Fiaty z Serbii

Włoski Fiat zacznie produkcje nowego modelu pojazdu LO w Serbii po miesiącach impasu z włoskimi związkami zawodowymi w sprawie nowej Pandy — ogłosił prezes firmy z Turynu. Jego grupa podzieliła się na dwie części: samochodową i przemysłową

Publikacja: 22.07.2010 16:49

- Fiat nie może podejmować zbędnego ryzyka związanego ze swymi projektami we włoskich fabrykach. Musimy być w stanie produkować samochody bez przerywania działalności — stwierdził Sergio Marchionne w rozmowie z dziennikiem „La Repubblica”.

Grupa chciała wytwarzać nowy model LO, który zastąpi inne auta wielofunkcyjne w całej grupie, w Mirafiori pod Turynem, na północy Włoch, ale od miesięcy uwikłała się w konflikt ze związkami zawodowymi o przeniesienie produkcji nowej Pandy z Tych do Pomigliano koło Neapolu, na południu Włoch — dodał prezes. Produkcja nowej Pandy trafiła w końcu do Pomigliano, gdzie większość załogi zgodziła się pracować dłużej, z krótszymi przerwami. Dyrekcja z Turynu zainwestuje tam 700 mln euro w odmłodzenie bazy produkcyjnej, ale jeśli to wszystko nie zadziała, znajdziemy inne rozwiązania poza Wiochami — powiedzial Marchionne.

Według dziennika, w zakłady w Kragujevacu zostanie zainwestowany miliard euro, z czego Włosi dadzą ponad 350 mln, rząd Serbii 250 mln, a Europejski Bank Inwestycyjny pozostałe 400 mln.

Fiat chce podwoić produkcję samochodów do 2014 r. — Nie będziemy jednak dublować Pomigliano, decyzje o każdej fabryce będą podejmowane indywidualnie. Najbardziej potrzebujemy przekonać związki do modernizacji stosunków przemysłowych we Włoszech — dodał prezes Fiata.

Dzień wcześniej Fiat dokonał ważnego kroku w spełnieniu marzenia ambitnego prezesa, który chce stworzyć firmę o prawdziwie światowym wymiarze. Rada nadzorcza Fiata zatwierdziła na posiedzeniu w Detroit wyodrębnienie z grupy części nie-samochodowej. — W ten sposób Fiatowi będzie łatwiej łączyć się z innymi firmami, a pierwszą jaka przychodzi na myśl jest oczywiście Chrysler— stwierdził rektor Politechniki Mediolańskiej Umberto Bertele.

Po restrukturyzacji Fiat zostanie ze swymi markami Lancia i Alfa Romeo, a także z Ferrari, Maserati i spółkami produkującymi komponenty i silniki. Nowa samodzielna grupa Fiat Industrial będzie składać się z producenta ciężarówek Iveco, producenta maszyn rolniczych i budowlance Case New Holland i z części producenta silników Fiat Powertrain Technologies. WZA ma zatwierdzić ten podział 16 września.

Nowa struktura organizacyjna ułatwi Fiatowi nie tylko integrację z Chryslerem, ale będzie też sprzyjać innym firmom sojuszy z nowymi partnerami na wschodzących rynkach, w Rosji czy w Indiach. Rozdzielenie pozwoli też na właściwą ocenę rynkową obu podmiotom, zapewni im jasność strategiczno-finansową i ułatwi niezależny rozwój.

Tego samego dnia Fiat ogłosił o wypracowaniu w II kwartale zysku netto 113 mln euro po stracie 179 mln rok temu; w całym roku chce wyjść na zero, z zyskiem operacyjnym 1,2 mld euro i obrotami 50 mld.

Chrysler poniósł stratę 3,8 mld dolarów od 10 czerwca 2009, gdy zrezygnował z ochrony przed wierzycielami, do 31 grudnia, ale w I kwartale miał już zysk operacyjny 143 mln dolarów i zmniejszył stratę netto do 197 mln z 2,5 mld rok wcześniej. Sergio Marchionne zapowiedział teraz, że w II kwartale Chrysler wypracuje rownież zysk operacyjny. Amerykanie zwiększyli w II kwartale sprzedaż o 22 proc. do 407 tys. samochodów.

- Fiat nie może podejmować zbędnego ryzyka związanego ze swymi projektami we włoskich fabrykach. Musimy być w stanie produkować samochody bez przerywania działalności — stwierdził Sergio Marchionne w rozmowie z dziennikiem „La Repubblica”.

Grupa chciała wytwarzać nowy model LO, który zastąpi inne auta wielofunkcyjne w całej grupie, w Mirafiori pod Turynem, na północy Włoch, ale od miesięcy uwikłała się w konflikt ze związkami zawodowymi o przeniesienie produkcji nowej Pandy z Tych do Pomigliano koło Neapolu, na południu Włoch — dodał prezes. Produkcja nowej Pandy trafiła w końcu do Pomigliano, gdzie większość załogi zgodziła się pracować dłużej, z krótszymi przerwami. Dyrekcja z Turynu zainwestuje tam 700 mln euro w odmłodzenie bazy produkcyjnej, ale jeśli to wszystko nie zadziała, znajdziemy inne rozwiązania poza Wiochami — powiedzial Marchionne.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca