Reklama

W sierpniu zmalał eksport aut z polskich fabryk

Najszybciej spada sprzedaż samochodów na rynek włoski

Publikacja: 26.11.2010 01:06

W sierpniu zmalał eksport aut z polskich fabryk

Foto: Fotorzepa, Magdalena Jodłowska

Polscy eksporterzy z branży motoryzacyjnej nie mają powodów do zadowolenia. Zagraniczne zamówienia coraz bardziej słabną. W ostatnim z podsumowanych przez Eurostat miesięcy – sierpniu – wręcz poleciały w dół.

Jak informuje Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur (IBRKiK), w sierpniu wartość eksportu polskiej motoryzacji wyniosła 954,7 mln euro. To blisko 30-proc. spadek w porównaniu z lipcem, w którym eksport sięgał 1,34 mld euro. W odniesieniu do ubiegłego roku jeszcze nie jest tak źle – zagraniczna sprzedaż okazała się o 3 proc. wyższa. Ale trend jest niepokojący. Wyniki osłabia bowiem spadek eksportu samochodów przynoszących największą część eksportowych wpływów branży. I na razie nic nie wskazuje, by ten spadek dało się wyhamować.

Według IBRKiK sierpniowa wartość eksportu samochodów osobowych i dostawczych na rynki Unii Europejskiej wyniosła zaledwie 218,2 mln euro, co jest wynikiem gorszym o 61 proc. w porównaniu z lipcem i o jedną trzecią słabszym niż przed rokiem. Tymczasem to właśnie tam trafia ponad 90 proc. produkowanych w Polsce aut. – Najmocniej spadł eksport na rynek włoski. Jeśli jeszcze w lipcu wyeksportowano tam 25,2 tys. aut, to w sierpniu zaledwie 4,4 tys. – mówi Łukasz Ambroziak, ekspert w Zakładzie Integracji Europejskiej IBRKiK.

Głównym dostawcą aut do Włoch jest Fiat Auto Poland, dla którego ten rynek jest priorytetowym. Fabryka w Tychach, która w ubiegłym roku pobiła rekord produkcji (ponad 600 tys. sztuk), w tym roku traci na spadku popytu na małe auta. Także na mniejszej atrakcyjności swego najważniejszego produktu – pandy, bo wkrótce pojawi się jego nowa generacja produkowana już we Włoszech. Ale słabną także inne ważne dla polskich producentów rynki: Francja i Holandia. W porównaniu z lipcem wartość eksportu samochodów do tych państw zmalała w sierpniu odpowiednio o 66 i 71 proc. – Co prawda sierpień jest tradycyjnie okresem spowolnienia, ale tym razem spadki okazały się wyjątkowo głębokie – mówi Ambroziak.

Spadek eksportu aut częściowo rekompensuje większy eksport części i akcesoriów. Już przed miesiącem firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl informowała, że lipcowa wartość tego segmentu wzrosła rok do roku o 11 proc. W sierpniu, według IBRKiK, zwiększyła się o prawie 29 proc.

Reklama
Reklama

Cały eksport motoryzacji w okresie styczeń – sierpień przyniósł nieco ponad 11 mld euro – o 13 proc. więcej niż przed rokiem. Analitycy prognozują, że w kolejnych miesiącach eksport aut będzie spadał, ale poprawi się eksport części i akcesoriów. AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że mimo spadku eksportu samochodów tegoroczny eksport motoryzacji będzie większy niż w ubiegłym roku. Szacuje się, że sięgnie 17 – 17,4 mld euro.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama