Reklama
Rozwiń
Reklama

InterCity traci przed debiutem na giełdzie

Strata PKP InterCity w 2008 roku wyniosła ponad 6,5 mln zł – dowiedziała się „Rz”. To konsekwencja utworzenia rezerw na nagrody dla około 6 tys. nowych pracowników

Publikacja: 09.10.2009 02:34

Wynik kolejowego przewoźnika pasażerskiego, u którego właśnie zakończył się audyt, był o ponad 50 mln zł gorszy niż w 2007 roku, mimo że przychody wzrosły o ponad 200 mln zł – do 1,2 mld zł.

Zmierzające na giełdę PKP InterCity zanotowały stratę po raz pierwszy od 2004 roku. Zysk w 2005 wyniósł 3,1 mln zł, rok później już 30 mln zł, w 2007 – 50 mln zł. – Strata była papierowa. W grudniu 2008 r. po przejęciu części pracowników ze spółki PKP Przewozy Regionalne i PKP Cargo zatrudnienie u nas wzrosło z 2 tys. do około 8 tys. osób. Musieliśmy utworzyć rezerwy na nagrody jubileuszowe – powiedział „Rz” Krzysztof Celiński, prezes PKP Intercity.

– Na koniec listopada spółka miała 45 mln zł zysku netto – mówi „Rz” Czesław Warsewicz, który do listopada był prezesem firmy. Szacuje, że konieczność zrobienia rezerw z tytułu przyjęcia nowych pracowników obciążyła wynik spółki kwotą około 40 mln zł.

[wyimek]6,52 mln zł to strata InterCity w 2008 r. Był to pierwszy wynik pod kreską od 2004 r.[/wyimek]

W grudniu 2008 roku PKP InterCity przejęły część pociągów pospiesznych międzywojewódzkich od spółki PKP Przewozy Regionalne, która przeszła w ręce samorządów, oraz część lokomotyw i maszynistów od PKP Cargo. Do listopada spółka obsługiwała ok. 180 pociągów. W grudniu zeszłego roku ich liczba wzrosła o 380. Wynik ze sprzedaży spółki za 2008 rok był dodatni i wyniósł 16,4 mln zł. Od tego wypracowanego w 2007 roku był o ponad 20 mln zł gorszy. Wzrosły za to przychody spółki z 1 mld 45 mln zł w 2007 do 1,2 mld zł. Koszty działalności spółki wzrosły o ok. 19 proc., czyli ok. 190 mln zł.

Reklama
Reklama

Rok 2008 był również rokiem wzrostu liczby obsłużonych podróżnych o ponad 3 mln osób – z 11,5 mln w 2007 do 14,7 mln osób w roku 2008. To głównie zasługa przejęcia obsługi pociągów pospiesznych. To właśnie w grudniu 2008 roku z usług przewoźnika skorzystało o ok. 3 mln osób więcej niż w grudniu rok wcześniej.

Ten rok kolejowy przewoźnik osobowy również może zakończyć pod kreską. – Trudno powiedzieć, jaki będzie wynik – zapowiada Krzysztof Celiński. – Dużo może zależeć od tego, jak do końca roku będzie wyglądało zainteresowanie przewozami międzynarodowymi i pociągami pospiesznymi.

Jak wyjaśnia, spółka ma umowy z państwem na dofinansowanie tych przewozów. Spadek na niektórych trasach międzynarodowych wyniósł ponad 30 proc. Dotacja przyznana przez rząd na ten rok na dofinansowanie przewozów międzynarodowych w wysokości ponad 45 mln zł już została w całości wykorzystana.

PKP InterCity mają zadebiutować w przyszłym roku na warszawskiej giełdzie. Władze spółki liczą, że debiut odbędzie się w pierwszym kwartale, a wpływy ze sprzedaży akcji wyniosą co najmniej 500 mln zł.

Wynik kolejowego przewoźnika pasażerskiego, u którego właśnie zakończył się audyt, był o ponad 50 mln zł gorszy niż w 2007 roku, mimo że przychody wzrosły o ponad 200 mln zł – do 1,2 mld zł.

Zmierzające na giełdę PKP InterCity zanotowały stratę po raz pierwszy od 2004 roku. Zysk w 2005 wyniósł 3,1 mln zł, rok później już 30 mln zł, w 2007 – 50 mln zł. – Strata była papierowa. W grudniu 2008 r. po przejęciu części pracowników ze spółki PKP Przewozy Regionalne i PKP Cargo zatrudnienie u nas wzrosło z 2 tys. do około 8 tys. osób. Musieliśmy utworzyć rezerwy na nagrody jubileuszowe – powiedział „Rz” Krzysztof Celiński, prezes PKP Intercity.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama