Reklama

Wydatki na zdrowie trzeba traktować jako inwestycję

W ramach ogólnopolskiej debaty „Wspólnie dla zdrowia" podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy zastanawialiśmy się, jak najracjonalniej wydatkować wzrastające nakłady na opiekę zdrowotną.

Publikacja: 06.09.2018 21:00

Wydatki na zdrowie trzeba traktować jako inwestycję

Foto: materiały prasowe

W obszarze refundacji leków warto – jak sugerował premier Mateusz Morawiecki – robić to tak, aby działało to prorozwojowo. Podczas wybierania dostawców leków należy premiować tych, którzy mają w Polsce swoje centra badawcze i produkują leki. Wtedy, kupując lek, kupuje się jednocześnie rozwój gospodarczy. I nie chodzi tu o finansowanie komercyjnych badań klinicznych koniecznych dla firm do wprowadzenia na rynek swoich leków, które są tak drogie, że często polskiego płatnika nie stać na ich refundację. Trzeba też pamiętać, że w badaniach takich część pacjentów nie otrzymuje testowanego leku, tylko dostępną terapię lub placebo i ani lekarz, ani pacjent testujący lek nie wie, co dostaje. Nie kwestionując wartości badań klinicznych, trudno porównywać ich wkład w polską gospodarkę z nakładami inwestycyjnymi w Polsce. Wybudowanie nowoczesnej fabryki, zatrudnienie fachowców, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych na terenie kraju wpływa na rozwój i innowacyjność. Natomiast szansą na transfer know-how jest powołanie – zapowiedzianej przez ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego – Agencji Badań Medycznych.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Reklama
Reklama