Reklama

Eksodus zagranicznego biznesu z Rosji. Teraz Michelin całkowicie zwinął biznes

Od rosyjskiej agresji na Ukrainę 254 firmy z 35 krajów całkowicie zaprzestały działalności w Rosji, a 1191 ją ograniczyło i ogłosiło zamiar opuszczenia tego kraju. Nadal jednak 40 proc. zagranicznych firm kontynuuje tu zyskowną działalność.

Publikacja: 04.07.2023 12:59

Centrum biznesowe w Moskwie

Centrum biznesowe w Moskwie

Foto: AFP

Tak wynika z badania Instytutu KSE (Kijowska Szkoła Ekonomii). Analitycy policzyli, że według stanu na początek lipca 254 międzynarodowe firmy całkowicie zaprzestały działalności w Rosji. Również 1191 zagranicznych firm ograniczyło działalność i ogłosiło zamiar opuszczenia kraju. W czerwcu pracę na rosyjskim rynku zakończyło 13 przedsiębiorstw, w tym francuski Michelin Group, niemiecki Bosch i amerykański 3M (przemysł chemiczny).

Złe, nieetyczne, ale zyskowne

„Jednocześnie 1352 (40,8 proc. ogółu) firmy objęte monitoringiem Instytutu KSE nie zamierzają opuścić rosyjskiego rynku, działając bez zmian. Kolejne 519 (15,7 proc. ) zagranicznych przedsiębiorstw wstrzymało nowe inwestycje w Rosji i czeka na rozwój sytuacji” – czytamy w badaniu, do którego dotarła agencja Unian.

Czytaj więcej

Nawozowy koncern rosyjskiego oligarchy zamyka fabrykę na Litwie

Według danych z monitoringu, 254 międzynarodowe firmy, które całkowicie opuściły rynek rosyjski, dawały co najmniej 417,5 tys. miejsc pracy; ich roczny dochód wynosił 62,2 mld dolarów, a kapitał szacowano na 28,6 mld dolarów. Natomiast wartość aktywów tych firm sięgnęła 52,4 mld dolarów.

Eksperci KSE Institute zauważają, że na koniec czerwca 2023 r. rynek rosyjski opuściły już firmy z 35 krajów i 39 sektorów gospodarki, co jest realną reakcją na wojnę rozpętaną przez Kreml. Większość z tych firm miała siedziby w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Finlandii, Wielkiej Brytanii i Francji i pracowała w branżach motoryzacyjnej, energetycznej, naftowej, gazowej, elektronicznej, towarów konsumpcyjnych i odzieży oraz żywności i napojów.

Reklama
Reklama

Przybywa sponsorów rosyjskiej wojny

W kwietniu tego roku z rynku rosyjskiego ostatecznie wycofało się ponad 20 międzynarodowych firm, w tym niemiecka marka luksusowych samochodów Mercedes-Benz, sieć restauracji fast food KFC, amerykańska korporacja zajmująca się tworzeniem gier wideo Electronic Art.

Czytaj więcej

Węgry chcą dłużej zarabiać na rosyjskiej ropie. Znów występują o zwolnienie z sankcji

W poniedziałek 3 lipca Narodowa Agencja ds. Zapobiegania Korupcji (NAPC) Ukrainy umieściła brytyjską korporację Unilever na liście międzynarodowych sponsorów rosyjskiej wojny.

W czerwcu na listę trafił chiński producent samochodów Geely. A 16 czerwca NAPC po raz pierwszy wykluczyła jedną firmę z listy międzynarodowych sponsorów wojny – została to irlandzka firma Peninsula Petroleum Limited, która przestała dostarczać paliwo nie tylko statkom należącym do Rosjan lub pływającym pod rosyjską banderą. banderą, ale także transportującym rosyjską ropę.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama