To efekt inwestycji w modernizacje torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów. Tylko w ostatnich trzech latach zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowała w poprawę parametrów śląskiego fragmentu tej trasy 125 milionów złotych. Na wyremontowanym odcinku pomiędzy Bytomiem a Boronowem czas przejazdu pociągów skrócił się o 20 minut. W przyszłym miesiącu zakończą się roboty na odcinku Tarnowskie Góry – Kalety. Ta część inwestycji będzie kosztować 45 milionów złotych. Modernizacja stacji Boronów poprawi także obsługę pasażerów.
Węglówka modernizowana jest etapami. W ubiegłym roku PLK wyremontowała tory pomiędzy Tarnowskimi Górami i Miasteczkiem Śląskim. Rok wcześniej zakończyła się modernizacja odcinków z Bytomia do Tarnowskich Gór oraz z Kalet do Strzebinia. Do tego dochodzi realizacja wartego 100 milionów złotych programu obejmującego udrożnienie podstawowych linii towarowych na terenie Śląska. Efektem tych wszystkich prac jest zwiększenie przepustowości poszczególnych tras nawet o połowę, a zarazem poprawienie bezpieczeństwa przewozów towarowych. W sumie na terenie Śląska modernizacją objęto ok. 600 kilometrów torów. Do tej pory kosztowała ona 2,5 miliarda złotych. W najbliższych latach nakłady sięgną 9 miliardów złotych.
W obecnej perspektywie PLK planuje zmodernizowanie linii C-E 65 biegnącej od Chorzowa Batorego przez Tarnowskie Góry, Karsznice, Inowrocław do Bydgoszczy. Przedsięwzięcie będzie kosztować około 1 miliarda złotych. Pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 kilometrów na godzinę, a pociągów towarowych do 120 kilometrów na godzinę. Obecnie przygotowywane są projekty, a rozpoczęcie prac zaplanowano na lata 2018/2019.
Modernizacja linii towarowych jest priorytetem kolei w nowej perspektywie UE. Celem inwestycji ma być blisko dwukrotny wzrost prędkości pociągów towarowych i poprawienie konkurencyjności tego środka transportu, który traci zlecenia na rzecz przewoźników drogowych. Prace mają być realizowane sprawniej dzięki dwustopniowym przetargom i dodatkowym kryteriom oceny ofert. Ma to pozwolić na zmniejszenie ryzyka ze strony wykonawców. Dla tych ostatnich przygotowano pakiet rozwiązań wspierających realizację zadań: zaliczki na kontrakt, zapłatę za materiały na placu budowy, a także płatności częściowe za wykonane prace. PLK chce poszerzyć rynek wykonawców przez aktywną promocję oraz nawiązywanie kontaktów z partnerami zagranicznymi.
Inwestycje w linie towarowe są niezbędne bo ich kondycja jest opłakana. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), punktualność przewozów towarowych spadała przez cały ubiegły rok. W ostatnim, czwartym kwartale zeszła do dramatycznie niskiego poziomu 33,5 proc., choć jeszcze w pierwszym kwartale o czasie przyjeżdżała prawie połowa pociągów. W końcu ubiegłego roku średni czas opóźnień pociągów towarowych wzrósł do 10 godzin i w porównaniu z trzecim kwartałem zwiększył się o jedną czwartą. Najgorzej wypadły pociągi towarowe w ruchu międzynarodowym: jeśli rok temu połowa była punktualna, to w roku obecnym już tylko jedna czwarta.