Raytheon Technologies łowi u nas innowacje

Amerykański gigant lotniczy i zbrojeniowy – producent zestawów rakietowych Patriot - sięga po rozwijane we Wrocławiu skrzydlate technologie.

Publikacja: 14.09.2021 14:47

Zakłady Collins Aerospace we Wrocławiu

Zakłady Collins Aerospace we Wrocławiu

Foto: materiały prasowe

Chodzi o innowacyjne techniki z dziedziny mikrometalurgii umożliwiające produkcję metodami druku 3D najbardziej skomplikowanych, wytrzymałych komponentów lotniczych.

Prof. Edward Chlebus kierownik Katedry Technologii Laserowych, Automatyzacji i Organizacji Produkcji Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, mówi, że metoda precyzyjnego wytwarzania z odpowiednio dobranych stopów metali części i podzespołów lotniczych, które znajdują zastosowanie w samolotach, śmigłowcach, już dawno wyszła na PW z fazy eksperymentalnej. Po rozwiązania opracowane w dolnośląskich laboratoriach sięgają renomowani producenci – coraz częściej potentaci światowej awiacji, w tym wrocławski Collins Aerospace czy Pratt&Whitney Kalisz. Przedsiębiorcy i technolodzy skrzydlatych koncernów stawiają na innowacje, bo dzięki zastosowaniu mikrometalurgii można np. wyprodukować podzespoły, który będą składały się zaledwie z kilku komponentów – zamiast kilkunastu (jak to ma miejsce przy zastosowaniu klasycznych metod produkcyjnych). To bezpośrednio przekłada się na trwałość części, ich niezawodność i oczywiście koszty.

Udana komercjalizacja badań

Rezultaty badań i wdrożeń naukowców Politechniki Wrocławskiej uważnie śledzą liderzy globalnej awiacji jak potentat śmigłowcowy Sikorsky, dziś w grupie zbrojeniowego giganta Lockheed Martin i europejskie, lotnicze potęgi - Airbus czy Grupa Leonardo.

- Jesteśmy w Polsce pionierami najbardziej wyrafinowanych metod wytwarzania precyzyjnych i superwytrzymałych komponentów m.in. do krytycznych elementów lotniczych napędów – mówi prof. Chlebus. Przypomina, że już przed dwiema dekadami w laboratoriach wrocławskiej politechniki sięgnięto po metodę warstwowego budowania najpierw modeli a potem demonstratorów technologii i prototypów części lotniczych wytrzymujących eksploatację w skrajnie trudnych warunkach, np. elementów łożyskowania wałów turbin i innych precyzyjnych elementów napędów statków powietrznych.

- Mamy już poważny dorobek w dziedzinie innowacyjnych technologii obróbki trudnych w produkcji komponentów z tytanu, stopów niklu, magnezu czy aluminium - kształtowanych z wykorzystaniem laserowych “narzędzi” w warunkach próżniowych czy atmosferze argonu – mówi prof. Chlebus.

- Siłą rzeczy produkty o najwyższych standardach wytrzymałości i niezawodności to domena lotnictwa, gdzie szczególnie liczy się bezpieczeństwo a także przemysłu zbrojeniowego w którym konstrukcje do specjalnych zadań zamawiane są w wyspecjalizowanych ośrodkach, zwykle w ściśle limitowanej liczbie - dodaje profesor.

Biznes docenia 3D

Paweł Pałubiński, od niedawna dyrektor generalny Collins Aerospace Wrocław planuje wykorzystanie technologii wytwarzania lotniczych części metodą druku 3D w swojej firmie należącej do zbrojeniowo lotniczego giganta Raytheon Technologies bo „daje ona niemal nieograniczone możliwości i niesie ze sobą szereg istotnych korzyści” – poza oczywistymi, takimi jak uproszczenie procesu produkcji, redukcja wagi wytwarzanych elementów czy skrócenie czasu, który potrzebny jest do wprowadzenia na rynek danego komponentu. Ważnym atutem tej technologii jest fakt, iż pozwala projektantom i inżynierom na zastosowanie zupełnie nowego podejścia do projektowania i tworzenia elementów, których wyprodukowanie z wykorzystaniem tradycyjnych metod byłoby niemożliwe lub wyjątkowo trudne. - Nic dziwnego, że zamierzamy wpisać Collins Aerospace Wrocław na kartach historii jako pierwszą jednostkę firmy produkującą metodą druku 3D seryjne części lotnicze wchodzące w skład kluczowych układów statków powietrznych –podkreśla dyr. Pałubiński.

Zakłady Collins Aerospace we Wrocławiu i ich prezes Paweł Pałubiński

Zakłady Collins Aerospace we Wrocławiu i ich prezes Paweł Pałubiński

materiały prasowe

Swoje innowacyjne technologie obróbki materiałów badacze Politechniki Wrocławskiej, zaprezentują 21 września na organizowanym we Wrocławiu lotniczym spotkaniu Aeromixer 2021. W części naukowej konferencji omawiane będą najważniejsze trendy oraz innowacje w branży aeronautycznej. Przedsiębiorcy i przedstawiciele firm mają analizować wyzwania jakie niesie wprowadzanie zasad Przemysłu 4.0 w branży lotniczej.

Chodzi o innowacyjne techniki z dziedziny mikrometalurgii umożliwiające produkcję metodami druku 3D najbardziej skomplikowanych, wytrzymałych komponentów lotniczych.

Prof. Edward Chlebus kierownik Katedry Technologii Laserowych, Automatyzacji i Organizacji Produkcji Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, mówi, że metoda precyzyjnego wytwarzania z odpowiednio dobranych stopów metali części i podzespołów lotniczych, które znajdują zastosowanie w samolotach, śmigłowcach, już dawno wyszła na PW z fazy eksperymentalnej. Po rozwiązania opracowane w dolnośląskich laboratoriach sięgają renomowani producenci – coraz częściej potentaci światowej awiacji, w tym wrocławski Collins Aerospace czy Pratt&Whitney Kalisz. Przedsiębiorcy i technolodzy skrzydlatych koncernów stawiają na innowacje, bo dzięki zastosowaniu mikrometalurgii można np. wyprodukować podzespoły, który będą składały się zaledwie z kilku komponentów – zamiast kilkunastu (jak to ma miejsce przy zastosowaniu klasycznych metod produkcyjnych). To bezpośrednio przekłada się na trwałość części, ich niezawodność i oczywiście koszty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów