Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowa fabryka Volkswagena. Dwie potencjalne lokalizacje w Polsce

Dwa kraje pozostały na bardzo krótkiej liście potencjalnych odbiorców inwestycji Grupy Volkswagena w zakład produkujący baterie. To Słowacja i Polska - dowiedziała się „Rzeczpospolita” z dobrze poinformowanego źródła.

Publikacja: 09.01.2023 16:12

Nowa fabryka Volkswagena. Dwie potencjalne lokalizacje w Polsce

Foto: materiały prasowe

Budowa fabryki miałaby ruszyć w 2025 roku, a start produkcji jest planowany na 2027 rok. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2 mld euro.

Ostateczna decyzja może zostać podjęta już w najbliższych dniach. Jak powiedział tuż przed Bożym Narodzeniem na spotkaniu z inwestorami prezes Grupy VW Oliver Blume, zostanie ona zakomunikowana „naprawdę wkrótce”. Wcześniej Volkswagen zapowiadał, że może to być nawet koniec 2022.

W grudniu 2022 niemiecki koncern wydał oświadczenie, w którym poinformował, „Obecna sytuacja gospodarcza zmusza do odsunięcia decyzji w czasie. Ale Volkswagen AG oraz nasza firma zajmująca się produkcją baterii PowerCo nieustannie prowadzi ocenę potencjalnych lokalizacji dla naszej kolejnej gigafabryki w Europie”.

Kilka niezależnych, ale również anonimowych źródeł potwierdza, że w Polsce zostały wstępnie wybrane dwie lokalizacje, gdzie miałaby szanse stanąć fabryka, to okolice Głogowa, albo koło Jawora, gdzie wcześniej zainwestował już Mercedes- Benz. Władze samorządowe czekają na ostateczne rozstrzygnięcie. - Wtedy będziemy komentować - usłyszeliśmy w Jaworze i Głogowie. Pierwsza z nich znajduje się w Wałbrzyskiej specjalnej Strefie Ekonomicznej, druga na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, obie w pobliżu autostrady A4 i ekspresówki S3, z dogodnym połączeniem kolejowym. Volkswagen ma już jeden zakład na terenie strefy legnickiej - w Polkowicach. Produkuje tam silniki do samochodów.

Czytaj więcej

Droga energia. Volkswagen odsuwa decyzję o gigafabryce
Reklama
Reklama

Ostatnie rozmowy dotyczące potencjalnej lokalizacji skupiają się na energii. Tak, jak jest to we wszystkich fabrykach Volkswagena w Polsce musi ona być „zielona”.

Z tym akurat na Dolnym Śląsku nie ma problemu. - Gwarancja dostaw zielonej energii była warunkiem przy ulokowaniu naszej drugiej inwestycji w Polsce. I tak dla fabryki silników w Jaworze, jak i w przypadku zakładu produkującego samochody dostawcze w tej samej lokalizacji nie mamy żadnych problemów z pozyskaniem energii z OZE. To zresztą był warunek przy ostatnim projekcie. Fabryka w Jaworze co kwartał otrzymuje certyfikaty potwierdzające, że energia pochodzi ze źródeł odnawialnych - mówi Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Tyle, że nie chodzi wyłącznie o dostępność tej energii dla nowego inwestora, ale i dostawców komponentów. Liczą się także ceny, a w przypadku energii w Polsce są one bardzo wysokie. I tego właśnie miały dotyczyć ostatnie rozmowy między negocjatorami z VW i stroną polską.

Wiosną 2021 Volkswagen zapowiedział budowę czterech gigafabryk baterii w Europie. Trzy lokalizacje zostały już wybrane - Hiszpania, Szwecja i Niemcy.

Więcej w jutrzejszej „Rzeczpospolitej” i na rp.pl

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama