Microsoft, jeden z liderów branży technologicznej i największy na świecie producent oprogramowania planuje stworzenie nowej wersji system operacyjnego Windows, który dziś jest używany na ponad 90 proc. komputerów osobistych na świecie. Nowy system ma być przeznaczony dla komputerów typu tablet. Jak dowiedział się dziennik Wall Street Journal, nie nazwany jeszcze Windows ma współpracować z procesorami firmy ARAM, powszechnie stosowanych w tabletach i smartfonach.
Decyzję Microsoftu trudno interpretować inaczej niż jako reakcję na sukces tabletu iPad Apple (sprzedaż zbliża się do 7 mln sztuk) oraz dobrego przyjęcia konkurencyjnego Samsunga Galaxy Tab (już ponad milion sprzedanych egzemplarzy). Obie „tabliczki” pracują pod kontrolą systemów nie należących do Microsoftu – Ios (Apple) oraz Android (system otwarty, rozwijany pod patronatem Google). Co więcej, tablety często – np. w przypadku pracowników korporacji czy w biznesie – zastąpiły tradycyjne laptopy. Mogą o tym świadczyć statystyki sprzedaży aplikacji z pakietu iWork na iPada. Programy biznesowe, tworzące odpowiednik pakietu Office Microsoftu od kwietniowej premiery tabletu Apple są w czołówce najlepiej sprzedających się aplikacji.
[srodtytul]Spóźniona decyzja? [/srodtytul]
Analitycy rynku nie pozostawiają jednak miejsca na wątpliwości. Decyzja Microsoftu jest spóźniona, a system operacyjny dla tabletów pojawi się na rynku za około dwa lata. – Dwa lata to wieczność. W tym czasie każdy konsument kupujący tablet nie będzie mógł wybrać urządzenia z Widnows, co zmniejszy bazę klientów Microsoftu – napisał Matt Rosof z serwisu Business Insider. Sugeruje on, że zamiast rozwijać kolejną wersję Windows Microsoft powinien dostosować do tabletów swój system Windows Mobile 7, znany teraz pod nazwą Windows Phone 7. W ciągu pierwszych 6 tygodniu po niedawnej premierze na świecie sprzedano do operatorów komórkowych ponad 1,5 mln smartfonów z tym systemem. Słabością systemu to wciąż mała liczba dostępnych aplikacji – jest ich niewiele ponad 4 tys., niewiele w porównaniu z ponad 300 tys. dostępnymi dla posiadaczy iPadów i iPhone’ów.
[srodtytul]Walka o trzecie miejsce[/srodtytul]