Kolejna bitwa o przewozy międzywojewódzkie

UOKiK przyjrzy się działalności PKP Intercity. Zdaniem Przewozów Regionalnych państwowy przewoźnik narusza zasady konkurencji

Aktualizacja: 13.11.2009 16:01 Publikacja: 13.11.2009 15:35

Pociąg Przewozów Regionalnych do Katowic

Pociąg Przewozów Regionalnych do Katowic

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Władze obu spółek negocjują zasady spłaty około 120 mln zł długu Przewozów Regionalnych.

PKP Intercity ma obsługiwać około 89 proc. rynku międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Zdaniem władz Przewozów Regionalnych, ich udział w rynku stale rośnie, a PKP Intercity ogranicza konkurencję, nadużywając pozycji dominującej na rynku (by wyeliminować jedynego konkurenta).

Do praktyk monopolistycznych ma należeć m.in. zabranie oddziału przewozów międzywojewódzkich tuż przed przejęciem spółki Przewozy Regionalne przez samorządy, przeniesienie praw wynikających z umowy ramowej z minister infrastruktury na podstawie której dotowane są przewozy międzywojewódzkie na PKP Intercity czy odmowa resortu infrastruktury dotowania pociągów międzywojewódzkich o charakterze służby publicznej.

- Biorąc pod uwagę sytuację w jakiej jest spółka Przewozy Regionalne i to co dzieje się na rynku, najwyższa pora, by ktoś przyjrzał się tym zajął — mówi Małgorzata Kuczewska-Płaska, dyrektor finansowy Przewozów Regionalnych.

- Zarzuty są bezzasadne i w większości nie adresowane do nas — mówi Paweł Ney, rzecznik PKP InterCity. - Sami moglibyśmy złożyć wniosek do UOKiK ze skargą na Przewozy Regionalne, gdyż te nie przekazują nam swojego rozkładu jazdy do czego wszystkich przewoźników zobowiązuje ustawa - dodaje.

Tomasz Moraczewski, prezes samorządowego przewoźnika pasażerskiego zapewnia, że złożona na konkurenta skarga nie ma nic wspólnego z trwającymi negocjacjami w sprawie spłaty zadłużenia. Przewozy Regionalne są winne PKP IC ok. 120 mln zł. za sprzedawane w swoich kasach bilety na pociągi państwowego przewoźnika. - Ustalamy w tej chwili salda, czyli rzeczywiste zadłużenie — wyjaśnia Moraczewski.

Spółka Przewozy Regionalne od miesiąca ma zajęte przez komornika konta. Ma to zabezpieczyć dług wobec PKP IC do kwoty 89 mln zł na jaką sąd wydał nakaz zapłaty.

- Na dzień 5 listopada Przewozy Regionalne są winne InterCity ok 125 mln zł, kolejne 64 mln zł to należności wobec PKP Energetyka. PKP SA zalegają z zapłatą 36 mln zł — mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. Do tego należy doliczyć kilkadziesiąt mln zł zaległości wobec PKP PLK za korzystanie z torów. Długi przewozów Regionalnych wobec spółek z grupy PKP mają wynosić ponad 320 mln zł. zarząd Przewozów Regionalnych bada możliwość ogłoszenia upadłości.

Agnieszka Stefańska

Władze obu spółek negocjują zasady spłaty około 120 mln zł długu Przewozów Regionalnych.

PKP Intercity ma obsługiwać około 89 proc. rynku międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Zdaniem władz Przewozów Regionalnych, ich udział w rynku stale rośnie, a PKP Intercity ogranicza konkurencję, nadużywając pozycji dominującej na rynku (by wyeliminować jedynego konkurenta).

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe