Choć przez ostatnie lata przyzwyczailiśmy się, że ich obroty rosną po minimum 10 proc. rocznie, to jednak od stycznia do kwietnia tego roku wartość rynku zmalała o 7,7 proc. w porównaniu z podobnym okresem 2008 r.
Są kategorie sprzętu, gdzie spadek sprzedaży jest znacznie wyższy. Rekordowy, bo o ok. 80 proc., okazał się w przypadku telewizorów kineskopowych. Ich kosztem zyskują jednak telewizory LCD i plazmowe, których sprzedaż wzrosła o niemal 20 proc. Na ten sprzęt Polacy wydają rocznie ponad 1,2 mld zł. – Niewielkie zmniejszenie dynamiki wzrostu spowodowały głównie podwyżki cen związane ze zmianami na rynku walut, które miały miejsce na początku roku. Jednak pomimo niesprzyjających warunków udało nam się zwiększyć udział w rynku telewizorów aż o ok. 10 proc. – mówi Marcin Bołbot, dyrektor sprzedaży i marketingu Samsung Electronics Polska.
Polski rynek i tak jest w lepszej sytuacji niż pozostałe. Według danych firmy IDC w ub.r. sprzedaż telewizorów LCD na świecie spadła 4 proc. do 95 mln sztuk – wcześniejsze prognozy mówiły o poziomie 99 mln. Jednak na ten rok firma spodziewa się już 15-proc. wzrostu sprzedaży, głównie przez spadające ceny. – W pierwszym kwartale 2009 roku udziały LG w rynku przekroczyły 20 proc. i odnotowujemy wzrost, na przykład w kluczowym dla nas segmencie telewizorów LCD o przekątnej 42 cale – mówi Paweł Binder, szef marketingu LG Electronics Polska.
Jego zdaniem na całym rynku widać tendencję do coraz większej sprzedaży modeli o przekątnych powyżej 40 cali, ich ceny spadły rok do roku o ok. 32 proc. – Niższe niż w 2008 roku są także ceny odbiorników plazmowych, średnio o ok. 30 proc. – Polacy coraz częściej decydują się na telewizory Full HD. W ciągu roku udział tych modeli w sprzedaży wzrósł z 11 do 36 proc. – dodaje Paweł Binder.
Jednak dla pozostałych segmentów rynku RTV w Polsce prognozy nie są już optymistyczne. Firmy handlowe spodziewają się, że sytuacja może się zmienić dopiero pod koniec przyszłego roku. Już teraz o prawdziwym załamaniu można mówić w przypadku sprzedaży odtwarzaczy DVD, sprzętu audio czy odtwarzaczy samochodowych, których Polacy kupili o ponad 20 proc. mniej niż w ub.r.