T-Mobile nie zwalnia tempa

Szybkie zmiany w technologii wymuszają ciągły wyścig inwestycyjny operatorów.

Publikacja: 15.09.2016 21:18

T-Mobile nie zwalnia tempa

Foto: Bloomberg

MATERIAŁ POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY Z T-MOBILE

Operatorzy w ostatnich latach musieli zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, wiele wskazuje na to, że najtrudniejsze czasy mają już za sobą. W 2015 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 39,5 mld zł. Zanotowano pierwszy od kilku lat wzrost przychodów sektora.

– Poziom ARPU (średni przychód na użytkownika – red.) jest jednym z najniższych w Unii Europejskiej, dlatego nie widzimy przestrzeni do jego dalszego spadku. Wręcz przeciwnie, wraz z inwestycjami w FTTx oraz LTE spodziewalibyśmy się wzrostu sprzedaży tzw. usług konwergentnych, które powinny wpłynąć na wzrost ARPU i zwiększyć lojalność klientów – mówi Konrad Księżopolski, dyrektor działu analiz Haitong Banku.

Pakiety usług

Przykłady krajów, w których odbyła się przymusowa rejestracja prepaidowych kart SIM pokazują, że wpływa to pozytywie na dalszą pakietyzację usług, ponieważ możliwe jest wtedy oferowanie takich usług jak m-banking czy m-handel etc.

Popularność tzw. usług wiązanych w Polsce z roku na rok rośnie. W 2015 r. operatorzy zarobili na nich w sumie ponad 2,9 mld zł. Średni miesięczny przychód na jednego abonenta wyniósł 41,73 zł – podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Najpopularniejszą usługą w 2015 r. był pakiet „Telefonia ruchoma + Internet mobilny", a za nim „Telewizja + Internet stacjonarny". Jednocześnie od kilku lat widoczna jest tendencja spadkowa w segmencie telefonii stacjonarnej. W 2015 r. w Polsce łączne przychody firm z tytułu świadczenia tych usług były niższe o ponad 13 proc., a baza abonencka skurczyła się o około 0,5 mln – szacuje UKE.

Duża konkurencja i rozdrobnienie rynku przekładają się na mocne ruchy konsolidacyjne w sektorze. – Wśród najczęściej wymienianych operatorów na sprzedaż wskazuje się Play, Netię i grupę Multimedia – wymienia Księżopolski.

Lojalność i koszty

Eksperci podkreślają, że w najbliższych latach telekomy będą się koncentrować na obniżce kosztów utrzymania i pozyskania klientów oraz na oferowaniu wspomnianych już usług powiązanych w celu zwiększenia lojalności. – Ciekawe, czy branża będzie w stanie skorzystać finansowo na nowych trendach, jak np. płatności mobilne czy internet rzeczy – mówi Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Brokers.

Tymczasem operatorzy zastanawiają się, jak będzie wyglądać sieć 5G. Wprawdzie już 4G spełnia wymogi Europejskiej Agendy Cyfrowej, ale wraz z rozwojem internetu rzeczy zapotrzebowanie na transmisję danych będzie rosło. Zdaniem ekspertów zmieni się też podejście do infrastruktury: w coraz mniejszym stopniu będziemy polegać na dużych nadajnikach umieszczanych na masztach, a dużo częściej będziemy mieli do czynienia z małymi stacjami, montowanymi w budynkach, na ulicach, a nawet pod ulicami.

Poszerzenie oferty i dalsze inwestycje zapowiada m.in. T-Mobile, który właśnie obchodzi 20-lecie swojej działalności. W tym okresie jego klienci nawiązali połączenia trwające ponad 170 mld minut, czyli 328 tys. lat. Operator podkreśla, że od lat wspiera polską gospodarkę i inwestuje w nowoczesne technologie oraz rozwój społeczeństwa cyfrowego. Już ponad 95 proc. populacji Polski znajduje się w zasięgu sieci LTE 4G. Do końca roku ten odsetek ma wzrosnąć o 3 pkt proc.

Chociaż statystyki dotyczące korzystania ze stacjonarnego dostępu do sieci stawiają Polskę na dalekim miejscu w UE, to jednocześnie jesteśmy jednym z liderów w korzystaniu z mobilnej transmisji danych. Nic dziwnego: sieci mobilne nie odbiegają dziś parametrami od kablowych, a w przypadku Polski – kraju o niskiej gęstości zaludnienia terenów wiejskich – ich budowa jest znacznie bardziej opłacalna.

Danych coraz więcej

We wspominanym już T-Mobile transfer danych w sieci LTE rośnie, zarówno na skutek inwestycji i dynamicznego rozwoju sieci, jak i wzrostu zapotrzebowania klientów na szybki internet. W pierwszej połowie tego roku ilość wszystkich danych przetransferowanych w sieci wzrosła r./r. o 106 proc., przy czym w technologii LTE wzrost wyniósł 348 proc.

T-Mobile podkreśla, że odwrócił dotychczasowy trend i skutecznie pozyskuje użytkowników kontraktowych. Liczba przyłączeń netto klientów postpaid w bazie w II kwartale 2016 r. poprawiła się, zarówno w porównaniu z ubiegłym rokiem, jak i z poprzednim kwartałem. Osiągnięty wynik jest najlepszy od IV kwartału 2013 r.

Operator podkreśla też, że wpisuje się w trend rosnącego zapotrzebowania klientów na dostęp do sieci, oferując im możliwość korzystania z serwisów społecznościowych bez zmniejszania pakietu danych i gwarantując najlepszą jakość sieci. Jest to możliwe między innymi dzięki pozyskaniu w zakończonej niedawno aukcji dwóch bloków z zakresu częstotliwości 800 MHz, co pozwoliło na podwojenie maksymalnej prędkości oferowanej w technologii LTE z 36 Mbps do 73Mbps. Firma deklaruje, że dzięki wdrażaniu technologii Carrier Aggregation, która ma objąć 500 stacji bazowych T-Mobile, korzystanie z mobilnego szerokopasmowego internetu będzie możliwe z prędkościami od 200 Mbps do 300 Mbps.

MATERIAŁ POWSTAŁ PRZY WSPÓŁPRACY Z T-MOBILE

Operatorzy w ostatnich latach musieli zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, wiele wskazuje na to, że najtrudniejsze czasy mają już za sobą. W 2015 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 39,5 mld zł. Zanotowano pierwszy od kilku lat wzrost przychodów sektora.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się