Reklama
Rozwiń
Reklama

Spada sprzedaż RTV

Kryzys dotarł w końcu także do sklepów ze sprzętem elektronicznym. Rynek stracił 7,7 proc. Wyjątkiem są telewizory LCD i plazmowe

Publikacja: 20.06.2009 04:45

Spada sprzedaż RTV

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Choć przez ostatnie lata przyzwyczailiśmy się, że ich obroty rosną po minimum 10 proc. rocznie, to jednak od stycznia do kwietnia tego roku wartość rynku zmalała o 7,7 proc. w porównaniu z podobnym okresem 2008 r.

Są kategorie sprzętu, gdzie spadek sprzedaży jest znacznie wyższy. Rekordowy, bo o ok. 80 proc., okazał się w przypadku telewizorów kineskopowych. Ich kosztem zyskują jednak telewizory LCD i plazmowe, których sprzedaż wzrosła o niemal 20 proc. Na ten sprzęt Polacy wydają rocznie ponad 1,2 mld zł. – Niewielkie zmniejszenie dynamiki wzrostu spowodowały głównie podwyżki cen związane ze zmianami na rynku walut, które miały miejsce na początku roku. Jednak pomimo niesprzyjających warunków udało nam się zwiększyć udział w rynku telewizorów aż o ok. 10 proc. – mówi Marcin Bołbot, dyrektor sprzedaży i marketingu Samsung Electronics Polska.

Polski rynek i tak jest w lepszej sytuacji niż pozostałe. Według danych firmy IDC w ub.r. sprzedaż telewizorów LCD na świecie spadła 4 proc. do 95 mln sztuk – wcześniejsze prognozy mówiły o poziomie 99 mln. Jednak na ten rok firma spodziewa się już 15-proc. wzrostu sprzedaży, głównie przez spadające ceny. – W pierwszym kwartale 2009 roku udziały LG w rynku przekroczyły 20 proc. i odnotowujemy wzrost, na przykład w kluczowym dla nas segmencie telewizorów LCD o przekątnej 42 cale – mówi Paweł Binder, szef marketingu LG Electronics Polska.

Jego zdaniem na całym rynku widać tendencję do coraz większej sprzedaży modeli o przekątnych powyżej 40 cali, ich ceny spadły rok do roku o ok. 32 proc. – Niższe niż w 2008 roku są także ceny odbiorników plazmowych, średnio o ok. 30 proc. – Polacy coraz częściej decydują się na telewizory Full HD. W ciągu roku udział tych modeli w sprzedaży wzrósł z 11 do 36 proc. – dodaje Paweł Binder.

Jednak dla pozostałych segmentów rynku RTV w Polsce prognozy nie są już optymistyczne. Firmy handlowe spodziewają się, że sytuacja może się zmienić dopiero pod koniec przyszłego roku. Już teraz o prawdziwym załamaniu można mówić w przypadku sprzedaży odtwarzaczy DVD, sprzętu audio czy odtwarzaczy samochodowych, których Polacy kupili o ponad 20 proc. mniej niż w ub.r.

Reklama
Reklama

Handlowcy przyznają jednocześnie, że spadek całego rynku w sporej części spowodowany jest mniejszą o ok. jedną piątą sprzedażą sprzętu IT. Stoją za tym głównie mniejsze zamówienia ze strony firm.

– Zła sytuacja ekonomiczna na rynku globalnym dotyka głównie małych producentów. Powoduje to konsolidację rynku i daje większą przestrzeń do rozwoju dla głównych graczy – dodaje Marcin Bołbot.

[ramka][b]Marcin Rosati - członek zarządu Media Saturn Holding, lidera rynku RTV/AGD[/b]

[b]Rz: Jak pan ocenia kondycję rynku sprzętu elektronicznego w Polsce?[/b]

Marcin Rosati: Od początku roku widzimy wyraźne spowolnienie sprzedaży. Sytuacja jest zdecydowanie najlepsza w przypadku telewizorów, choćby z powodu utrzymujących się niskich cen. Producenci np. sprzętu AGD znacząco je podnieśli, co przekłada się na poziom zakupów.

[b]Czy ceny telewizorów w końcu także wzrosną?[/b]

Reklama
Reklama

Nie sądzę, widać nawet nieznaczne spadki. Producenci ciągle wprowadzają na rynek nowości, postęp w tej dziedzinie jest ogromny, więc modele starszego typu w sposób naturalny tanieją.

[b]Co jeszcze pomaga sprzedaży?[/b]

Na pewno coraz głośniejsza dyskusja wokół cyfryzacji telewizji. Klienci są naprawdę zorientowani, pytają, czy odbiornik będzie dostosowany do planowanych zmian systemu nadawania. Spodziewamy się też większego zainteresowania wymianą telewizorów na nowe, zwłaszcza jeśli mają ciągle w domu odbiornik starszego typu. 

[b]To jednak odległa perspektywa.[/b]

Widzimy ciągle duże zainteresowanie zakupami ratalnymi. Wprawdzie dochodzą do nas sygnały z rynku, że banki zmieniły podejście i nie dają kredytów w tym systemie tak chętnie jak w latach wcześniejszych, ale w naszych marketach to zjawisko praktycznie nie występuje, a sprzedaż ratalna ciągle utrzymuje się na wysokim poziomie. 

[b]Jak zmieni się rynek?[/b]

Reklama
Reklama

Obecne spowolnienie będzie próbą zwłaszcza dla mniejszych firm bez odpowiedniego zaplecza kapitałowego. Na pewno wszyscy go nie przetrwają. Rynek jest ciągle bardzo rozdrobniony i wskutek kryzysu na pewno się skonsoliduje.  

[i]—rozm. Piotr Mazurkiewicz[/i][/ramka]

Choć przez ostatnie lata przyzwyczailiśmy się, że ich obroty rosną po minimum 10 proc. rocznie, to jednak od stycznia do kwietnia tego roku wartość rynku zmalała o 7,7 proc. w porównaniu z podobnym okresem 2008 r.

Są kategorie sprzętu, gdzie spadek sprzedaży jest znacznie wyższy. Rekordowy, bo o ok. 80 proc., okazał się w przypadku telewizorów kineskopowych. Ich kosztem zyskują jednak telewizory LCD i plazmowe, których sprzedaż wzrosła o niemal 20 proc. Na ten sprzęt Polacy wydają rocznie ponad 1,2 mld zł. – Niewielkie zmniejszenie dynamiki wzrostu spowodowały głównie podwyżki cen związane ze zmianami na rynku walut, które miały miejsce na początku roku. Jednak pomimo niesprzyjających warunków udało nam się zwiększyć udział w rynku telewizorów aż o ok. 10 proc. – mówi Marcin Bołbot, dyrektor sprzedaży i marketingu Samsung Electronics Polska.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Biznes
Norweski fundusz kontra Elon Musk. Czy miliarder dostanie 1 bln dolarów?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Chińskie auta szturmują Polskę, mniej rosyjskiej ropy i tańszy prąd w Niemczech
Biznes
Niemcy chcą embarga na stal z Rosji. To cios w koncerny oligarchów Kremla
Biznes
Awaria sieci Play. Klienci nie mogą wykonywać połączeń
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Biznes
Koniec turystycznego biznesu z Rosją. Republiki bałtyckie zamykają granice
Reklama
Reklama