Z analiz doradców wynika, że nie wykorzystały one okresu dynamicznego rozwoju, aby przygotować długofalową optymalizację kosztów.
- Dylematem, przed którym stoją szefowie firm jest kwestia czy radykalnie ciąć koszty akceptując ryzyko negatywnych konsekwencji w przyszłości , czy też zająć się długofalowym działaniem w obszarze optymalizacji kosztów, zdając sobie sprawę, ze może to nie dać istotnych oszczędności w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Jerzy Kalinowski, partner w Dziale Doradztwa Gospodarczego KPMG.
Z raportu KPMG wynika, że większość polskich firm jest świadoma konsekwencji spowolnienia gospodarczego i rozpoczęła już lub zamierza podjąć działania związane z redukcją kosztów. Blisko 80 z nich już redukuje koszty, a tylko 10 proc. nie zamierza realizować tego typu działań.
- Zdecydowana większość przedsiębiorstw w Polsce delikatnie, czyli do poziomu nie przekraczającego 15 proc. kosztów, tnie je - twierdzi Jan Karasek, Senior Manager w Dziale Doradztwa Gospodarczego KPMG.
- Jednak co dziesiąte przedsiębiorstwo wdrażające program oszczędnościowy jest zmuszone do podjęcia bardzo dużego wyzwania, jakim jest program redukcji ponad 25 proc. kosztów. W ramach oszczędności zdecydowana większość firm (75 proc. wskazań) realizuje działania związane z optymalizacją procesów biznesowych, które są często wspierane przez wdrażanie zmian organizacyjnych (blisko 70 proc. wskazań).