Cień nadziei dla Detroit

Unia pracuje nad pakietem pomocy dla firm motoryzacyjnych, a amerykański Kongres jest coraz bliższy udzielenia wsparcia producentom aut w USA

Publikacja: 21.11.2008 03:16

Jim Press, wiceszef Chryslera, przy 2009 Dodge Ram Crew 1500

Jim Press, wiceszef Chryslera, przy 2009 Dodge Ram Crew 1500

Foto: AFP

Trzech największych producentów samochodów w USA – General Motors, Ford i Chrysler – będzie musiało do 2 grudnia przedstawić plan, co dokładnie zamierzają zrobić z 25 mld dol. rządowej pomocy. Taki wymóg postawili wczoraj trzem firmom z Detroit amerykańscy kongresmeni.

– Jeśli my nie zobaczymy planu, oni nie zobaczą pieniędzy – powiedziała Nancy Pelosi, przewodnicząca Izby Reprezentantów.

– Szefowie koncernów nie byli w stanie przekonać Kongresu ani obywateli USA, że byłaby to ostatnia transza rządowej pomocy – powiedział wczoraj lider demokratów w Senacie Harry Reid.

Również w Europie trwają prace nad projektem pomocy branży motoryzacyjnej. Pakiet zostanie zatwierdzony przez ministrów finansów w najbliższą środę. Część środków (1 – 2 mld euro) będzie pochodziła z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i zostanie przeznaczona dla tych producentów, którzy chcą zainwestować w badania i rozwój, w tym w auta przyjazne środowisku.

Codziennie docierają informacje o nowych cięciach zatrudnienia. Francuski koncern Peugeot Citroen poinformował wczoraj o kolejnych zwolnieniach. Chociaż od początku roku pracę straciło 7,4 tys. osób, PSA planuje dodatkowo zmniejszyć zatrudnienie o 3,7 tys. Cięcia dotkną głównie zakładów produkujących najdroższe auta. Wiadomo już, że 900 pracowników z fabryki w Rennes, gdzie produkowane są modele C5 i C6, zostanie przeniesionych do innych zakładów.

Prezydent Francji Nicolas Sarkozy zapowiedział wczoraj, że firmy tego kraju otrzymają wsparcie w wysokości 20 mld euro, kilka dni temu mówił o 100 mld. Z tej kwoty ma pochodzić również wsparcie dla motoryzacji. – Nie pozostawię całych sektorów bezbronnych w obliczu kryzysu. Mam tutaj na myśli motoryzację – wyjaśnił prezydent.

Jako głównego beneficjenta unijnego pakietu wymienia się niemieckiego Opla. Jako żart została jednak w Niemczech przyjęta propozycja producenta paneli słonecznych SolarWorld odkupienia od Opla czterech fabryk i przestawienia ich na inną produkcję. SolarWorld zaproponował za nie miliard euro – tyle, ile brakuje Oplowi na finansowanie przyszłorocznych inwestycji.

Kłopoty Opla zostały spowodowane niemożliwością oddania długu przez firmę matkę General Motors, która znajduje się na krawędzi bankructwa.

Trzech największych producentów samochodów w USA – General Motors, Ford i Chrysler – będzie musiało do 2 grudnia przedstawić plan, co dokładnie zamierzają zrobić z 25 mld dol. rządowej pomocy. Taki wymóg postawili wczoraj trzem firmom z Detroit amerykańscy kongresmeni.

– Jeśli my nie zobaczymy planu, oni nie zobaczą pieniędzy – powiedziała Nancy Pelosi, przewodnicząca Izby Reprezentantów.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca