W ubiegłym roku w Polsce sprzedanych zostało 1 mln tzw. smartfonów, czyli zaawansowanych telefonów komórkowych – wynika z analiz GfK Polonia. Chociaż smartfony to drogie zabawki (bez subsydiów operatora ich cena to minimum kilkaset złotych), sprzedaż z roku na rok rośnie. Polacy coraz chętniej korzystają z dużych dotykowych ekranów i klawiatur, surfują za pośrednictwem komórki po stronach internetowych lub korzystają z poczty elektronicznej.
– Wzrost tego segmentu w 2008 roku wyniósł 60 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W roku 2009 pomimo ogólnego spowolnienia rynku telefonicznego segment smartfonów w Polsce nadal powinien rosnąć – mówi Tomasz Moś z GfK Polonia. Zaznacza, że GfK w swoich badaniach przyjmuje za smartfon telefon, który pracuje pod kontrolą systemu operacyjnego. Nie wszyscy przyjmują taką definicję i dlatego kultowy iPhone dla jednych jest smartfonem, a dla innych nie. Niemniej nikt nie wątpi, że telefon Apple’a rozpędził rynek zaawansowanych urządzeń komunikacyjnych. – Wejście iPhone’a do Polski jest jednym z powodów wzrostu rynku – potwierdza Zbigniew Drohobycki z biura prasowego Orange.
Sprzedaż iPhone’a w Polsce szacowana jest na 90 – 100 tys. sztuk. Ale nie tylko Apple ma powody do zadowolenia.
– Smartfony stają się coraz bardziej popularne, co znajduje odzwierciedlenie w naszym portfolio produktów. Wcześniej wprowadzaliśmy na rynek przeciętnie jeden smartfon rocznie. W zeszłym roku mieliśmy w ofercie już kilkanaście telefonów działających pod kontrolą systemów operacyjnych, a liczba ich zwolenników z miesiąca na miesiąc sukcesywnie rośnie – mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży w Samsungu. Na iPhone’a koreański producent odpowiedział Omnią, której sprzedaż do końca zeszłego roku przekroczyła 80 tys.
Polska nie jest wyjątkiem. Sprzedaż smartfonów rośnie na całym świecie. Według firmy badawczej Jupiter Research w 2013 r. na całym świecie sięgnie 300 mln sztuk. Co piąty sprzedawany za cztery lata telefon będzie smartfonem (w ubiegłym roku co dziesiąty). W 2008 roku cały rynek telefonów komórkowych odnotował wzrost o 3,5 proc., ale segment smartfonów aż o 22 proc.