Prywatne koleje rosną w siłę

PKP Cargo co roku tracą Coraz większą część polskiego rynku przewozów towarowych. I to mimo, że prywatni konkurenci wolą umacniać swoją pozycję poza granicami kraju. PKP zapowiadają obronę

Publikacja: 08.11.2007 01:26

Prywatne koleje rosną w siłę

Foto: Rzeczpospolita

W pierwszym półroczu 2007 r. spółka PKP Cargo wykonała 77,3 proc. wszystkich przewozów towarów w kraju. To o jeden punkt proc. mniej niż w ciągu całego 2006 roku.

Prywatni przewoźnicy po pierwszym półroczu 2007 r. wzięli 17,5 proc. rynku. W ubiegłym roku ich udział w polskim rynku przewozów cargo wyniósł 17 proc., biorąc pod uwagę tonokilometry (wielkość i odległość przewożonego ładunku). Jak szacują eksperci, do końca roku prywatni operatorzy przejmą jeszcze ok. 2,5 – 3 proc. rynku.

Z roku na rok spada również ilość towarów przewożonych przez PKP Cargo. W 2004 roku spółka przewiozła 156 mln ton, w 2006 r. 149 mln ton, a w ciągu dwóch kwartałów bieżącego roku 72 mln ton – to mniej niż 50 proc. masy towarów przewiezionych w 2006 roku.

– Biorąc pod uwagę wykonywaną pracę przewozową, straciliśmy 20 proc. rynku i nie zamierzamy oddać ani procentu więcej – powiedział Władysław Szczepkowski, prezes PKP Cargo. Spółce może być o tyle łatwiej, że polskim prywatnym kolejom bardziej zależy w tej chwili na umacnianiu swojej pozycji za granicą. – Na innych rynkach nie spotykamy się z takimi problemami, z jakimi musimy się borykać w Polsce, np. z kłopotami z dostępem do punktów przeładunkowych – mówi Krzysztof Niemiec, prezes CTL Logistics.

Udział CTL w polskim rynku przewozów towarowych w pierwszej połowie 2007 roku wyniósł 5,4 proc., to o 0,2 pkt procentowego mniej niż w całym 2006 roku. – To dlatego, że w pierwszym półroczu o ok. 60 proc. wzrosły przewozy wykonywane przez nas na zachodzie Europy i tam musieliśmy przesunąć część taboru – wyjaśnia prezes Niemiec. Jednak, jak dodaje, bieżący rok zamknie na terenie Polski wynikiem podobnym lub nieco wyższym od tego, jaki spółka osiągnęła na koniec 2006 roku. – Jeżeli chodzi o wykonaną na polskich torach pracę, nasz wynik za październik jest lepszy od styczniowego o 75 proc. – deklaruje prezes Niemiec. Jednocześnie władze firmy chcą rozwijać działalność nie tylko w Niemczech, ale i m.in. w Austrii, Rumunii, na Węgrzech, w Holandii i Belgii czy Francji.

Rok 2007 będzie dobry dla PCC Rail. Spółka już po pierwszych sześciu miesiącach roku wywalczyła sobie kolejne 0,5 proc. rynku. W drugiej połowie roku przejęła jednak innego prywatnego przewoźnika – PTTKiGK Rybnik. Niewykluczone więc, że w grudniu dogoni, pod względem wielkości obsługiwanego rynku, największego prywatnego przewoźnika – CTL Logistics.

PKP Cargo przygotowują się do wejścia na giełdę. Ma to nastąpić za dwa lata. Władze spółki zajęte są jej restrukturyzacją. Nie myślą o kupowaniu spółek poza granicami Polski, choć nie wykluczają tego, jeżeli pojawi się okazja. Na razie nastawiają się na współpracę z lokalnymi firmami. ?

Adrian Furgalski,ekspert do spraw transportu

Przy wejściu na rynek prywatni przewoźnicy otrzymali bonus wynikający z samego zaistnienia i przełamania monopolu PKP Cargo. Teraz zdobywanie klientów jest trudniejsze, bo rośnie przewaga konkurencyjnego transportu drogowego, który ma znacznie niższe koszty dostępu do infrastruktury. Ten brak równowagi doprowadził do obniżki marż na większość przewożonych towarów. Aby się rozwijać i zwiększać udziały w rynku, przewoźnicy kolejowi muszą mocno inwestować, stąd głód kapitału i przyspieszenie decyzji o wejściu na giełdę bądź kooperacji z silniejszym inwestorem.

tyle ton towarów przewiozły w pierwszej połowie roku PKP Cargo. To mniej niż połowa całkowitej masy przetransportowanej w 2006 r.

W pierwszym półroczu 2007 r. spółka PKP Cargo wykonała 77,3 proc. wszystkich przewozów towarów w kraju. To o jeden punkt proc. mniej niż w ciągu całego 2006 roku.

Prywatni przewoźnicy po pierwszym półroczu 2007 r. wzięli 17,5 proc. rynku. W ubiegłym roku ich udział w polskim rynku przewozów cargo wyniósł 17 proc., biorąc pod uwagę tonokilometry (wielkość i odległość przewożonego ładunku). Jak szacują eksperci, do końca roku prywatni operatorzy przejmą jeszcze ok. 2,5 – 3 proc. rynku.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji