Autobusy w głębokim dołku

Polski rynek autobusów skurczył się w ubiegłym roku o prawie jedną piątą

Publikacja: 12.01.2013 13:16

Zdecydowana większość produkcji Solarisa kierowana jest na eksport

Zdecydowana większość produkcji Solarisa kierowana jest na eksport

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

W głębokim dołku zakończył ubiegły rok polski rynek autobusów. Liczba rejestracji spadła w porównaniu z rokiem wcześniejszym o przeszło 18 proc. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1279 pojazdów, licząc razem segmenty do ciężaru 3,5 tony i powyżej. To oznacza zakupy mniejsze aż o 282 szt. niż rok wcześniej.

Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) przygotowanego we współpracy z branżową firmą analityczną JMK, Strategiczny obszar dla polskiego rynku – segment autobusów miejskich skurczył się z 938 szt. w 2011 roku do zaledwie 559 szt. w ubiegłym. Ten gigantyczny, przeszło 40-procentowy  spadek jest efektem brakiem unijnych kontraktów, które rok wcześniej znacząco wpłynęły na rynkową koniunkturę.

Jeszcze w pierwszej połowie roku autobusowy rynek utrzymywał dodatni bilans w porównaniu z poprzednim okresem.  Niestety, dwucyfrowe spadki w lutym i od maja do końca roku przełożyły się na ujemny skumulowany rezultat. Decydujący okazał się wrzesień, kiedy zarejestrowano zaledwie 61 autobusów, blisko trzy razy mniej niż rok wcześniej oraz grudzień, który przyniósł spadek rejestracji o prawie 60 proc.

Zestawienie poszczególnych miesięcy wyraźnie pokazuje, że do maja ubiegłego roku na polskim rynku autobusowym panowała świetna koniunktura. Optymistycznie wyglądał zwłaszcza segment autokarów turystycznych: dzięki zamówieniom firm przewozowych szykujących się na ruch turystyczny wywołany organizacja przez Polskę piłkarskich mistrzostw Europy, branża odczuła prawdziwy boom. Tylko od stycznia do października liczba rejestrowanych tego typu pojazdów wzrosła w ujęciu rok do roku o 85 proc. Nieźle było także w przypadku autobusów międzymiastowych. Dobra passa zakończyła się jednak w sierpniu, kiedy rynek zaczął notować spadek w porównaniu do roku 2011 właśnie przez autobusy miejskie.

- Teraz wracamy do normalnego poziomu odnowy autobusowej floty, czyli ok 500-600 szt. rocznie – twierdzą analitycy PZPM i JMK. Ta „normalizacja" ma potrwać przynajmniej do roku 2016, kiedy spodziewana jest kolejna fala unijnych inwestycji w transporcie publicznym.

Największe miejskie kontrakty ubiegłego roku to dostawa 114 autobusów dla Warszawy i 45 dla Lublina. Kolejne miejsca w rankingu zajęły miasta: Białystok - 35 szt., Kraków 30, Świerklaniec i Wałbrzych po 20, Kielce 16, Katowice, Poznań, Płock i Szczecin po 15 oraz Gliwice – 12 autobusów.

W 2012 roku liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 453 autobusy, wliczając zabudowy podwozi rejestrowane również pod inną marką. To wynik lepszy o 3,4 proc. niż przed rokiem. Drugie miejsce zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 257 sztuk, trzecią Autosan - 83 sztuk, którego goni MAN z rezultatem 70 sprzedanych pojazdów.

W głębokim dołku zakończył ubiegły rok polski rynek autobusów. Liczba rejestracji spadła w porównaniu z rokiem wcześniejszym o przeszło 18 proc. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1279 pojazdów, licząc razem segmenty do ciężaru 3,5 tony i powyżej. To oznacza zakupy mniejsze aż o 282 szt. niż rok wcześniej.

Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) przygotowanego we współpracy z branżową firmą analityczną JMK, Strategiczny obszar dla polskiego rynku – segment autobusów miejskich skurczył się z 938 szt. w 2011 roku do zaledwie 559 szt. w ubiegłym. Ten gigantyczny, przeszło 40-procentowy  spadek jest efektem brakiem unijnych kontraktów, które rok wcześniej znacząco wpłynęły na rynkową koniunkturę.

Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii