Takie wyniki przynosi badanie EuroShopper przeprowadzone przez firmę Euro RSCG 4D wspólnie z ARC Rynek i Opinia w sieciach super i hipermarketów.

60 proc. respondentów robiących duże zakupy potwierdziło ich planowanie w oparciu o wcześniej przygotowaną listę produktów. Z tej pomocy zdecydowanie częściej korzystają mężczyźni niż kobiety. Jak pokazują wyniki badania, pierwotna lista zakupowa stanowi jednak jedynie generalną wytyczną i w wielu przypadkach faktycznie zrealizowane zakupy wyraźnie różnią się od planowanych.

Wybór marki, którą konsument deklaruje na początku zakupów jest najbardziej prawdopodobny w kategoriach produktowych, w których marki szczególnie mocno budują silną lojalność konsumentów – zaliczyć do nich można na przykład piwo. Najłatwiej jest natomiast konsumentom zmienić wybór marki kiedy kupują tzw. produkty impulsowe, na przykład batony.

Badanie EuroShopper potwierdza, że wciąż największy wpływ na decyzje zakupowe Polaków mają promocje cenowe - przekonują aż 64 proc. ankietowanych. Uwagę 15 proc. przyciąga zwiększona gramatura produktu, a dla 14 proc. ważne są tzw. gratisy dodawane do produktu. Z kolei dla co dwudziestego ankietowanego elementem decydującym o zakupie jest sposób ekspozycji produktów na półkach.

Konsumenci oczekują uatrakcyjniania znanych im dotychczas form promocji. Hostessy informując klienta o nowych produktach bezpośrednio przy półce sklepowej są wskazywane jako oczekiwana forma promocji tylko przez 7 proc. badanych. Kiedy ich praca uatrakcyjniona jest np. o prezentację produktu prowadzoną przy przykuwającym uwagę stoisku konsumenci oceniają ją znacznie wyżej.