Czas na oszczędności

Tylko około 10 proc. przedsiębiorstw działających na polskim rynku nie zamierza uruchamiać programów redukcji kosztów w najbliższym czasie - wynika z badań firmy doradczej KPMG. Co gorsza, firmy nie są dobrze przygotowane do ciężkich czasów.

Aktualizacja: 01.04.2009 18:54 Publikacja: 01.04.2009 18:49

Czas na oszczędności

Foto: Archiwum

Z analiz doradców wynika, że nie wykorzystały one okresu dynamicznego rozwoju, aby przygotować długofalową optymalizację kosztów.

- Dylematem, przed którym stoją szefowie firm jest kwestia czy radykalnie ciąć koszty akceptując ryzyko negatywnych konsekwencji w przyszłości , czy też zająć się długofalowym działaniem w obszarze optymalizacji kosztów, zdając sobie sprawę, ze może to nie dać istotnych oszczędności w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Jerzy Kalinowski, partner w Dziale Doradztwa Gospodarczego KPMG.

Z raportu KPMG wynika, że większość polskich firm jest świadoma konsekwencji spowolnienia gospodarczego i rozpoczęła już lub zamierza podjąć działania związane z redukcją kosztów. Blisko 80 z nich już redukuje koszty, a tylko 10 proc. nie zamierza realizować tego typu działań.

- Zdecydowana większość przedsiębiorstw w Polsce delikatnie, czyli do poziomu nie przekraczającego 15 proc. kosztów, tnie je - twierdzi Jan Karasek, Senior Manager w Dziale Doradztwa Gospodarczego KPMG.

- Jednak co dziesiąte przedsiębiorstwo wdrażające program oszczędnościowy jest zmuszone do podjęcia bardzo dużego wyzwania, jakim jest program redukcji ponad 25 proc. kosztów. W ramach oszczędności zdecydowana większość firm (75 proc. wskazań) realizuje działania związane z optymalizacją procesów biznesowych, które są często wspierane przez wdrażanie zmian organizacyjnych (blisko 70 proc. wskazań).

Polskie przedsiębiorstwa koncentrują się także (60 proc, z nich) na redukcji kosztów poprzez przyglądanie się każdej złotówce, jaką wydają na zakup towarów i usług. Niestety z badań wynika, że około 30 proc. polskich firm nie jest w stanie określić planowanej skali oszczędności.

Jako główne czynniki gwarantujące powodzenie optymalizacji kosztów przedsiębiorstwa wskazały zaangażowanie kierownictwa, monitorowanie wyników podejmowanych inicjatyw oraz jednoznaczne ustalenie odpowiedzialności za realizację poszczególnych działań.

- Najczęściej wskazywaną barierą dla optymalizacji struktury kosztów jest nadmierna koncentracja na unikaniu ponoszenia kosztów, zamiast na rzeczywistym zwiększeniu efektywności kosztowej - podkreśla Jan Karasek. - Kolejną istotną barierą są funkcjonujące w firmach struktury organizacyjne. Pozytywnym zjawiskiem w czasach spowolnienia gospodarczego jest aktywne poszukiwanie przez wiele przedsiębiorstw rozwiązań dla zwiększenie przychodów.

- Jedynie niespełna 5 proc. ankietowanych firm zadeklarowało skupienie się wyłącznie na inicjatywach oszczędnościowych, bez podejmowania działań ukierunkowanych na zwiększenie przychodów - podsumowuje Jerzy Kalinowski.

Z analiz doradców wynika, że nie wykorzystały one okresu dynamicznego rozwoju, aby przygotować długofalową optymalizację kosztów.

- Dylematem, przed którym stoją szefowie firm jest kwestia czy radykalnie ciąć koszty akceptując ryzyko negatywnych konsekwencji w przyszłości , czy też zająć się długofalowym działaniem w obszarze optymalizacji kosztów, zdając sobie sprawę, ze może to nie dać istotnych oszczędności w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Jerzy Kalinowski, partner w Dziale Doradztwa Gospodarczego KPMG.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku