Fabryki autobusów odjeżdżają. Produkcja w Polsce nie jest opłacalna

Z powodu spadku zamówień produkcja w polskich zakładach Scanii i Volvo stała się nieopłacalna.

Publikacja: 31.05.2023 03:00

Na terenie wrocławskiej fabryki Volvo Buses będzie działał szwedzki Vargas Holding, inwestujący w se

Na terenie wrocławskiej fabryki Volvo Buses będzie działał szwedzki Vargas Holding, inwestujący w sektor technologiczny

Foto: Bartek Sadowski/Bloomberg

Zaledwie dwa miesiące wystarczyły, by kolejny inwestor w branży motoryzacyjnej zdecydował o wycofaniu się z polskiego rynku. Do Volvo Buses, który w marcu poinformował o zamknięciu fabryki we Wrocławiu, teraz dołącza Scania, która w pierwszym kwartale 2024 r. zamknie fabrykę nadwozi autobusowych w Słupsku.

Czytaj więcej

3 mld zł inwestycji w polskiej branży elektromobilności

Zostają podwozia

Przyczyną jest bessa na autobusowym rynku, co dla producentów oznacza utratę rentowności. – Segment autobusów mocno odczuł negatywne skutki pandemii koronawirusa i choć sytuacja na rynku stopniowo się unormowała, tempo odbudowy jest niewystarczające – poinformowała Scania Production Słupsk w komunikacie. Spółka rozpoczęła konsultacje ze związkami zawodowymi szczegółów zwolnień. Z pracą ma się pożegnać blisko 850 osób zatrudnionych przy produkcji nadwozi. Zakład produkujący podwozia, gdzie pracuje 200 osób, będzie działał dalej.

– Z naszej linii produkcyjnej zjeżdża 12 podwozi dziennie. Wierzymy w dalszy rozwój tego obszaru – zapowiedział Richard Wardemark, dyrektor produkcji w słupskiej fabryce.

Podobną decyzję o zmianie profilu działalności podjęło w marcu 2023 r. Volvo Buses, które także w I kwartale przyszłego roku zaprzestanie produkcji gotowych autobusów, a skupi się na podwoziach. Dopiero na nich zewnętrze firmy będą montować nadwozia autobusów miejskich, międzymiastowych oraz autokarów. Takie składane pojazdy będą oferowane przewoźnikom europejskim.

Czytaj więcej

Produkcja e-aut rozpędzi nam elektromobilność

– Nasza działalność w Europie od lat przynosi straty. Dzięki nowemu modelowi biznesowemu poprawimy rentowność i konkurencyjność – tłumaczyła Anna Westerberg, prezes Volvo Buses.

Jednak we Wrocławiu, gdzie pracuje 1,5 tys. osób, pozostaną jedynie oddziały spółek zajmujących się usługami biznesowymi Volvo: jak np. Volvo Group Digital & IT czy Volvo Group Financial Control & Accounting. Część pracowników fabryki autobusów będzie mogła znaleźć zatrudnienie w nowej firmie: hale produkcyjne przejmie szwedzki Vargas Holding, działający jako spółka holdingowa, która poprzez spółki zależne inwestuje m.in. w sektor technologiczny i telekomunikacyjny.

Problemy z zamówieniami ma też fabryka autobusów firmy MAN w Starachowicach: do końca czerwca tego roku mają być zrealizowane zwolnienia części załogi – 860 pracowników – zapowiedziane jesienią.

Czytaj więcej

Europa traci fabryki baterii do aut. Tesla woli USA

Jest popyt na części

Tymczasem mimo kłopotów sektora autobusowego cały polski przemysł motoryzacyjny może mieć powody do zadowolenia. W 2022 r. produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep po raz pierwszy przekroczyła poziom 200 mld zł i wyniosła 203,3 mld zł. To o 14,9 proc. więcej niż rok wcześniej – informowała dwa tygodnie temu firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl.

Tylko w IV kwartale 2022 r. produkcja w ujęciu rok do roku była wyższa o blisko jedną czwartą. Mocno wzrósł także eksport: w ubiegłym roku wart był 39,7 mld euro, co w porównaniu z rokiem poprzednim stanowi wzrost o 21,6 proc. Najważniejszą jego część stanowią części i akcesoria, następnie akumulatory. Z kolei eksport aut osobowych i dostawczych wart był 5,5 mld euro, rosnąc r./r. o 12,4 proc.

Czytaj więcej

Produkcja polskiej motoryzacji rekordowa, ale prognozy niepokoją

– Bieżący rok najprawdopodobniej przyniesie nowe rekordy – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl. Mają się do tego przyczynić zwyżki produkcji w zakładach koncernu Stellantis: samochodów osobowych w Tychach oraz dużych samochodów dostawczych w fabryce w Gliwicach. Spodziewane jest także zwiększenie produkcji ciężarówek w fabryce MAN Trucks w Niepołomicach.

Także w produkcji autobusów może się pojawić pozytywny trend. W Świdniku ma być uruchomiona produkcja autobusu wodorowego Nesobus, w którą inwestuje konsorcjum ZE PAK i Grupy Polsat Plus. Produkcję autobusów wodorowych rozwija także Solaris, który należy do największych eksporterów elektrobusów w Europie.

Zaledwie dwa miesiące wystarczyły, by kolejny inwestor w branży motoryzacyjnej zdecydował o wycofaniu się z polskiego rynku. Do Volvo Buses, który w marcu poinformował o zamknięciu fabryki we Wrocławiu, teraz dołącza Scania, która w pierwszym kwartale 2024 r. zamknie fabrykę nadwozi autobusowych w Słupsku.

Zostają podwozia

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Nvidia jest już większa niż cały niemiecki rynek akcji
Biznes
Czeski miliarder przejmuje słynną brytyjską pocztę. Niepokój na Wyspach
Materiał Partnera
Ścieżką SMART do innowacji. Fundusze Europejskie dla dużych przedsiębiorstw
Biznes
Koniec najgorszego okresu dla start-upów? Zapowiada się ożywienie
Biznes
Asseco zapowiada, że cały rok będzie dobry
Materiał partnera
Konsumenci i technologie – to dziś wyzwania handlu