Bruksela stworzy czarną listę przewoźników morskich

Komisja Europejska chcę zrobić czarną listę przewoźników morskich. Będą na nią trafiały spółki, które nie spełnią wymogów bezpieczeństwa

Publikacja: 13.09.2010 19:10

Bruksela stworzy czarną listę przewoźników morskich

Foto: AFP

Co roku do europejskich portów zawija ponad 80 tysięcy statków. Na podstawie przyjętych dziś przez Komisję Europejską regulacji — od 1 stycznia przewoźnicy nie spełniający wymogów bezpieczeństwa mają być umieszczani w internetowym rejestrze. Powstanie lista na podobieństwo regularnie aktualizowanej przez Brukselę „czarnej listy” linii lotniczych.

Inspekcje bezpieczeństwa statków przeprowadzane w portach odgrywają kluczową rolę w zapobieganiu wypadkom morskim. Zgodnie z obowiązującymi obecnie unijnymi przepisami, państwa członkowskie UE muszą przeprowadzać inspekcję 25 proc. statków zawijających do ich portów. Wyniki te nie są jednak nigdzie publikowane.

Od 2011 r. na liście będą znajdować się przewoźnicy, którzy nie będą spełniać wymogów bezpieczeństwa. Wyeksponowani mają też zostać ci, których standardy są najwyższe na rynku.

Kontrole przeprowadzane przez państwo portu odgrywają zasadniczą rolę w zapobieganiu katastrofom statków i ofiarom w ludziach, jak również ogromnym szkodom w środowisku. Przedsiębiorstwa oraz państwa osiągające słabe wyniki w tym zakresie będą poddawane bardziej intensywnym i skoordynowanym inspekcjom w portach UE. W ten sposób producenci oraz przedstawiciele innych gałęzi przemysłu będą mogli wybrać przedsiębiorstwo żeglugowe do przewozu ładunków lub pasażerów, posiadając pełną wiedzą na temat jego wyników w zakresie bezpieczeństwa.

— Bezpieczeństwo jest głównym priorytetem UE. Byliśmy świadkami druzgocących skutków katastrof morskich, takich jak zatonięcie promu „Estonia”, tankowców „Erika” czy „Prestige”, prowadzących do tragicznej śmierci wielu osób oraz poważnych szkód w środowisku — mówi Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport.

— Chcemy podać do szerszej wiadomości wyniki w zakresie bezpieczeństwa przedsiębiorstw żeglugowych, państw bandery oraz organizacji certyfikujących. Większa jawność w tym sektorze umożliwi promocję przedsiębiorstw z dobrymi wynikami w zakresie bezpieczeństwa, dając im przewagę konkurencyjną. Rejestr będzie również zwracał uwagę opinii publicznej na przedsiębiorstwa osiągające słabe wyniki w tym zakresie. Dzięki temu, jak również poprzez zaostrzone systemy inspekcji oraz presję opinii publicznej, takie przedsiębiorstwa zostaną zmotywowane do poprawienia swoich wyników, aby uniknąć zakazu prowadzenia działalności na wodach UE — podsumowuje Komisarz Kallas.

Co roku do europejskich portów zawija ponad 80 tysięcy statków. Na podstawie przyjętych dziś przez Komisję Europejską regulacji — od 1 stycznia przewoźnicy nie spełniający wymogów bezpieczeństwa mają być umieszczani w internetowym rejestrze. Powstanie lista na podobieństwo regularnie aktualizowanej przez Brukselę „czarnej listy” linii lotniczych.

Inspekcje bezpieczeństwa statków przeprowadzane w portach odgrywają kluczową rolę w zapobieganiu wypadkom morskim. Zgodnie z obowiązującymi obecnie unijnymi przepisami, państwa członkowskie UE muszą przeprowadzać inspekcję 25 proc. statków zawijających do ich portów. Wyniki te nie są jednak nigdzie publikowane.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca