Reklama
Rozwiń
Reklama

Samar prognozuje spadek sprzedaży aut.

W 2011 r. Polacy mogą kupić nawet 82 tys. mniej nowych aut niż w roku bieżącym. Najbardziej ograniczą zakupy małe firmy. Taki będzie efekt likwidacji kratki pozwalającej odliczyć VAT od zakupu auta i paliwa

Publikacja: 23.11.2010 03:49

Samar prognozuje spadek sprzedaży aut.

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak now Piotr Nowak

W tym tygodniu do Sejmu ma trafić nowelizacja przepisów o VAT, która skończy z kratką w autach osobowych. Ministerstwo Finansów liczy, że likwidując odliczenie podatku od zakupu auta i paliwa, zarobi 1,8 mld zł. Ale potężnie uderzy tym w polski rynek motoryzacyjny. Według analiz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do których dotarła ”Rz”, w przyszłym roku sprzedaż nowych aut na rynek polski może spaść nawet o 82 tys.

Samar przygotował dwa scenariusze. Ten pesymistyczny mówi, że w 2011 roku sprzedaż skurczy się o 27,5 proc. i zaledwie przekroczy 217 tys. sztuk wobec 300 tys. przewidywanych na rok 2010. Ale i prognoza bardziej optymistyczna zakłada znaczne osłabienie rynku: do 270 tys. sztuk.

Spadki będą tym bardziej bolesne, że teraz ruch w salonach szybko rośnie, napędzany ostatnią szansą na kupienie auta tańszego o VAT. W październiku sprzedaż wzrosła rok do roku o ponad 20 proc. Z kolei liczba rejestrowanych aut z kratką podskoczyła w porównaniu z wrześniem o przeszło jedną trzecią, a w listopadzie i grudniu pewnie jeszcze wzrośnie. Za to od stycznia sprzedawcy będą się nudzić. – W pierwszym kwartale rynek czeka załamanie. Słaba będzie cała pierwsza połowa przyszłego roku – zapowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk.

Do tego gwałtownego spadku doprowadzi wyhamowanie zakupów firm. Zwłaszcza małych i średnich, bo głównie takie kratka przyciąga dziś do salonów. Według analiz Samaru sprzedaż aut firmowych skurczy się o jedną czwartą: ze 170,3 tys. w 2010 roku do 127,3 tys. w roku 2011. Spadnie także ich udział w rynku: z 57 do 47 proc. Sytuację może poprawić nieco większy popyt wśród klientów indywidualnych, którzy w tym roku rzadko zaglądają do salonów. Ale zakładany 10-proc. wzrost popytu to za mało (niespełna 13 tys. aut), by rynek ustabilizować.

Sprzedaż samochodów skurczy się także dlatego, że zapowiedziana 1-procentowa podwyżka VAT może podnieść ceny aut, co zniechęciłoby część klientów i dodatkowo osłabiłoby popyt. – Spadek rynku o 15, nawet 20 proc. to scenariusz, którego w przyszłym roku można się spodziewać – twierdzi dyrektor handlowy Fiat Auto Poland Wojciech Masalski.

Reklama
Reklama

Według przedstawicieli branży sytuację mogłoby poprawić koło ratunkowe w postaci podatku ekologicznego. – Szukając pieniędzy dla budżetu, należałoby korzystać z narzędzi, które wspierają rynek nowych aut, a nie używanych – przekonuje Kołodziejczyk.

– Gdyby rząd sięgnął po takie rozwiązanie, może nie musiałby podnosić VAT dla całej gospodarki – dodaje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Jednak dyskusja o wprowadzeniu podatku ekologicznego ciągnie się bez efektów od ponad roku, a rząd wciąż nie wypracował strategii rozwoju branży. Według prezesa Samaru Wojciecha Drzewieckiego brak stabilności to jeden z najważniejszych problemów polskiej motoryzacji. – Motoryzacja od lat służy wyłącznie do uzupełniania dochodów budżetowych. A wprowadzane zmiany wpłyną negatywnie na jej rozwój – uważa Drzewiecki.

Eksperci podkreślają, że likwidacja kratki wcale nie musi przynieść fiskusowi 1,8 mld zł. Według Adama Ambrozika, eksperta Pracodawców RP, oszczędności podatkowe będą niższe i pojawią się później.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail]

W tym tygodniu do Sejmu ma trafić nowelizacja przepisów o VAT, która skończy z kratką w autach osobowych. Ministerstwo Finansów liczy, że likwidując odliczenie podatku od zakupu auta i paliwa, zarobi 1,8 mld zł. Ale potężnie uderzy tym w polski rynek motoryzacyjny. Według analiz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do których dotarła ”Rz”, w przyszłym roku sprzedaż nowych aut na rynek polski może spaść nawet o 82 tys.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama