PKP Cargo tworzy nową spółkę

Cargo International ma się zająć przewozami poza granicami Polski

Publikacja: 10.09.2010 01:09

PKP Cargo

PKP Cargo

Foto: Rzeczpospolita, Bartosz Jankowski

Nowy podmiot ma zostać powołany przez PKP wraz z zagranicznym partnerem. – Do spółki wniesiemy nasze wagony, których nie wykorzystujemy na polskim rynku, w zamian za to będziemy obejmować udziały – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Nie chce zdradzić, kto będzie partnerem polskiej firmy.

Spółka pod nazwą Cargo International ma się zajmować głównie działalnością spedytorską – organizować przejazdy na trasach międzynarodowych z wyłączeniem Polski. Nie będzie przewoźnikiem kolejowym, choć będzie dysponować swoim taborem. Powstanie w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. – Przedsięwzięcie powinno zostać sfinalizowane w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Obecnie występujemy o niezbędne zgody korporacyjne – wyjaśnia prezes Balczun. – To dużo lepszy pomysł na wejście na inne rynki, np. niemiecki, niż kupowanie istniejących przewoźników – ocenia Adrian Furgalski, dyrektor w zespole doradców gospodarczych TOR. PKP Cargo negocjuje bowiem zakup jednej z niemieckich kolei towarowych.

Nowy podmiot ma zostać zarejestrowany w jednym z krajów Unii Europejskiej, a władze przewoźnika nie chcą zdradzić w jakim.

Władze PKP Cargo mają mało czasu. – We wrześniu tego roku zostanie ogłoszona strategia prywatyzacyjna. Jeżeli nie rozpoczniemy przedsięwzięcia teraz, będziemy musieli poczekać do momentu sprzedaży pierwszego pakietu akcji – wyjaśnia Daniel Ryczek, wiceprezes PKP Cargo.

Doradca prywatyzacyjny zarekomenduje sposób sprzedaży akcji spółki – inwestorowi strategicznemu lub na giełdzie. PKP Cargo już w tym roku ma wypracować zysk, który wyniesie co najmniej 40 mln zł. Prywatyzacja spółki, zgodnie z rządową strategią, ma się rozpocząć w 2011 r.

Obecnie około 50 proc. przewozów realizowanych przez PKP Cargo to przewozy międzynarodowe.

Plany przewoźnika dotyczące ekspansji na rynki europejskie przewidują wzmocnienie obecności w krajach sąsiednich, głównie w Niemczech, Czechach i na Słowacji. Spółka chce też zacieśnić współpracę z kolejami rosyjskimi.

Nowy podmiot ma zostać powołany przez PKP wraz z zagranicznym partnerem. – Do spółki wniesiemy nasze wagony, których nie wykorzystujemy na polskim rynku, w zamian za to będziemy obejmować udziały – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Nie chce zdradzić, kto będzie partnerem polskiej firmy.

Spółka pod nazwą Cargo International ma się zajmować głównie działalnością spedytorską – organizować przejazdy na trasach międzynarodowych z wyłączeniem Polski. Nie będzie przewoźnikiem kolejowym, choć będzie dysponować swoim taborem. Powstanie w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. – Przedsięwzięcie powinno zostać sfinalizowane w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Obecnie występujemy o niezbędne zgody korporacyjne – wyjaśnia prezes Balczun. – To dużo lepszy pomysł na wejście na inne rynki, np. niemiecki, niż kupowanie istniejących przewoźników – ocenia Adrian Furgalski, dyrektor w zespole doradców gospodarczych TOR. PKP Cargo negocjuje bowiem zakup jednej z niemieckich kolei towarowych.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej