Polscy eksporterzy z branży motoryzacyjnej nie mają powodów do zadowolenia. Zagraniczne zamówienia coraz bardziej słabną. W ostatnim z podsumowanych przez Eurostat miesięcy – sierpniu – wręcz poleciały w dół.
Jak informuje Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur (IBRKiK), w sierpniu wartość eksportu polskiej motoryzacji wyniosła 954,7 mln euro. To blisko 30-proc. spadek w porównaniu z lipcem, w którym eksport sięgał 1,34 mld euro. W odniesieniu do ubiegłego roku jeszcze nie jest tak źle – zagraniczna sprzedaż okazała się o 3 proc. wyższa. Ale trend jest niepokojący. Wyniki osłabia bowiem spadek eksportu samochodów przynoszących największą część eksportowych wpływów branży. I na razie nic nie wskazuje, by ten spadek dało się wyhamować.
Według IBRKiK sierpniowa wartość eksportu samochodów osobowych i dostawczych na rynki Unii Europejskiej wyniosła zaledwie 218,2 mln euro, co jest wynikiem gorszym o 61 proc. w porównaniu z lipcem i o jedną trzecią słabszym niż przed rokiem. Tymczasem to właśnie tam trafia ponad 90 proc. produkowanych w Polsce aut. – Najmocniej spadł eksport na rynek włoski. Jeśli jeszcze w lipcu wyeksportowano tam 25,2 tys. aut, to w sierpniu zaledwie 4,4 tys. – mówi Łukasz Ambroziak, ekspert w Zakładzie Integracji Europejskiej IBRKiK.
Głównym dostawcą aut do Włoch jest Fiat Auto Poland, dla którego ten rynek jest priorytetowym. Fabryka w Tychach, która w ubiegłym roku pobiła rekord produkcji (ponad 600 tys. sztuk), w tym roku traci na spadku popytu na małe auta. Także na mniejszej atrakcyjności swego najważniejszego produktu – pandy, bo wkrótce pojawi się jego nowa generacja produkowana już we Włoszech. Ale słabną także inne ważne dla polskich producentów rynki: Francja i Holandia. W porównaniu z lipcem wartość eksportu samochodów do tych państw zmalała w sierpniu odpowiednio o 66 i 71 proc. – Co prawda sierpień jest tradycyjnie okresem spowolnienia, ale tym razem spadki okazały się wyjątkowo głębokie – mówi Ambroziak.
Spadek eksportu aut częściowo rekompensuje większy eksport części i akcesoriów. Już przed miesiącem firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl informowała, że lipcowa wartość tego segmentu wzrosła rok do roku o 11 proc. W sierpniu, według IBRKiK, zwiększyła się o prawie 29 proc.