Największa inwestycja Orlenu w start-up. Kryzys w branży rozszalał się na dobre

Płocki koncern zainwestował w innowacyjną francuską platformę logistyczną Shippeo – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Jednak rynek technologicznych transakcji w Polsce i Europie wyraźnie słabnie. Kryzys w tej branży rozszalał się na dobre.

Publikacja: 12.01.2023 22:00

Największa inwestycja Orlenu w start-up. Kryzys w branży rozszalał się na dobre

Foto: Adobe Stock

PKN Orlen zapowiada usprawnienie procesów dostaw we wszystkich obszarach swojej działalności. Ma już narzędzie – to najnowsza inwestycja spółki. Koncern kupił bowiem udziały w firmie Shippeo. Ta nowatorska platforma technologiczna, która służy do zarządzania łańcuchami dostaw, monitoruje ponad 32 mln przesyłek rocznie w 110 krajach. Autorski algorytm uczenia maszynowego, zasilany danymi z ponad 850 źródeł (w tym m.in. systemów telematycznych), śledzi przesyłki i transport oraz przewiduje czas dostawy. W Orlenie podkreślają, że wgląd w łańcuchy dostaw w czasie rzeczywistym i możliwość szybkiej reakcji na pojawiające się problemy pozwolą generować znaczne oszczędności.

W gronie najbardziej aktywnych funduszy

Wartości transakcji nie ujawniono, ale wiadomo, że ta piąta już inwestycja bezpośrednia funduszu Orlen VC jest największą z dotychczasowych (ostatnio koncern zainwestował np. 8,4 mln zł w start-up Apeiron Synthesis). To ruch ważny z kilku względów. Dzięki niemu PKN Orlen nie tylko zoptymalizuje działalność, ale stanie się udziałowcem francuskiego start-upu, jednego z liderów w branży, z którego rozwiązań korzystają tacy potentaci, jak Coca-Cola, Carrefour, Renault Group czy koncern naftowy Total.

Czytaj więcej

Polskie start-upy, które warto obserwować w 2023 roku

Ponadto to sygnał, że państwowa spółka staje się ważnym graczem na rynku venture capital (poprzez tę transakcję Orlen VC dołączył do grona takich globalnych inwestorów wysokiego ryzyka, którzy zaangażowali się w Shippeo, jak Battery Ventures, Nokia, ETF Partners, SAP.io czy Yamaha Motor Ventures).

– Nasz fundusz korporacyjny w pierwszym roku swojej działalności zbudował portfel składający się z pięciu spółek technologicznych z całej Europy oraz dwóch zagranicznych funduszy inwestycyjnych. Tym samym dołączyliśmy do zestawienia nie tylko największych, ale też najbardziej aktywnych funduszy inwestycyjnych w regionie – komentuje Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Na wspomniane siedem inwestycji kapitałowych koncern przeznaczył w sumie ponad 150 mln zł (pieniądze trafiły np. do austriackiego Eologix i irlandzkiego Invert Robotics, ale też funduszy VC z W. Brytanii i Szwajcarii). Transakcje te dowodzą, iż rynek start-upów w Europie stara się opierać kryzysowi skuteczniej niż ekosystemy innowacyjnych firm w Azji i Ameryce Płn.

Z najnowszych danych CB Insights wynika, że globalny rynek finansowania start-upów się załamał – w 2022 r. popłynęło do nich 415,1 mld dol., a to aż o 35 proc. mniej niż rok wcześniej. W tym czasie liczba giełdowych debiutów spółek technologicznych stopniała o jedną trzecią, a liczba największych transakcji runęła o rekordowe niemal 50 proc. (przy czym średnia wartość pojedynczej transakcji VC skurczyła się o 32 proc.). Tak źle jeszcze nie było. W efekcie w ubiegłym roku na całym świecie powstało tylko 258 jednorożców (start-upy wyceniane na powyżej 1 mld dol.), czyli o 86 proc. mniej niż w 2021 r.

W Europie, choć sama liczba transakcji nieznacznie wzrosła (o 2 proc.), to strumień pieniędzy od inwestorów zmniejszył się o 17 proc. W IV kwartale do start-upów popłynęło 12,4 mld dol., a to poziom niewidziany od dwóch lat. Eksperci firmy inwestycyjnej Anthemis Group przekonują jednak, że fundusze VC – mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej w Europie – wciąż aktywnie inwestują. Są jednak bardziej selektywne w wyborze inwestycji, spadły też wyceny spółek.

Szacunki PFR po trzech kwartałach ub.r. nie pokazywały jeszcze, by nad Wisłą doszło do aż tak mocnego tąpnięcia. Eksperci sądzą, iż to przyjdzie z opóźnieniem.

Luka kapitałowa

Już teraz w rodzimej branży przekonują, że luka kapitałowa sięga nawet kilkaset miliardów złotych. Tomasza Snażyka, prezesa fundacji Startup Poland, to jednak nie dziwi. Według niego zjawisko to jest naturalne, gdy powstaje więcej projektów, niż jest kapitału do ich sfinansowania. – Problem w tym, że mamy teraz wyjątkowo trudny okres, więc nawet bardzo dobre projekty mogą nie przetrwać – zaznacza.

Ale i w takich warunkach część start-upów radzi sobie całkiem dobrze. Przykładem jest np. białostocki Healthnomic, start-up z branży medycznej specjalizujący się w dostarczaniu technologii do diagnostyki chorób cywilizacyjnych, który szykuje się do debiutu na NewConnect (NC). Na parkiet chce wejść w br., ale wcześniej ruszył z kampanią crowdinvestingową, by pozyskać 1,6 mln zł. – Obecne warunki rynkowe na świecie co prawda nie wspierają innowacyjnych projektów, ale uważam, że na dobre, perspektywiczne inwestycje zawsze jest miejsce na rynku. Co więcej, polskie sektory biotechnologiczny i medtechowy są coraz bardziej doceniane na świecie – mówi Paweł Wiśniewski, prezes Healthnomic.

W ostatnich dniach doszło też do inwestycji w Cryptiony R&D, start-up z branży kryptowalut. Pozyskał 2,5 mln zł od amerykańskich funduszy (ffVC, Pointer.Capital) i anioła biznesu (Marcina Wenusa, prezesa grupy Comparic i szefa Invest Cuffs). Start-up wejdzie na rynek brytyjski i – jak dodaje Bartosz Milczarek, prezes Cryptiony – planuje też ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej, w której zamierza być liderem.

PKN Orlen zapowiada usprawnienie procesów dostaw we wszystkich obszarach swojej działalności. Ma już narzędzie – to najnowsza inwestycja spółki. Koncern kupił bowiem udziały w firmie Shippeo. Ta nowatorska platforma technologiczna, która służy do zarządzania łańcuchami dostaw, monitoruje ponad 32 mln przesyłek rocznie w 110 krajach. Autorski algorytm uczenia maszynowego, zasilany danymi z ponad 850 źródeł (w tym m.in. systemów telematycznych), śledzi przesyłki i transport oraz przewiduje czas dostawy. W Orlenie podkreślają, że wgląd w łańcuchy dostaw w czasie rzeczywistym i możliwość szybkiej reakcji na pojawiające się problemy pozwolą generować znaczne oszczędności.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca