Rząd zaoszczędził już miliardy na budowie dróg

Od początku roku rozdano kontrakty na budowę ponad 350 km dróg i autostrad. W sumie umowy są warte 12,9 mld zł, o 17 proc. mniej, niż przewidywały kosztorysy. Koszt budowy jednego kilometra spadł o prawie jedną trzecią

Publikacja: 29.07.2010 04:52

Rząd zaoszczędził już miliardy na budowie dróg

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Średnia cena budowy 1 km drogi ekspresowej i autostrady w Polsce to 36,6 mln zł. – W ciągu ostatnich 18 miesięcy spadła o ok. 30 proc. – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Niższe ceny to efekt kryzysu gospodarczego z 2008 r., który zwiększył rywalizację o rządowe kontrakty. Pojawili się nowi chętni na nie, np. z Chin czy Czech.

Nie oznacza to, że powstanie więcej dróg. Niższe koszty budowy przełożą się na zmniejszenie planowanych obciążeń Krajowego Funduszu Drogowego, który na pokrycie wydatków drogowych emituje obligacje infrastrukturalne. W tym roku ma wyemitować papiery warte 7,9 mld zł, w zeszłym na rynek trafiły obligacje warte 7,8 mld zł.

Najdroższą tegoroczną inwestycją w przeliczeniu na kilometr jest budowa 4 km autostrady A4 na terenie Rzeszowa. Kontrakt opiewa na ok. 442 mln zł, czyli ok. 110 mln zł za km. Budowa kolejnych 5 km tej trasy będzie kosztować ok. 88 mln zł za km. W czołówce jest też budowa warszawskiego odcinka trasy ekspresowej nr 2 do lotniska Okęcie. Kontrakt na budowę 11,1 km drogi jest wart 908 mln zł, czyli 81,8 mln zł za km.

Najtańszą inwestycją jest obwodnica Tyńca i Małuszowa na Dolnym Śląsku (droga krajowa nr 35) – warta 12,1 mln zł za km.

Największych oszczędności udało się drogowcom dokonać na budowie 12,9 km autostrady A4 z Wierzchosławic do Krzyża. Najniższą ofertę wartą 542,8 mln zł złożyła hiszpańska firma Dragados. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczyła na inwestycję 1,08 mld zł.

– To, ile tak naprawdę będzie kosztować budowa drogi, okaże się po jej zakończeniu – przestrzega Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu. – W wielu przypadkach wykonawcy, którzy złożyli najniższe oferty, po wejściu na plac budowy sygnalizują konieczność podniesienia wartości kontraktu. Tak jest np. na niektórych odcinkach autostrady A2 z Łodzi do Warszawy – mówi Furgalski.

Jednak nie we wszystkich rozstrzyganych w tym roku przetargach udało się osiągnąć cenę niższą, niż przewidywał kosztorys. Oceniając np. koszty budowy autostrad A4 i A2, GDDKiA nie doszacowała inwestycji. Zapłaci więc wykonawcom wybranych odcinków o 928 mln zł więcej, niż planowała. Budowa 32,7 km autostrady A4 z Dębicy do Rzeszowa miała kosztować 1,25 mld zł. Najniższą ofertę złożył Budimex – zrealizuje prace za 1,73 mld zł. Hiszpańska Eurovia dostanie za budowę obwodnicy Jarosławia 370 mln zł. GDDKiA chciała wydać 250 mln zł.

Realizacja inwestycji drogowych w tym roku nie idzie równie dobrze jak rozstrzyganie przetargów. Przyczyną ma być długa zima i wiosenne powodzie. – W stosunku do planu jesteśmy opóźnieni o dwa – trzy miesiące – mówi Tomasz Rudnicki, zastępca dyrektora dróg krajowych i autostrad odpowiedzialny za budowę nowych tras. To oznacza, że GDDKiA nie wyda w tym roku ok. 7 mld zł z zaplanowanych ok. 26 mld zł. – Wykonawcy deklarują, że nadrobią część opóźnień; tam, gdzie się da, przerzucają więcej ludzi i sprzętu – mówi Rudnicki.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej