Zła reputacja niszczy polskie wina owocowe

Resort rolnictwa rusza na ratunek krajowym winom.

Aktualizacja: 02.08.2010 01:12 Publikacja: 01.08.2010 21:51

Zła reputacja niszczy polskie wina owocowe

Foto: Rzeczpospolita, Raf Rafał Guz

– Przeciętny Polak uważa, że najtańsze wino gronowe jest lepsze od wina owocowego, nawet gdy ma do czynienia z produktem wysokiej jakości – ubolewa Elżbieta Pawłowska, dyrektor Krajowej Rady Winiarstwa i Miodosytnictwa. Złą opinię wina z owoców zawdzięczają produktom winopodobnym, które zaczęły zalewać rynek od lat 70. XX wieku. W ostatnich latach dodatkowo popyt na nie osłabiła moda na wina gronowe z importu.

Branża szacuje, że dekadę temu produkcja win owocowych wynosiła w Polsce ok. 500 mln litrów rocznie. Obecnie jest prawie pięć razy mniejsza i nadal spada. Część producentów szacuje, że do 2020 r. może być trzy, cztery razy mniejsza niż do tej pory.

Ratunkiem dla win owocowych wysokiej jakości ma być ustawa winiarska. Do końca tego roku projekt autorstwa resortu rolnictwa powinien trafić do Sejmu. Jeżeli tak się stanie, przepisy mają szansę wejść w życie w pierwszej połowie 2011 r. – Chcemy podnieść rangę win owocowych i miodów produkowanych metodą tradycyjną – wyjaśnia "Rz" Krzysztof Potocki, naczelnik Wydziału Wyrobów Winiarskich i Napojów Spirytusowych w Ministerstwie Rolnictwa. Sposobem na to jest m.in. nowa klasyfikacja win, która pozwoli konsumentowi odróżnić wina z wysokiej półki od produktów, które z winem mają niewiele wspólnego. W projekcie ustawy znajduje się m.in. definicja wina owocowego markowego. Będzie można wytwarzać je wyłącznie ze świeżych owoców lub moszczu, wody, cukru i drożdży.

Ministerstwo chce ułatwić produkcję markowych win producentom owoców. Właściciele ponad 1 hektara sadu będą mogli produkować zgodnie z uproszczonymi zasadami nie więcej niż 5 tys. litrów win owocowych lub 10 tys. jabłkowego cydru oraz gruszkowego pery.

Od niemal trzech miesięcy sprzedaż wina owocowego wysokiej jakości próbuje rozwijać spółka Warwin. – Zdecydowaliśmy się ponownie wprowadzić na rynek znaną przed laty markę Goliath – mówi Andrzej Zaręba z Warwinu. O sukces nie jest jednak łatwo. – Współpracujemy z hurtowniami, dla których najbardziej atrakcyjne są produkty winiarskie z najniższej półki – wyjaśnia.

Mimo trudności Warwin nie rezygnuje z walki o rynek. Wkrótce rozpocznie rozmowy z czołowymi dystrybutorami win gronowych o włączeniu goliatha do ich oferty.

Zdaniem Jacka Jantonia, prezesa firmy winiarskiej Jantoń, na rodzimym rynku przetrwają tylko ci producenci win owocowych, którzy postawią na produkty wysokiej jakości. Szacuje się, że obecnie jest ich w Polsce ok. 50. – W ciągu najbliższych pięciu, dziesięciu lat znikną najtańsze produkty, ponieważ nie będzie na nie chętnych – mówi Jacek Jantoń.

Jego firma przygotowuje się do zmian na rynku. Obecnie tanie wina stanowią ok. 50 proc. sprzedaży. Pięć lat temu udział ten wynosił 90 proc. Firma zwiększa natomiast sprzedaż win gronowych z importu oraz wysokogatunkowych win owocowych. Jej najbardziej znaną marką jest Aronia posiadająca certyfikaty ekologiczne. Na razie jednak wino to ze względu na wysoką cenę trafia głównie do Niemiec i Szwajcarii.

– Przeciętny Polak uważa, że najtańsze wino gronowe jest lepsze od wina owocowego, nawet gdy ma do czynienia z produktem wysokiej jakości – ubolewa Elżbieta Pawłowska, dyrektor Krajowej Rady Winiarstwa i Miodosytnictwa. Złą opinię wina z owoców zawdzięczają produktom winopodobnym, które zaczęły zalewać rynek od lat 70. XX wieku. W ostatnich latach dodatkowo popyt na nie osłabiła moda na wina gronowe z importu.

Branża szacuje, że dekadę temu produkcja win owocowych wynosiła w Polsce ok. 500 mln litrów rocznie. Obecnie jest prawie pięć razy mniejsza i nadal spada. Część producentów szacuje, że do 2020 r. może być trzy, cztery razy mniejsza niż do tej pory.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?