Polacy polubili drogie komórki

Sprzedaż zaawansowanych telefonów wzrosła w ub. roku aż o 60 proc. Zdaniem analityków to jedna z nielicznych nisz, w której obroty będą rosły także w tym roku

Publikacja: 09.02.2009 04:43

Polacy polubili drogie komórki

Foto: apple.com

W ubiegłym roku w Polsce sprzedanych zostało 1 mln tzw. smartfonów, czyli zaawansowanych telefonów komórkowych – wynika z analiz GfK Polonia. Chociaż smartfony to drogie zabawki (bez subsydiów operatora ich cena to minimum kilkaset złotych), sprzedaż z roku na rok rośnie. Polacy coraz chętniej korzystają z dużych dotykowych ekranów i klawiatur, surfują za pośrednictwem komórki po stronach internetowych lub korzystają z poczty elektronicznej.

– Wzrost tego segmentu w 2008 roku wyniósł 60 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W roku 2009 pomimo ogólnego spowolnienia rynku telefonicznego segment smartfonów w Polsce nadal powinien rosnąć – mówi Tomasz Moś z GfK Polonia. Zaznacza, że GfK w swoich badaniach przyjmuje za smartfon telefon, który pracuje pod kontrolą systemu operacyjnego. Nie wszyscy przyjmują taką definicję i dlatego kultowy iPhone dla jednych jest smartfonem, a dla innych nie. Niemniej nikt nie wątpi, że telefon Apple’a rozpędził rynek zaawansowanych urządzeń komunikacyjnych. – Wejście iPhone’a do Polski jest jednym z powodów wzrostu rynku – potwierdza Zbigniew Drohobycki z biura prasowego Orange.

Sprzedaż iPhone’a w Polsce szacowana jest na 90 – 100 tys. sztuk. Ale nie tylko Apple ma powody do zadowolenia.

– Smartfony stają się coraz bardziej popularne, co znajduje odzwierciedlenie w naszym portfolio produktów. Wcześniej wprowadzaliśmy na rynek przeciętnie jeden smartfon rocznie. W zeszłym roku mieliśmy w ofercie już kilkanaście telefonów działających pod kontrolą systemów operacyjnych, a liczba ich zwolenników z miesiąca na miesiąc sukcesywnie rośnie – mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży w Samsungu. Na iPhone’a koreański producent odpowiedział Omnią, której sprzedaż do końca zeszłego roku przekroczyła 80 tys.

Polska nie jest wyjątkiem. Sprzedaż smartfonów rośnie na całym świecie. Według firmy badawczej Jupiter Research w 2013 r. na całym świecie sięgnie 300 mln sztuk. Co piąty sprzedawany za cztery lata telefon będzie smartfonem (w ubiegłym roku co dziesiąty). W 2008 roku cały rynek telefonów komórkowych odnotował wzrost o 3,5 proc., ale segment smartfonów aż o 22 proc.

– Popyt na te telefony stopniowo rośnie i rośnie również oferta operatorów. Teraz kupują je przede wszystkim klienci biznesowi, co wynika z funkcji i ceny tych modeli. Warto zauważyć, że stopniowo wykształca się moda na posiadanie takich komórek. Wielu użytkowników chce je mieć dla samego posiadania, a nie zaawansowanych funkcji tych urządzeń – zauważa Zbigniew Drohobycki.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=l.dec@rp.pl]l.dec@rp.pl[/mail][/i]

W ubiegłym roku w Polsce sprzedanych zostało 1 mln tzw. smartfonów, czyli zaawansowanych telefonów komórkowych – wynika z analiz GfK Polonia. Chociaż smartfony to drogie zabawki (bez subsydiów operatora ich cena to minimum kilkaset złotych), sprzedaż z roku na rok rośnie. Polacy coraz chętniej korzystają z dużych dotykowych ekranów i klawiatur, surfują za pośrednictwem komórki po stronach internetowych lub korzystają z poczty elektronicznej.

– Wzrost tego segmentu w 2008 roku wyniósł 60 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W roku 2009 pomimo ogólnego spowolnienia rynku telefonicznego segment smartfonów w Polsce nadal powinien rosnąć – mówi Tomasz Moś z GfK Polonia. Zaznacza, że GfK w swoich badaniach przyjmuje za smartfon telefon, który pracuje pod kontrolą systemu operacyjnego. Nie wszyscy przyjmują taką definicję i dlatego kultowy iPhone dla jednych jest smartfonem, a dla innych nie. Niemniej nikt nie wątpi, że telefon Apple’a rozpędził rynek zaawansowanych urządzeń komunikacyjnych. – Wejście iPhone’a do Polski jest jednym z powodów wzrostu rynku – potwierdza Zbigniew Drohobycki z biura prasowego Orange.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku