Nowa fabryka Volkswagena. Dwie potencjalne lokalizacje w Polsce

Dwa kraje pozostały na bardzo krótkiej liście potencjalnych odbiorców inwestycji Grupy Volkswagena w zakład produkujący baterie. To Słowacja i Polska - dowiedziała się „Rzeczpospolita” z dobrze poinformowanego źródła.

Publikacja: 09.01.2023 16:12

Nowa fabryka Volkswagena. Dwie potencjalne lokalizacje w Polsce

Foto: materiały prasowe

Budowa fabryki miałaby ruszyć w 2025 roku, a start produkcji jest planowany na 2027 rok. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2 mld euro.

Ostateczna decyzja może zostać podjęta już w najbliższych dniach. Jak powiedział tuż przed Bożym Narodzeniem na spotkaniu z inwestorami prezes Grupy VW Oliver Blume, zostanie ona zakomunikowana „naprawdę wkrótce”. Wcześniej Volkswagen zapowiadał, że może to być nawet koniec 2022.

W grudniu 2022 niemiecki koncern wydał oświadczenie, w którym poinformował, „Obecna sytuacja gospodarcza zmusza do odsunięcia decyzji w czasie. Ale Volkswagen AG oraz nasza firma zajmująca się produkcją baterii PowerCo nieustannie prowadzi ocenę potencjalnych lokalizacji dla naszej kolejnej gigafabryki w Europie”.

Kilka niezależnych, ale również anonimowych źródeł potwierdza, że w Polsce zostały wstępnie wybrane dwie lokalizacje, gdzie miałaby szanse stanąć fabryka, to okolice Głogowa, albo koło Jawora, gdzie wcześniej zainwestował już Mercedes- Benz. Władze samorządowe czekają na ostateczne rozstrzygnięcie. - Wtedy będziemy komentować - usłyszeliśmy w Jaworze i Głogowie. Pierwsza z nich znajduje się w Wałbrzyskiej specjalnej Strefie Ekonomicznej, druga na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, obie w pobliżu autostrady A4 i ekspresówki S3, z dogodnym połączeniem kolejowym. Volkswagen ma już jeden zakład na terenie strefy legnickiej - w Polkowicach. Produkuje tam silniki do samochodów.

Czytaj więcej

Droga energia. Volkswagen odsuwa decyzję o gigafabryce

Ostatnie rozmowy dotyczące potencjalnej lokalizacji skupiają się na energii. Tak, jak jest to we wszystkich fabrykach Volkswagena w Polsce musi ona być „zielona”.

Z tym akurat na Dolnym Śląsku nie ma problemu. - Gwarancja dostaw zielonej energii była warunkiem przy ulokowaniu naszej drugiej inwestycji w Polsce. I tak dla fabryki silników w Jaworze, jak i w przypadku zakładu produkującego samochody dostawcze w tej samej lokalizacji nie mamy żadnych problemów z pozyskaniem energii z OZE. To zresztą był warunek przy ostatnim projekcie. Fabryka w Jaworze co kwartał otrzymuje certyfikaty potwierdzające, że energia pochodzi ze źródeł odnawialnych - mówi Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Tyle, że nie chodzi wyłącznie o dostępność tej energii dla nowego inwestora, ale i dostawców komponentów. Liczą się także ceny, a w przypadku energii w Polsce są one bardzo wysokie. I tego właśnie miały dotyczyć ostatnie rozmowy między negocjatorami z VW i stroną polską.

Wiosną 2021 Volkswagen zapowiedział budowę czterech gigafabryk baterii w Europie. Trzy lokalizacje zostały już wybrane - Hiszpania, Szwecja i Niemcy.

Więcej w jutrzejszej „Rzeczpospolitej” i na rp.pl

Budowa fabryki miałaby ruszyć w 2025 roku, a start produkcji jest planowany na 2027 rok. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2 mld euro.

Ostateczna decyzja może zostać podjęta już w najbliższych dniach. Jak powiedział tuż przed Bożym Narodzeniem na spotkaniu z inwestorami prezes Grupy VW Oliver Blume, zostanie ona zakomunikowana „naprawdę wkrótce”. Wcześniej Volkswagen zapowiadał, że może to być nawet koniec 2022.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły