Reklama

Sprzedaż aut elektrycznych w UE przebiła diesle

W Polsce wzrost sprzedaży elektryków jest wyższy od średniej unijnej, ale w ich liczbie daleko nam do innych rynków.

Publikacja: 19.01.2024 03:00

Sprzedaż aut elektrycznych w UE przebiła diesle

Foto: Adobe Stock

Jak podało w czwartek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w całym 2023 roku udział e-aut w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych w UE sięgnął 14,6 proc. W grudniu podskoczył do nawet 18,5 proc. Przy czym odsetek elektryków przebił udział samochodów z silnikami Diesla, wynoszący za ubiegły rok 13,6 proc. W sumie ubiegłoroczna liczba rejestracji aut z napędem bateryjnym wzrosła do 1,5 mln sztuk, poprawiając wynik z 2022 roku o przeszło jedną trzecią.

Auta z napędem konwencjonalnym nie mają już szans na dotrzymanie tempa wzrostu elektrykom. ACEA podaje, że rynek samochodów z napędem benzynowym w ubiegłym miesiącu zwiększył się o 5,1 proc., głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom sprzedaży w Niemczech i we Włoszech, natomiast w skali całego ubiegłego roku wzrósł o jedną dziesiątą. Tymczasem rejestracje nowych diesli suną w dół: w grudniu 2023 r. stopniały o 9,1 proc., a w całym ub. roku o 5,8 proc. I to w sytuacji, gdy cały rynek nowych samochodów osobowych poprawił ubiegłoroczną sprzedaż o 13,9 proc., osiągając wielkość 10,5 mln sztuk.

Polska w sprzedaży samochodów bateryjnych notuje solidny wzrost, wyższy od średniego w UE, ale na wynikach cieniem kładzie się niska – w porównaniu z innymi rynkami – liczba rejestracji. Według opublikowanego w czwartek podsumowania licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w końcu grudnia 2023 r. w Polsce było zarejestrowane 57,1 tys. osobowych i lekkich dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych. Przez 12 miesięcy ub. roku ich liczba zwiększyła się o prawie 23,7 tys. sztuk, tj. o 52 proc. wobec 2022 r.

W tym czasie wzrost rejestracji elektryków w Niemczech wyniósł 11,4 proc., ale przez ostatnich 12 miesięcy sprzedano tam 524,2 tys. takich aut, przeszło 30-krotnie więcej niż w Polsce.

Cały polski rynek nowych aut osobowych zwiększył się w ub. roku o 13,2 proc., do niewiele ponad 475 tys. sztuk. Jak podaje Instytut Samar, grudzień przyniósł w Polsce 42,1 tys. rejestracji, o 14,2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. O wynikach decydują firmy: ich udział w całości ubiegłorocznej sprzedaży wyniósł 72,5 proc.

Reklama
Reklama

Według prognoz platformy sprzedażowej Carsmile, 2024 r. ma być dla kupujących lepszy niż ubiegły. W salonach będzie więcej aut dostępnych bez czekania, także większe możliwości obniżania cen transakcyjnych. Ze względu na niższe stopy procentowe można oczekiwać lepszych warunków finansowania zakupu samochodów kredytem lub leasingiem.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama