W 28 krajach kontynentu (Unia bez Cypru i Malty plus Islandia, Norwegia i Szwajcaria) sprzedano 1,27 mln nowych pojazdów, co oznacza spadek o 4,9 proc. wobec maja 2008. Po pięciu miesiącach rynek skurczył się o 13,9 proc., do 5,96 mln szt. Globalny spadek popytu nie skończył się, są jednak pierwsze oznaki poprawy.

Widać ją np. w Niemczech – tu dzięki dopłatom zanotowano wzrost sprzedaży aż o 39,7 proc., – i we Francji (+11,8), zdecydowane pogorszenie zanotowały Hiszpania (-38,7), bo niedawno wprowadzone premie nie zmniejszyły obaw Hiszpanów o sytuację gospodarczą, Szwecja (-30,6), Wielka Brytania (-24,8, mimo sprzedaży ponad 60 tys. szt. za premię 2 tys. funtów) i w mniejszym stopniu Włochy (-8,6).

W Europie Wschodniej wyniki były jeszcze bardziej zróżnicowane: sprzedaż wzrosła na Słowacji (+46,4) i w Czechach (20,5), a załamała się na Węgrzech (-66), w Rumunii (-53,4) i zmalała w Polsce (-3,6).

W rankingu marek grupa Volkswagena ze sprzedażą 260,4 tys. sztuk poprawiła się o 5,3 proc., podczas gdy w kwietniu wypadła źle. Nadal dobrze wypada Fiat z wynikiem 111,3 tys., co oznacza wzrost o 2,4 proc. Drugi w Europie PSA Peugeot Citroen zanotował spadek o 4,1 proc., do 159,4 tys., trzeci na naszym kontynencie Ford – podobnie, o 4,2 proc., do 118,45 tys. GM Europe sprzedał 112,5 tys. (-8,6 proc.), BMW 64,4 tys. (-13,9), Daimler 60,6 tys. (8,3), a Toyota 54,8 tys. (-6,7).

General Motors podpisał ze szwedzkim producentem luksusowych aut sportowych Koeingsegg wstępną umowę sprzedaży swej filii Saab Automobile. Sprzedaż nastąpi w III kwartale, Europejski Bank Inwestycyjny udzieli na nią pożyczki 600 mln dol., gwarantowaną przez rząd Szwecji. Tak więc firma zatrudniająca 45 osób przejmie firmę z załogą liczącą 3400 pracowników.