Obligacje lotnisk

Pięć portów wyemituje obligacje warte 935 mln zł Pozyskanie środków przez sprzedaż papierów rozważają władze kolejnych lotnisk. Do 2015 r. wydadzą łącznie na rozwój 4,4 mld złotych

Aktualizacja: 22.01.2011 02:37 Publikacja: 22.01.2011 02:36

Lotnisko Okęcie w Warszawie

Lotnisko Okęcie w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Łokaj Krzysztof Łokaj

W najbliższych dniach umowę na emisję obligacji wartych 190 mln zł mają podpisać władze łódzkiego lotniska. Zarząd spółki zarządzającej portem we Wrocławiu kończy negocjacje dotyczące emisji papierów na kwotę także 190 mln zł. Negocjacje prowadzi port w Poznaniu, który chce pożyczyć ok. 130 mln zł. Kolejne lotniska rozważają sięgnięcie po tę formę finansowania inwestycji. Z bankami w tej sprawie porozumiały się już władze portów w Warszawie czy w Gdańsku.

– Portom łatwiej uzyskać pożyczkę, decydując się na emisję obligacji niż kredyt. Koszty pieniądza są też bardziej przewidywalne – oprocentowanie w przypadku obligacji jest stałe, a w przypadku kredytów zależy od decyzji Narodowego Banku Polskiego – wyjaśnia Aleks Domaradzki, partner zarządzający w DGL Polska.

– Z punktu widzenia banku konstrukcja obu instrumentów jest podobna, jeżeli chodzi o zabezpieczenie i uzyskane profity – mówi Piotr Rutkowski, rzecznik BRE Banku.

Łódź umowę miała podpisać w piątek. – Oficjalnej decyzji jeszcze nie ma, czekamy na zgodę zarządu banku, która powinna do nas dotrzeć w najbliższych dniach – wyjaśnia Jacek Grabarski, rzecznik łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego.

Krok dalej od pieniędzy są porty w Poznaniu i we Wrocławiu. – W tych dniach powinniśmy zakończyć negocjacje dotyczące emisji obligacji. To papiery 12-letnie warte 190 mln zł – mówi Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska.

Plan inwestycyjny poznańskiego portu na lata 2009 – 2013 jest wart 317 mln zł. – Negocjujemy warunki umowy emisji obligacji krótko- i długoterminowych – mówi Iwa Ulatowska z poznańskiego lotniska.

Niewykluczone, że po pieniądze komercyjne na rozbudowę sięgną też pozostałe porty. – Na razie środki na inwestycje mamy na koncie, ale jeżeli będziemy chcieli rozszerzyć zakres prac, będziemy musieli zwrócić się do banków komercyjnych – mówi Tomasz Moraczewski, prezes bydgoskiego portu.

Finansowanie planu inwestycyjnego zamykają władze portu lotniczego w Krakowie. Wartość programu szacowana jest na ok. 1 mld zł. – Decyzja o sposobie finansowania zapadnie na przełomie maja i czerwca. Nie wykluczamy pożyczenia ok. 300 mln zł – mówi Mariusz Pulit, dyrektor biura spółki. Katowice na obecnie realizowane inwestycje mają środki z podniesienia o ponad 80 mln zł kapitału zakładowego spółki.

Pierwsze na finansowanie inwestycji poprzez emisje obligacji zdecydowały się porty w Gdańsku i Warszawie. W obu przypadkach umowy są już podpisane. Pomorski port może wyemitować papiery warte 195 mln zł. – Dwie serie zostały już wyemitowane – pierwsza w grudniu 2010 r., druga w styczniu tego roku. Obie o wartości 6,4 mln zł – twierdzi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. Kolejna seria, również o wartości 6,4 mln zł, ma zostać wyemitowana w lutym.

Warszawa ma umowę na emisję papierów wartych 240 mln zł. – Pierwsza transza zostanie sprzedana pod koniec pierwszego kwartału – deklaruje Przemysław Przybylski, rzecznik lotniska Chopina.

Port lotniczy w Szczecinie jako jedyny na rynku zdecydował się na leasing zwrotny swoich nieruchomości. – Przed czterema laty pozyskaliśmy w ten sposób 29 mln zł. Z tego 19 mln zł zostało od razu przeznaczone na spłatę, a 10 mln zł na pokrycie kosztów inwestycyjnych – mówi Krzysztof Domagalski, rzecznik szczecińskiego lotniska.

[ramka]Sebastian GościniarekPwCKiedyś władze lotnisk pokładały spore nadzieje w pozyskiwaniu pieniędzy z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. EBI, z przyczyn nie do końca zrozumiałych, zakręcił jednak kurek. Dlatego porty zwróciły się w kierunku pieniędzy komercyjnych. Do dyspozycji mają kredyty, obligacje czy inne bardziej skomplikowane narzędzia pożyczkowe. Obligacje można łatwiej pozyskać niż kredyt, ich sposób spłacania jest bardziej elastyczny. Kredyt ma harmonogram spłat, który trudno zmienić. Obligacje można wykupić przed terminem w przypadku przypływu gotówki.[/ramka]

[ramka]Ambitne plany

[b]Więcej pasażerów, więcej inwestycji[/b]

Tylko w tym roku porty lotnicze chcą wydać w sumie ponad 1 mld zł na swoją rozbudowę. Inwestycje mają pomóc w sprostaniu rosnącemu w tempie kilkunastu procent rocznie ruchowi pasażerskiemu.W 2010 r. polskie lotniska obsłużyły 20,9 mln osób, czyli o ok. 250 tys. więcej niż w roku 2008, najlepszym dotychczas dla polskiego lotnictwa. To oznacza, że rok wcześniej, niż prognozowali zarządcy portów, lotniska wyszły na prostą po ostatnim kryzysie. W 2009 r. przez nasze porty przewinęło się 18,94 mln podróżnych. Prognozy na przyszły rok wskazują, że ruch lotniczy wzrośnie do 22,4 mln osób. W mijającym roku porty lotnicze zainwestowały w sumie ponad 630 mln zł. Inwestycje zaplanowane na przyszły rok mają mieć wartość co najmniej dwukrotnie wyższą. W 2010 r. inwestycje o największej wartości realizowały porty we Wrocławiu (150 mln zł) i w Krakowie (130 mln zł). Prace o największej wartości, 240 mln zł, na przyszły rok zaplanowały stołeczny port i łódzkie lotnisko. Chcą wydać po ponad 220 mln zł. Władze lotnisk inwestują głównie w nowe terminale, rozbudowę płyt postojowych czy dróg kołowania. Część lotnisk, np. Bydgoszcz, prace budowlane rozpocznie w 2012 roku, ten poświęci na uzyskanie pozwoleń i zapięcie finansowania planowanych inwestycji. [/ramka]

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca