Lipcowy skok eksportu

Doskonałe wyniki sprzedaży za granicę mocno zaskoczyły. To skutek dużych wahań złotego – twierdzą ekonomiści. A firmy skarżą się na niskie obroty

Publikacja: 13.09.2008 02:16

Ozdoby choinkowe to od dawna polski towar eksportowy

Ozdoby choinkowe to od dawna polski towar eksportowy

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Wartość eksportu, wyrażona w euro, wzrosła w lipcu o 22,7 proc. w porównaniu z lipcem 2007 r. – podał w piątek Narodowy Bank Polski. W tym czasie import rósł nieco wolniej – o 22,4 proc. Dzięki temu deficyt w wymianie towarowej wyniósł 1,6 mld euro i był mniejszy niż w czerwcu.

Doskonałe wyniki eksportu wpłynęły też na stosunkowo niski deficyt na rachunku obrotów bieżących. NBP oszacował go w lipcu na 1,2 mld euro. To sporo mniej, niż oczekiwał rynek, ekonomiści wskazywali bowiem na 1,9 mld euro. Lipcowe dane o bilansie płatniczym ocenione zostały jako dobre, ale nikt nie wpada z ich powodu w euforię. – Eksport ma to do siebie, że podlega dużym miesięcznym wahaniom. Choć lipcowe dane są dobre, sprzedaż za granicę powoli wyhamowuje ze względu na osłabienie popytu w krajach UE i USA – mówi Piotr Kalisz, ekonomista Citibanku.

Dariusz Winek, główny ekonomista BGŻ, zwraca uwagę, że o ile dynamika eksportu wyrażonego w euro wzrosła w lipcu bardzo silnie, o tyle wyrażona w złotych była już mało imponująca – 6,1 proc. – Szybka aprecjacja złotego wpływa pozytywnie na dynamikę wartości sprzedaży w walutach obcych – mówi Winek.

Nastroje wśród eksporterów są minorowe. – W lipcu ub. roku kurs złotego wobec euro wynosił 3,8 zł, a do lipca tego roku spadł do 3,2 zł. Nasza sprzedaż na rynki zagraniczne załamała się – mówi Sławomir Kawalec, prezes Sokołów Eksport, firmy zajmującej się sprzedażą za granicę wyrobów zakładów mięsnych Sokołów. – Przez dwa wakacyjne miesiące eksport wynosił 70 proc. zwykłego poziomu.

Rozgoryczony jest też Wojciech Słodyczka, prezes firmy Silverado, producenta ozdób choinkowych. – Jeszcze kilka tygodni temu myśleliśmy o zakończeniu działalności – mówi. – Kontrakty sprzedażowe zawieraliśmy, gdy dolar kosztował 2,7 zł, a realizowaliśmy przy 2 zł. To mniej niż koszt produkcji, który wynosi 2,2 zł – opowiada. Ostatnio dolar ustabilizował się w okolicach poziomu 2,4 zł, co pozwoli firmie wykaraskać się z kłopotów.

W lipcu bardziej zadowoleni byli importerzy. – Słaby złoty jest dla nas korzystny, możemy taniej realizować zaplanowane zakupy – mówi Dariusz Pachla, wiceprezes LPP SA.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca