Polska jest tytoniową potęgą i nie ma sobie równych

Jesteśmy już największym eksporterem papierosów na świecie, z 18-proc. udziałem w rynku. Nie byłoby to możliwe bez UE, odbiorcy 80 proc. eksportu.

Publikacja: 14.10.2021 21:00

Polska jest tytoniową potęgą i nie ma sobie równych

Foto: Adobe Stock

W 2020 r. eksport papierosów z Polski wzrósł o ponad 14 proc. w skali rocznej, przekraczając 4,2 mld euro – wynika z danych Eurostatu opracowanych przez Bank BNP Paribas. Jeśli chodzi o czołowych odbiorców wyrobów tytoniowych, to zdecydowanie przodują państwa unijne – wśród największych odbiorców wyrobów z polskich zakładów jedynym rynkiem spoza UE jest Arabia Saudyjska.

Według raportu firmy analitycznej Indexbox z 2021 r. Polska stała się największym eksporterem wyrobów tytoniowych na świecie. Z kolei według raportu Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych z sektorem tytoniowym w Polsce związanych jest ponad 600 tys. miejsc pracy, przy uprawie tytoniu, produkcji oraz dystrybucji wyrobów tytoniowych.

Zagranica priorytetem

– Z naszych fabryk w Starym Gostkowie pod Łodzią ok. 80 proc. produkcji trafia do blisko 70 krajów – polskie zakłady to obecnie największe centrum produkcyjne JTI na świecie – mówi Adrian Jabłoński, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji JTI Polska. – Nasze najważniejsze zagraniczne rynki zbytu to Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Francja i Niemcy – dodaje.

– W przypadku naszej krakowskiej fabryki Philip Morris na eksport trafia około 80 proc. produkowanych w niej wyrobów, a około 20 proc. dystrybuowanych jest na rynku polskim – mówi Adam Suchenek, rzecznik Philip Morris Polska. – Głównym importerem są Niemcy: trafia tu około 23 proc. produkcji papierosów. Do Arabii Saudyjskiej trafia ok. 14 proc., zaś trzecie miejsce zajmuje Francja, z ok. 7 proc. – szacuje.

– Nasza fabryka w Augustowie to jedna z najważniejszych fabryk BAT na świecie. Jak dotąd inwestycje w augustowski zakład wyniosły ponad 3,4 mld zł – podkreśla z kolei Joanna Trzaska-Wieczorek, rzeczniczka British American Tobacco Polska. – Obecnie w Augustowie pracuje prawie 1,5 tysiąca osób. Z fabryki wyroby tytoniowe trafiają na ok. 50 rynków (głównie europejskich). Wiodące kierunki eksportu to Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy i Hiszpania – dodaje.

Czytaj więcej

Ziemniaki z paszportem. Będzie wiadomo, czy są z Polski

Procenty na eksport

Polska zwiększa także eksport alkoholi, choć – na razie – odbywa się on na mniejszą skalę. Jego wartość przekracza już poziom 600 mln euro: to zarówno mocne alkohole, jak i piwo. – W ostatnim roku zwiększyliśmy liczbę rynków, na które trafia nasza sztandarowa marka eksportowa, czyli Żubrówka. W tej chwili jest ich 75, podczas gdy w 2015 roku było ich 37 – mówi Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik grupy CEDC, właściciela marek Żubrówka czy Soplica. – Do najważniejszych rynków, na których sprzedawane są nasze wódki, zaliczają się Niemcy, Francja, Węgry i Włochy, Ukraina i Wielka Brytania, a jeśli chodzi o resztę świata: USA, Japonia i Australia – dodaje.

Firma podaje, że motorem wzrostu eksportu w ostatnim czasie była Żubrówka. Przyczynił się do tego rozwój dystrybucji czystego wariantu tej marki (czyli Żubrówki Białej), który podbił rynki we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Z kolei klasyczny wariant Żubrówki „z trawką" (czyli Bison Grass) rozwija się na Ukrainie i we Francji.

W Polsce produkowane jest wiele marek doskonale znanych na świecie, jak choćby należąca do koncernu LVMH, lidera rynku towarów luksusowych na świecie, wódka Belvedere. Trunek ten produkowany jest w Żyrardowie.

Także browary rozwijają sprzedaż zagraniczną, choć w ich przypadku jest ona dodatkiem do ważniejszego popytu krajowego.

– Dostępność naszych produktów za granicą jest szczególnie ważna dla grupy naszych stałych konsumentów (np. Polonii) oraz zwiększa ogólną rozpoznawalność marek – mówi Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.

– Migracja zarobkowa Polaków do krajów UE spowodowała, że waga i potencjał tego kanału w przeciągu ostatnich lat znacząco wzrosły. Trend ten spowodował, że najbardziej rozwojowe rynki dla eksportu to Holandia, Niemcy, Francja oraz Wielka Brytania, która nie jest już członkiem Unii Europejskiej – dodaje.

Firma wyjaśnia, że ogólnie rynek europejski (liczony jednak wciąż z Wielką Brytanią) stanowi około 60 proc. wolumenu generowanego przez Eksport Grupy Żywiec według danych na koniec 2020 roku.

Opinia dla „rzeczpospolitej"

Jakub Czugała, analityk sektora Food and Agri w Banku BNP Paribas

Od czasu wejścia do UE polski eksport spożywczy zwiększył się ponad 6,5 razy – szybciej niż eksport ogółem, który od 2004 r. wzrósł czterokrotnie. Od 2004 roku polski sektor spożywczy i rolnictwo zbudowały nadwyżkę w handlu międzynarodowym – eksport polskiego sektora w 2020 r. dochodził do prawie 12 mld euro, wobec 0,8 mld euro w 2004 r. Za ok. 60 proc. tej nadwyżki odpowiada handel z państwami członkowskimi UE. Największymi kategoriami eksportu spożywczego są mięso (15 proc.), tytoń i papierosy (12 proc.), produkty przetwórstwa zbóż (8 proc.), nabiał (7 proc.), owoce i warzywa (7 proc.).

W 2020 r. eksport papierosów z Polski wzrósł o ponad 14 proc. w skali rocznej, przekraczając 4,2 mld euro – wynika z danych Eurostatu opracowanych przez Bank BNP Paribas. Jeśli chodzi o czołowych odbiorców wyrobów tytoniowych, to zdecydowanie przodują państwa unijne – wśród największych odbiorców wyrobów z polskich zakładów jedynym rynkiem spoza UE jest Arabia Saudyjska.

Według raportu firmy analitycznej Indexbox z 2021 r. Polska stała się największym eksporterem wyrobów tytoniowych na świecie. Z kolei według raportu Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych z sektorem tytoniowym w Polsce związanych jest ponad 600 tys. miejsc pracy, przy uprawie tytoniu, produkcji oraz dystrybucji wyrobów tytoniowych.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce