Kupujemy mniej wódki

Niemal 240 mln litrów wódki kupili Polacy od grudnia 2009 r. do listopada 2010 roku, o ok. 5 proc. mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej – wynika z danych firmy badawczej Nielsen

Publikacja: 04.01.2011 22:04

Kupujemy mniej wódki

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Branża spirytusowa szacuje, że do spadku na podobnym poziomie mogło dojść także w kalendarzowym 2010 r.

– Na wyniki ubiegłego roku miała wpływ seria niekorzystnych zdarzeń w drugim i trzecim kwartale: żałoba narodowa, powodzie, fala upałów – mówi "Rz" William Carey, prezes CEDC, notowanego na giełdach w Nowym Jorku i Warszawie czołowego producenta wódki w Polsce i Rosji. Dodaje, że lepsze były ostatnie trzy miesiące 2010 r., które są tradycyjnie czasem żniw dla branży spirytusowej.

Carey twierdzi, że w 2011 r. można się spodziewać ożywienia na polskim rynku wódki. Zwraca uwagę, że pozytywne trendy widać już m.in. w segmencie wódek smakowych. Jednak nie wszyscy producenci wódki, z którymi rozmawiała "Rz", spodziewają się poprawy w tym roku. Stagnację przewiduje firma badawcza Euromonitor International. Z jej wyliczeń wynika, że w 2011 r. sprzedaż wódki zmaleje o niecały 1 proc. i przekroczy nieco 266 mln l. Zaledwie o 0,1 proc., do ok. 12,98 mld zł, zwiększy się wartość sprzedaży.

Wyhamowanie na rynku wódki nie zaszkodziło liderowi, firmie Stock Polska. Z danych Niel-sena wynika, że w listopadzie 2010 r. do firmy należało ponad 38 proc. rynku. Udział ten był o ok. 4 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Stock swój sukces tłumaczy popularnością marki Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe. Ta wersja znanej wódki smakowej pojawiła się w 2007 r. Wiosną ubiegłego roku czystą wersję Krupnika wprowadził Belvedere. W listopadzie wódka miała już 8 proc. rynku, co dawało jej trzecie miejsce. Dzięki temu Belvedere kontroluje już ok. 20 proc. rynku, niemal tyle samo co CEDC, którego udziały w ciągu ostatniego roku zmalały o niemal 5 pkt proc.

CEDC postanowiło pójść w ślady konkurentów. Pod koniec 2010 r. w sklepach pojawiła się czysta wersja żubrówki. – Nie mamy jeszcze danych, jak uplasowała się na rynku, jednak liczba zamówień przewyższa nasze ambitne plany – wyjaśnia Carey.

Konkurenci CEDC uważają, że włączenie się tej firmy do rywalizacji o tzw. średnią półkę cenową zaostrzy jeszcze bardziej walkę na rynku .

– Konkurencja osiągnęła już poziom maksimum. Trudno wyobrazić sobie, żeby firmy rywalizowały, obniżając ceny, ponieważ ich poziom już teraz jest na granicy opłacalności – uważa Leszek Wiwała, prezes Polskiego Przemysłu Spirytusowego.

[ramka]Zyskują Whisky i wina musujące

W okresie słabnącego popytu na wódkę rośnie sprzedaż innych trunków. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w 2011 r. najbardziej, o ok. 17 proc., zwiększą się nasze wydatki na whisky. Na jej zakup przeznaczymy ok. 1,1 mld zł. W tym roku w górę o 4 proc. powinny pójść także nasze wydatki na gin. Wartość tego segmentu rynku ma wynieść ok. 100 mln zł. Wśród alkoholi, których sprzedaż powinna się zwiększyć w tym roku, Euromonitor wymienia także wina czerwone. Kwota, którą na nie przeznaczymy, ma urosnąć o ok. 7 proc., do 800 mln zł. Szansę na wyższe przychody mają w tym roku także m.in. producenci i dystrybutorzy win musujących i nalewek. [/ramka]

Branża spirytusowa szacuje, że do spadku na podobnym poziomie mogło dojść także w kalendarzowym 2010 r.

– Na wyniki ubiegłego roku miała wpływ seria niekorzystnych zdarzeń w drugim i trzecim kwartale: żałoba narodowa, powodzie, fala upałów – mówi "Rz" William Carey, prezes CEDC, notowanego na giełdach w Nowym Jorku i Warszawie czołowego producenta wódki w Polsce i Rosji. Dodaje, że lepsze były ostatnie trzy miesiące 2010 r., które są tradycyjnie czasem żniw dla branży spirytusowej.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?