Budowa i remonty polskich torów to coraz bardziej opłacalna działalność

Do 2013 r. kontrakty na modernizację torów warte będą ok. 30 mld zł

Publikacja: 19.03.2009 02:49

– Na tym rynku dziś liczą się trzy – cztery firmy – mówi Łukasz Rosiński z AmerBrokers SA. – A do gry wchodzą gracze do tej pory skupieni na budowie dróg, tacy jak Skanska, Strabag czy Budimex. Oprócz tego o kontrakty ubiega się kilkadziesiąt małych spółek.

Konsolidacja na rynku dopiero się zacznie. – Dziesięć firm jest zainteresowanych przejęciem PRK Kraków, którą sprzedaje Skarb Państwa. Do wzięcia może być również Feroco Zbigniewa Jakubasa, wydaje się, że to tylko kwestia ceny – dodaje Rosiński. Pod warunkiem, że spółka wyczyści kwestie opcji, na których straciła.

PRK Kraków, którego obrót w 2008 r. wyniósł 127 mln zł, może być warte ok 60 – 70 mln zł. Trudno oszacować wartość Feroco, w 2007 r. spółka miała 300 mln zł przychodu i 2 mln zł zysku, 2008 r. na pewno zakończyła stratą. Obrót Trakcji Polskiej w 2008 roku wynosił 800 mln zł.

– Staramy się wejść na rynek budowy i modernizacji torów – mówi Marek Michałowski, prezes grupy Budimex. – To dość hermetyczny, ale ciekawy sektor. W najbliższym czasie płyną do niego miliardy złotych. Najszybciej można nań wejść, przejmując spółkę, dlatego ubiegamy się o PRK Kraków. Jak się to nie uda, kupimy coś mniejszego.

Rozwój działalności w tym segmencie planuje także Skanska. – Sytuacja branży uzależniona jest od budżetu PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi Krzysztof Pado, analityk Beskidzkiego Domu Maklerskiego. – Spółka nie wykorzystuje więcej niż 70 – 80 proc. swojego budżetu, głównie z uwagi na przeciągające się przetargi. I nic nie wskazuje, by ta sytuacja miała się poprawić. Ale długookresowo to jednak rynek perspektywiczny.

– Szacujemy, że wysoki poziom zamówień w tej branży powinien się utrzymać co najmniej dziesięć lat – mówi Marcin Stypa, wiceprezes wykonawczy Skanska.

– Na tym rynku dziś liczą się trzy – cztery firmy – mówi Łukasz Rosiński z AmerBrokers SA. – A do gry wchodzą gracze do tej pory skupieni na budowie dróg, tacy jak Skanska, Strabag czy Budimex. Oprócz tego o kontrakty ubiega się kilkadziesiąt małych spółek.

Konsolidacja na rynku dopiero się zacznie. – Dziesięć firm jest zainteresowanych przejęciem PRK Kraków, którą sprzedaje Skarb Państwa. Do wzięcia może być również Feroco Zbigniewa Jakubasa, wydaje się, że to tylko kwestia ceny – dodaje Rosiński. Pod warunkiem, że spółka wyczyści kwestie opcji, na których straciła.

Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes