Budowa i remonty polskich torów to coraz bardziej opłacalna działalność

Do 2013 r. kontrakty na modernizację torów warte będą ok. 30 mld zł

Publikacja: 19.03.2009 02:49

– Na tym rynku dziś liczą się trzy – cztery firmy – mówi Łukasz Rosiński z AmerBrokers SA. – A do gry wchodzą gracze do tej pory skupieni na budowie dróg, tacy jak Skanska, Strabag czy Budimex. Oprócz tego o kontrakty ubiega się kilkadziesiąt małych spółek.

Konsolidacja na rynku dopiero się zacznie. – Dziesięć firm jest zainteresowanych przejęciem PRK Kraków, którą sprzedaje Skarb Państwa. Do wzięcia może być również Feroco Zbigniewa Jakubasa, wydaje się, że to tylko kwestia ceny – dodaje Rosiński. Pod warunkiem, że spółka wyczyści kwestie opcji, na których straciła.

PRK Kraków, którego obrót w 2008 r. wyniósł 127 mln zł, może być warte ok 60 – 70 mln zł. Trudno oszacować wartość Feroco, w 2007 r. spółka miała 300 mln zł przychodu i 2 mln zł zysku, 2008 r. na pewno zakończyła stratą. Obrót Trakcji Polskiej w 2008 roku wynosił 800 mln zł.

– Staramy się wejść na rynek budowy i modernizacji torów – mówi Marek Michałowski, prezes grupy Budimex. – To dość hermetyczny, ale ciekawy sektor. W najbliższym czasie płyną do niego miliardy złotych. Najszybciej można nań wejść, przejmując spółkę, dlatego ubiegamy się o PRK Kraków. Jak się to nie uda, kupimy coś mniejszego.

Rozwój działalności w tym segmencie planuje także Skanska. – Sytuacja branży uzależniona jest od budżetu PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi Krzysztof Pado, analityk Beskidzkiego Domu Maklerskiego. – Spółka nie wykorzystuje więcej niż 70 – 80 proc. swojego budżetu, głównie z uwagi na przeciągające się przetargi. I nic nie wskazuje, by ta sytuacja miała się poprawić. Ale długookresowo to jednak rynek perspektywiczny.

– Szacujemy, że wysoki poziom zamówień w tej branży powinien się utrzymać co najmniej dziesięć lat – mówi Marcin Stypa, wiceprezes wykonawczy Skanska.

– Na tym rynku dziś liczą się trzy – cztery firmy – mówi Łukasz Rosiński z AmerBrokers SA. – A do gry wchodzą gracze do tej pory skupieni na budowie dróg, tacy jak Skanska, Strabag czy Budimex. Oprócz tego o kontrakty ubiega się kilkadziesiąt małych spółek.

Konsolidacja na rynku dopiero się zacznie. – Dziesięć firm jest zainteresowanych przejęciem PRK Kraków, którą sprzedaje Skarb Państwa. Do wzięcia może być również Feroco Zbigniewa Jakubasa, wydaje się, że to tylko kwestia ceny – dodaje Rosiński. Pod warunkiem, że spółka wyczyści kwestie opcji, na których straciła.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca