– Obecnie dzieje się bardzo dużo, czasem nawet za dużo jednocześnie. Dostajemy od instytucji państwowych wiele zapytań o realizację różnego rodzaju projektów i otwarcie mówimy, czego nie jesteśmy w stanie się podjąć bez zmiany terminów bieżących zobowiązań – mówi Sławomir Szmytkowski, wiceprezes Asseco Poland. Podkreśla, że coraz częściej w procesie legislacyjnym nie uwzględnia się czasu koniecznego na dostosowanie narzędzi IT do nowych rozwiązań prawnych.
Asseco jest obecnie w trakcie realizacji kilku dużych projektów, m.in. przenoszenia obsługi programu 500+ do ZUS. Centralizacja, pełna elektronizacja i automatyzacja mają się przełożyć na duże oszczędności. Jakie konkretnie? – Całkowita oszczędność w wyniku zastosowania nowych centralnych systemów IT z automatyzacją procesów obsługi dla programów 300+ i 500+ to blisko 3,8 mld zł oszczędności w latach 2021–2030 – wskazuje przedstawiciel Asseco Poland.
Duża liczba zmian legislacyjnych to niejedyne wyzwanie dla dostawców usług IT. Problematyczne jest samo funkcjonowanie w obecnym ekosystemie prawa zamówień publicznych. Wprawdzie od roku obowiązują nowe przepisy, które wprowadziły wiele pozytywnych zmian, ale pewne praktyki nadal rzucają się cieniem na stosowanie przepisów o zamówieniach.
– Jedną z nich jest przeświadczenie zamawiających, że system IT należy zbudować najtaniej jak się da, najlepiej siłą własnej organizacji, na rynku kupując tylko zasoby ludzkie. Też oczywiście najtańsze – mówi Szmytkowski.
Zgodnie z obecnymi regulacjami, maksymalna waga dla kryterium cenowego nie może przekraczać 60 proc.