Jak podało w czwartek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w całym 2023 roku udział e-aut w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych w UE sięgnął 14,6 proc. W grudniu podskoczył do nawet 18,5 proc. Przy czym odsetek elektryków przebił udział samochodów z silnikami Diesla, wynoszący za ubiegły rok 13,6 proc. W sumie ubiegłoroczna liczba rejestracji aut z napędem bateryjnym wzrosła do 1,5 mln sztuk, poprawiając wynik z 2022 roku o przeszło jedną trzecią.
Auta z napędem konwencjonalnym nie mają już szans na dotrzymanie tempa wzrostu elektrykom. ACEA podaje, że rynek samochodów z napędem benzynowym w ubiegłym miesiącu zwiększył się o 5,1 proc., głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom sprzedaży w Niemczech i we Włoszech, natomiast w skali całego ubiegłego roku wzrósł o jedną dziesiątą. Tymczasem rejestracje nowych diesli suną w dół: w grudniu 2023 r. stopniały o 9,1 proc., a w całym ub. roku o 5,8 proc. I to w sytuacji, gdy cały rynek nowych samochodów osobowych poprawił ubiegłoroczną sprzedaż o 13,9 proc., osiągając wielkość 10,5 mln sztuk.
Polska w sprzedaży samochodów bateryjnych notuje solidny wzrost, wyższy od średniego w UE, ale na wynikach cieniem kładzie się niska – w porównaniu z innymi rynkami – liczba rejestracji. Według opublikowanego w czwartek podsumowania licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w końcu grudnia 2023 r. w Polsce było zarejestrowane 57,1 tys. osobowych i lekkich dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych. Przez 12 miesięcy ub. roku ich liczba zwiększyła się o prawie 23,7 tys. sztuk, tj. o 52 proc. wobec 2022 r.
W tym czasie wzrost rejestracji elektryków w Niemczech wyniósł 11,4 proc., ale przez ostatnich 12 miesięcy sprzedano tam 524,2 tys. takich aut, przeszło 30-krotnie więcej niż w Polsce.
Cały polski rynek nowych aut osobowych zwiększył się w ub. roku o 13,2 proc., do niewiele ponad 475 tys. sztuk. Jak podaje Instytut Samar, grudzień przyniósł w Polsce 42,1 tys. rejestracji, o 14,2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. O wynikach decydują firmy: ich udział w całości ubiegłorocznej sprzedaży wyniósł 72,5 proc.