Amerykanie nie mają na Coca-Colę

Coca-Cola i inne napoje amerykańskiego giganta od września podrożeją. Coca-Cola Enterprises, dystrybuująca produkty koncernu w Stanach, zapowiedziała, że podniesie ceny

Publikacja: 19.07.2008 02:58

Amerykanie nie mają na Coca-Colę

Foto: AFP

Zysk Coca-Coli, największego na świecie producenta napojów gazowanych spadł w II kwartale o 23 proc.

Coca-Cola Co. produkuje tylko koncentraty do swoich produktów. Sprzedaje je dystrybutorom (bottlers) na zasadzie franczyzy. Firmy pakują produkty i dostarczają je do sklepów, automatów i restauracji.

Jednym z dystrybutorów jest Coca-Cola Enterprises, który pokrywa 78 proc. sprzedaży w USA. Sprzedaje też do innych krajów, głównie Kanady i Wielkiej Brytanii.

Coca-Cola ma 36 proc. udziałów spółki, co dodatkowo pogarsza prognozy. Goldman Sachs skreślił w piątek Coca-Colę z listy rekomendowanych amerykańskich spółek, pomimo jej rosnących przychodów.

Przychody Coca-Coli w II kwartale wzrosły o 17 proc., do 9 mld USD z 7,73 mld po pierwszym kwartale.

Spowolnienie w USA pogarsza sprzedaż tradycyjnych napojów gazowanych, jak Coca-Cola, Sprite czy Fanta i wody Dasani (filtrowana lokalna woda z kranu z dodatkiem minerałów). Muhtar Kent, który od 1 czerwca jest szefem spółki z Atlanty twierdzi, że kupujący wydają na nie mniej przez rosnące ceny żywności i energii.

- Kiedy ceny ropy idą w górę, naprawdę nie masz ochoty iść do sklepu i kupować kolejnej paczki chipsów, przekąsek czy napojów z bąbelkami – komentuje Mariann Montagne, analityk z Thrivent Asset Management w Minneapolis.

- Wiem, że wielu interesuje teraz to, jak sytuacja makroekonomiczna wpłynie na naszą firmę. Ale sprostamy globalnym wyzwaniom – zapowiada prezes Coca-Coli. Sprzedaż rośnie w Chinach, Indiach, Rosji, Brazylii, w Środkowo-Wschodniej Europie, w Turcji i na Filipinach.

Coca-Cola Enterprises podniesie ceny po 1 września. Oficjalnym powodem są rosnące ceny półproduktów.

Kurs Coca-Coli spadł w czwartek o 3,8 proc. do 50,34 dolara. W piątek wieczorem czasu polskiego kurs akcji spadał do 49,68 $.

10 stycznia akcje Coca-Cola kosztowały jeszcze 65,56 $. W tym roku straciły 18 proc. Kurs PepsiCo. spadł w tym samym czasie o 14 proc.

Zysk Coca-Coli, największego na świecie producenta napojów gazowanych spadł w II kwartale o 23 proc.

Coca-Cola Co. produkuje tylko koncentraty do swoich produktów. Sprzedaje je dystrybutorom (bottlers) na zasadzie franczyzy. Firmy pakują produkty i dostarczają je do sklepów, automatów i restauracji.

Pozostało 86% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
BCC For The Future już na stałe zagości w kalendarzach biznesowych w Polsce
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska