Ochrona środowiska daje firmom szansę na zyski

Skutki zmian klimatycznych najbardziej odczują branże naftowo-gazowa, transportowa, turystyczna, lotnicza, ochrony zdrowia oraz finansowa – wynika z raportu KPMG

Publikacja: 23.09.2008 04:25

Polskie elektrownie korzystają z węgla

Polskie elektrownie korzystają z węgla

Foto: Rzeczpospolita

Czasu na dostosowanie jest coraz mniej. Komisja Europejska chce, aby do 2020 roku emisja dwutlenku węgla spadła w krajach Unii Europejskiej o 20 proc. To tylko jeden z wymogów, które Bruksela stawia przed firmami z Europy.

– Organizacje branżowe muszą zacząć działać już teraz. Powinny przygotować opracowania, z których będzie wynikać, co czeka należące do nich firmy w związku ze zmianą klimatu oraz pojawiającymi się nowymi przepisami – mówi Barend van Bergen, dyrektor KPMG w Holandii, autor raportu „Klimat zmienia twój biznes”.

Z opracowania wynika, że najbardziej na skutki zmian klimatycznych narażone są branże: naftowo-gazowa, transportowa, turystyczna, lotnicza, ochrony zdrowia oraz finansowa. To właśnie one muszą przede wszystkim wziąć pod uwagę ryzyko, które wymienia KPMG. Chodzi m.in. o zmieniające się przepisy i nowe regulacje prawne. W efekcie mogą one, jak zauważają analitycy KPMG, doprowadzić do zwiększenia liczby sporów sądowych.

Coraz wyższe wymagania wobec firm będą mieli konsumenci – zauważają autorzy raportu. Wraz z pogłębianiem wiedzy na temat zmian klimatycznych będą oczekiwać od producentów włączania się w nurt związany z ochroną środowiska. – Może stać się tak, że klient nie będzie chciał kupić produktu, ponieważ nie będzie on ekologiczny – twierdzi Leszek Wroński, szef doradztwa gospodarczego KPMG w Europie Środkowo-Wschodniej.

W grupie branż najmniej narażonych na skutki zmian klimatycznych są przemysł telekomunikacyjny, spożywczy i chemiczny. Artur Osuchowski, wiceprezes Ciechu, przyznaje, że jego firma w zmieniających się przepisach oraz rosnących wymaganiach widzi nie ograniczenia, ale szansę na rozwój:

– W dłuższym okresie planowane przez nas inwestycje proekologiczne powinny doprowadzić do poprawy wyników firmy, a także podwyższyć jej wartość.

Ciech pracuje między innymi nad technologią, dzięki której będzie mógł przechowywać CO2. Podpisał także umowę z firmą Lafarge na wspólną produkcję tzw. zielonego cementu z niską zawartością węgla. Dzięki tej inwestycji Ciech powinien zaoszczędzić kilkadziesiąt milionów złotych w ciągu roku.

Szansę widzą dla siebie także Zakłady Azotowe w Tarnowie. Prezes firmy Jerzy Marciniak przypomniał, że spółka zależna Tarnowa na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych opracowała innowacyjny sposób utylizacji utleniacza paliwa wojskowego. ZA Tarnów w dalszym ciągu zamierzają stawiać na nowatorskie projekty. – Dlatego planujemy zwiększać kadrę naukową – zapowiada Jerzy Marciniak.

Dla wielu firm z Europy Środkowo-Wschodniej zmieniające się przepisy oznaczają jednak poważny dylemat. Muszą wybrać pomiędzy ich wypełnianiem, a dynamicznym rozwojem, który pozwoli im dogonić zachodnich konkurentów. Według Paula Domjana, eksperta do spraw energetycznych ze Stockholm Network, jest to jeden z głównych powodów nieangażowania się państw z tej części Europy w tworzenie unijnych przepisów klimatycznych.

do tego czasu emisja CO2 w krajach UE musi spaść o jedną piątą

Czasu na dostosowanie jest coraz mniej. Komisja Europejska chce, aby do 2020 roku emisja dwutlenku węgla spadła w krajach Unii Europejskiej o 20 proc. To tylko jeden z wymogów, które Bruksela stawia przed firmami z Europy.

– Organizacje branżowe muszą zacząć działać już teraz. Powinny przygotować opracowania, z których będzie wynikać, co czeka należące do nich firmy w związku ze zmianą klimatu oraz pojawiającymi się nowymi przepisami – mówi Barend van Bergen, dyrektor KPMG w Holandii, autor raportu „Klimat zmienia twój biznes”.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?