Sprzedaż aut elektrycznych w UE przebiła diesle

W Polsce wzrost sprzedaży elektryków jest wyższy od średniej unijnej, ale w ich liczbie daleko nam do innych rynków.

Publikacja: 19.01.2024 03:00

Sprzedaż aut elektrycznych w UE przebiła diesle

Foto: Adobe Stock

Jak podało w czwartek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w całym 2023 roku udział e-aut w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych w UE sięgnął 14,6 proc. W grudniu podskoczył do nawet 18,5 proc. Przy czym odsetek elektryków przebił udział samochodów z silnikami Diesla, wynoszący za ubiegły rok 13,6 proc. W sumie ubiegłoroczna liczba rejestracji aut z napędem bateryjnym wzrosła do 1,5 mln sztuk, poprawiając wynik z 2022 roku o przeszło jedną trzecią.

Auta z napędem konwencjonalnym nie mają już szans na dotrzymanie tempa wzrostu elektrykom. ACEA podaje, że rynek samochodów z napędem benzynowym w ubiegłym miesiącu zwiększył się o 5,1 proc., głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom sprzedaży w Niemczech i we Włoszech, natomiast w skali całego ubiegłego roku wzrósł o jedną dziesiątą. Tymczasem rejestracje nowych diesli suną w dół: w grudniu 2023 r. stopniały o 9,1 proc., a w całym ub. roku o 5,8 proc. I to w sytuacji, gdy cały rynek nowych samochodów osobowych poprawił ubiegłoroczną sprzedaż o 13,9 proc., osiągając wielkość 10,5 mln sztuk.

Polska w sprzedaży samochodów bateryjnych notuje solidny wzrost, wyższy od średniego w UE, ale na wynikach cieniem kładzie się niska – w porównaniu z innymi rynkami – liczba rejestracji. Według opublikowanego w czwartek podsumowania licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w końcu grudnia 2023 r. w Polsce było zarejestrowane 57,1 tys. osobowych i lekkich dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych. Przez 12 miesięcy ub. roku ich liczba zwiększyła się o prawie 23,7 tys. sztuk, tj. o 52 proc. wobec 2022 r.

W tym czasie wzrost rejestracji elektryków w Niemczech wyniósł 11,4 proc., ale przez ostatnich 12 miesięcy sprzedano tam 524,2 tys. takich aut, przeszło 30-krotnie więcej niż w Polsce.

Cały polski rynek nowych aut osobowych zwiększył się w ub. roku o 13,2 proc., do niewiele ponad 475 tys. sztuk. Jak podaje Instytut Samar, grudzień przyniósł w Polsce 42,1 tys. rejestracji, o 14,2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. O wynikach decydują firmy: ich udział w całości ubiegłorocznej sprzedaży wyniósł 72,5 proc.

Według prognoz platformy sprzedażowej Carsmile, 2024 r. ma być dla kupujących lepszy niż ubiegły. W salonach będzie więcej aut dostępnych bez czekania, także większe możliwości obniżania cen transakcyjnych. Ze względu na niższe stopy procentowe można oczekiwać lepszych warunków finansowania zakupu samochodów kredytem lub leasingiem.

Jak podało w czwartek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w całym 2023 roku udział e-aut w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych w UE sięgnął 14,6 proc. W grudniu podskoczył do nawet 18,5 proc. Przy czym odsetek elektryków przebił udział samochodów z silnikami Diesla, wynoszący za ubiegły rok 13,6 proc. W sumie ubiegłoroczna liczba rejestracji aut z napędem bateryjnym wzrosła do 1,5 mln sztuk, poprawiając wynik z 2022 roku o przeszło jedną trzecią.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił