Prognozy z początku roku stawiały sprawę jasno: koniec dopłat złomowych na Zachodzie, a w konsekwencji wyhamowanie reeksportu z polskich salonów może sprawić, że ubiegłoroczna sprzedaż, nieco ponad 300 tys. aut, skurczy się w tym roku o 16 – 17 proc. Obawy potwierdził styczeń, w którym sprzedaż nowych aut spadła wobec grudnia o przeszło jedną dziesiątą. Ratunkiem dla importerów i dilerów miał być spodziewany wzrost sprzedaży dla firm, które przez kilkanaście miesięcy wstrzymywały zakupy. Wstępne wyniki marca pokazują, że ten scenariusz zaczyna się sprawdzać.
– W tym tygodniu przekażemy firmom ponad 230 samochodów, tyle co w całym styczniu – potwierdza Andrzej Trawka, dyrektor handlowy dilerskiej grupy PGD. Jeszcze w pierwszych dwóch miesiącach roku sprzedaż dla firm była w PGD o prawie 25 proc. niższa niż przed rokiem. Ale marzec wskazuje, że I kwartał firma zamknie wynikiem podobnym do ubiegłorocznego. Wpływ na odrabianie zaległości mają duże floty: zakupy znacznie przebiły tu mały i średni biznes, który najwięcej kupuje podczas wyprzedaży. W marcu udział zamówień dużych firm w całości flotowych zamówień sięgnął 80 proc. wobec 32 proc. w styczniu.
Prawie 20-proc. wzrost sprzedaży w I kwartale wobec sytuacji sprzed roku notuje spółka Japan Motors. Co prawda w ujęciu rocznym sprzedaż jest słabsza o 6 proc., ale liczba firm zainteresowanych zakupami rośnie. Zdaniem sprzedawców z Centrum Motoryzacyjnego Jasnogórska w Krakowie duże zamówienia składają branże budowlana i drogowa oraz instytucje finansowe.
Rozpoczęcie wymiany aut w przedsiębiorstwach potwierdzają firmy leasingowe. – W I kwartale mamy o jedną piątą więcej zamówień niż w IV kwartale 2009 r. – mówi Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska. Jeśli w końcu ubiegłego roku ALD wydawało średnio 135 aut miesięcznie, to teraz 180 – 200. Także KBC Autolease Polska notuje rosnące zainteresowanie klientów, choć tu wzrost liczby transakcji jest na razie mniejszy ok. 6 proc. – Widać, że firmy chcą wymieniać auta. Ale część jeszcze wstrzymuje się z decyzjami, porównuje oferty – tłumaczy Ireneusz Tymiński, dyrektor generalny KBC Autolease Polska.
Marcowe ożywienie jest ważne, jednak zdaniem Wojciecha Drzewieckiego, szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, niewiadomych jest wiele. – W perspektywie jest likwidacja kratki. Może chwilowo zwiększyć popyt wśród najmniejszych firm, ale potem sprzedaż zacznie spadać – ostrzega.