Polacy polubili drogie komórki

Sprzedaż zaawansowanych telefonów wzrosła w ub. roku aż o 60 proc. Zdaniem analityków to jedna z nielicznych nisz, w której obroty będą rosły także w tym roku

Publikacja: 09.02.2009 04:43

Polacy polubili drogie komórki

Foto: apple.com

W ubiegłym roku w Polsce sprzedanych zostało 1 mln tzw. smartfonów, czyli zaawansowanych telefonów komórkowych – wynika z analiz GfK Polonia. Chociaż smartfony to drogie zabawki (bez subsydiów operatora ich cena to minimum kilkaset złotych), sprzedaż z roku na rok rośnie. Polacy coraz chętniej korzystają z dużych dotykowych ekranów i klawiatur, surfują za pośrednictwem komórki po stronach internetowych lub korzystają z poczty elektronicznej.

– Wzrost tego segmentu w 2008 roku wyniósł 60 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W roku 2009 pomimo ogólnego spowolnienia rynku telefonicznego segment smartfonów w Polsce nadal powinien rosnąć – mówi Tomasz Moś z GfK Polonia. Zaznacza, że GfK w swoich badaniach przyjmuje za smartfon telefon, który pracuje pod kontrolą systemu operacyjnego. Nie wszyscy przyjmują taką definicję i dlatego kultowy iPhone dla jednych jest smartfonem, a dla innych nie. Niemniej nikt nie wątpi, że telefon Apple’a rozpędził rynek zaawansowanych urządzeń komunikacyjnych. – Wejście iPhone’a do Polski jest jednym z powodów wzrostu rynku – potwierdza Zbigniew Drohobycki z biura prasowego Orange.

Sprzedaż iPhone’a w Polsce szacowana jest na 90 – 100 tys. sztuk. Ale nie tylko Apple ma powody do zadowolenia.

– Smartfony stają się coraz bardziej popularne, co znajduje odzwierciedlenie w naszym portfolio produktów. Wcześniej wprowadzaliśmy na rynek przeciętnie jeden smartfon rocznie. W zeszłym roku mieliśmy w ofercie już kilkanaście telefonów działających pod kontrolą systemów operacyjnych, a liczba ich zwolenników z miesiąca na miesiąc sukcesywnie rośnie – mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży w Samsungu. Na iPhone’a koreański producent odpowiedział Omnią, której sprzedaż do końca zeszłego roku przekroczyła 80 tys.

Polska nie jest wyjątkiem. Sprzedaż smartfonów rośnie na całym świecie. Według firmy badawczej Jupiter Research w 2013 r. na całym świecie sięgnie 300 mln sztuk. Co piąty sprzedawany za cztery lata telefon będzie smartfonem (w ubiegłym roku co dziesiąty). W 2008 roku cały rynek telefonów komórkowych odnotował wzrost o 3,5 proc., ale segment smartfonów aż o 22 proc.

– Popyt na te telefony stopniowo rośnie i rośnie również oferta operatorów. Teraz kupują je przede wszystkim klienci biznesowi, co wynika z funkcji i ceny tych modeli. Warto zauważyć, że stopniowo wykształca się moda na posiadanie takich komórek. Wielu użytkowników chce je mieć dla samego posiadania, a nie zaawansowanych funkcji tych urządzeń – zauważa Zbigniew Drohobycki.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=l.dec@rp.pl]l.dec@rp.pl[/mail][/i]

W ubiegłym roku w Polsce sprzedanych zostało 1 mln tzw. smartfonów, czyli zaawansowanych telefonów komórkowych – wynika z analiz GfK Polonia. Chociaż smartfony to drogie zabawki (bez subsydiów operatora ich cena to minimum kilkaset złotych), sprzedaż z roku na rok rośnie. Polacy coraz chętniej korzystają z dużych dotykowych ekranów i klawiatur, surfują za pośrednictwem komórki po stronach internetowych lub korzystają z poczty elektronicznej.

– Wzrost tego segmentu w 2008 roku wyniósł 60 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W roku 2009 pomimo ogólnego spowolnienia rynku telefonicznego segment smartfonów w Polsce nadal powinien rosnąć – mówi Tomasz Moś z GfK Polonia. Zaznacza, że GfK w swoich badaniach przyjmuje za smartfon telefon, który pracuje pod kontrolą systemu operacyjnego. Nie wszyscy przyjmują taką definicję i dlatego kultowy iPhone dla jednych jest smartfonem, a dla innych nie. Niemniej nikt nie wątpi, że telefon Apple’a rozpędził rynek zaawansowanych urządzeń komunikacyjnych. – Wejście iPhone’a do Polski jest jednym z powodów wzrostu rynku – potwierdza Zbigniew Drohobycki z biura prasowego Orange.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się