Samar prognozuje spadek sprzedaży aut.

W 2011 r. Polacy mogą kupić nawet 82 tys. mniej nowych aut niż w roku bieżącym. Najbardziej ograniczą zakupy małe firmy. Taki będzie efekt likwidacji kratki pozwalającej odliczyć VAT od zakupu auta i paliwa

Publikacja: 23.11.2010 03:49

Samar prognozuje spadek sprzedaży aut.

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak now Piotr Nowak

W tym tygodniu do Sejmu ma trafić nowelizacja przepisów o VAT, która skończy z kratką w autach osobowych. Ministerstwo Finansów liczy, że likwidując odliczenie podatku od zakupu auta i paliwa, zarobi 1,8 mld zł. Ale potężnie uderzy tym w polski rynek motoryzacyjny. Według analiz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do których dotarła ”Rz”, w przyszłym roku sprzedaż nowych aut na rynek polski może spaść nawet o 82 tys.

Samar przygotował dwa scenariusze. Ten pesymistyczny mówi, że w 2011 roku sprzedaż skurczy się o 27,5 proc. i zaledwie przekroczy 217 tys. sztuk wobec 300 tys. przewidywanych na rok 2010. Ale i prognoza bardziej optymistyczna zakłada znaczne osłabienie rynku: do 270 tys. sztuk.

Spadki będą tym bardziej bolesne, że teraz ruch w salonach szybko rośnie, napędzany ostatnią szansą na kupienie auta tańszego o VAT. W październiku sprzedaż wzrosła rok do roku o ponad 20 proc. Z kolei liczba rejestrowanych aut z kratką podskoczyła w porównaniu z wrześniem o przeszło jedną trzecią, a w listopadzie i grudniu pewnie jeszcze wzrośnie. Za to od stycznia sprzedawcy będą się nudzić. – W pierwszym kwartale rynek czeka załamanie. Słaba będzie cała pierwsza połowa przyszłego roku – zapowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk.

Do tego gwałtownego spadku doprowadzi wyhamowanie zakupów firm. Zwłaszcza małych i średnich, bo głównie takie kratka przyciąga dziś do salonów. Według analiz Samaru sprzedaż aut firmowych skurczy się o jedną czwartą: ze 170,3 tys. w 2010 roku do 127,3 tys. w roku 2011. Spadnie także ich udział w rynku: z 57 do 47 proc. Sytuację może poprawić nieco większy popyt wśród klientów indywidualnych, którzy w tym roku rzadko zaglądają do salonów. Ale zakładany 10-proc. wzrost popytu to za mało (niespełna 13 tys. aut), by rynek ustabilizować.

Sprzedaż samochodów skurczy się także dlatego, że zapowiedziana 1-procentowa podwyżka VAT może podnieść ceny aut, co zniechęciłoby część klientów i dodatkowo osłabiłoby popyt. – Spadek rynku o 15, nawet 20 proc. to scenariusz, którego w przyszłym roku można się spodziewać – twierdzi dyrektor handlowy Fiat Auto Poland Wojciech Masalski.

Według przedstawicieli branży sytuację mogłoby poprawić koło ratunkowe w postaci podatku ekologicznego. – Szukając pieniędzy dla budżetu, należałoby korzystać z narzędzi, które wspierają rynek nowych aut, a nie używanych – przekonuje Kołodziejczyk.

– Gdyby rząd sięgnął po takie rozwiązanie, może nie musiałby podnosić VAT dla całej gospodarki – dodaje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Jednak dyskusja o wprowadzeniu podatku ekologicznego ciągnie się bez efektów od ponad roku, a rząd wciąż nie wypracował strategii rozwoju branży. Według prezesa Samaru Wojciecha Drzewieckiego brak stabilności to jeden z najważniejszych problemów polskiej motoryzacji. – Motoryzacja od lat służy wyłącznie do uzupełniania dochodów budżetowych. A wprowadzane zmiany wpłyną negatywnie na jej rozwój – uważa Drzewiecki.

Eksperci podkreślają, że likwidacja kratki wcale nie musi przynieść fiskusowi 1,8 mld zł. Według Adama Ambrozika, eksperta Pracodawców RP, oszczędności podatkowe będą niższe i pojawią się później.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail]

W tym tygodniu do Sejmu ma trafić nowelizacja przepisów o VAT, która skończy z kratką w autach osobowych. Ministerstwo Finansów liczy, że likwidując odliczenie podatku od zakupu auta i paliwa, zarobi 1,8 mld zł. Ale potężnie uderzy tym w polski rynek motoryzacyjny. Według analiz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do których dotarła ”Rz”, w przyszłym roku sprzedaż nowych aut na rynek polski może spaść nawet o 82 tys.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Czy internet w dawnych białych plamach podrożeje?