W poniedziałek w Katowicach ruszył – i potrwa do 10 grudnia – IGF 2021 (ang. Internet Governance Forum), czyli tzw. cyfrowy szczyt Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Polska, gospodarz tej edycji, przygotowywała się do tego wydarzenia od ponad roku. Spodziewa się około 7 tysięcy uczestników: innowatorów, prezesów dużych firm technologicznych, przedstawicieli młodzieży, ministrów i parlamentarzystów. Gros z nich uczestniczy w forum zdalnie, a w związku z tym – przynajmniej pierwszego dnia forum – sale w centrum konferencyjnym często świeciły pustkami. We wtorek fizycznie nieobecni będą przedstawiciele ważnej organizacji branży telekomunikacyjnej ITU (Międzynarodowego Związku Telekomunikacji).

Być może z powodu większego niż zwykle zainteresowania uczestnictwem w forum online internetowy serwis IGF często odmawiał dostępu.

Raczej nie miało to związku z atakami hakerskimi, choć tuż przed startem forum o największym ataku w historii polskich operatorów poinformowała sieć komórkowa T-Mobile Polska. W związku z IGF w niedzielę premier zarządził wprowadzenie tzw. pierwszego, najniższego, stopnia alarmowego ALFA-CR – oznaczającego wzmożoną czujność dbających o bezpieczeństwo służb i administracji publicznej.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, odpowiedzialna za cyfryzację, do zamknięcia tego wydania na nasze pytania o powody niestabilności systemu nie odpowiedziała.

Hasło forum to „Zjednoczony internet". Rozmawia się tu o zasięgu, bezpieczeństwie sieci internetu, zbalansowanym sposobie korzystania z niej, pozycji gigantów technologicznych i możliwościach zmiany ich modelu działania opartych na wykorzystaniu danych użytkowników.

Według danych ITU z internetu korzysta 4,9 mld ludzi, a to oznacza, że około 40 proc. populacji nie ma do niego dostępu. Nad tym, jaki będzie internet przyszłości i czy możliwy jest inny model biznesu Facebooka i Google – zastanawiali się analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Według badania PIE Polacy byliby skłonni płacić za usługi Facebooka i Google'a, gdyby firmy te nie zbierały o nich informacji. W wypadku Facebooka 4,2 dol. miesięcznie, a w wypadku Google'a – ok. 3,5 dol.

Polski rząd widzi pole do zmian na szczeblu krajowym. – Strategia cyfryzacji miast w Polsce jest w trakcie rewizji – mówiła minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.