budowę nowej wytwórni części dla globalnych gigantów awiacji: Boeinga i Airbusa. Nową fabrykę w Ropczycach zbuduje też brytyjski, silnikowy Rolls-Royce.

Grupa Airbus zapowiada powstanie nowych fabryk w centrum kraju, na "Wyżynie Lotniczej". Śmigłowcowy koncern Airbus Helicopters obiecuje inwestycyjne przyspieszenie związane z wartym ponad 13 mld zł polskim zamówieniem na wojskowe śmigłowce wielozadaniowe. Umowa offsetowa jest obecnie negocjowana, także z silnikową korporacją Turbomeca. Przemysłowe przedsięwzięcia związane z helikopterowymi zamówieniami armii zaplanowano w Łodzi, Radomiu i Dęblinie. Mają zapewnić 1250 miejsc pracy bezpośrednio przy produkcji, montażu i serwisie śmigłowców i ok 2 tys. w firmach poddostawców.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne