Polskie firmy nadal w kiepskiej kondycji

Tylko 46 proc. polskich firm deklaruje, że ich sytuacje finansową można uznać za dobrą. Jest to wynik niewiele lepszy niż rok temu

Publikacja: 15.02.2011 23:00

Polskie firmy nadal w kiepskiej kondycji

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Z przeprowadzonego 7 lutego badania wywiadowni gospodarczej D&B Poland wynika, że spośród niemal 270 tys. przeanalizowanych firm aż 54 proc. jest w złej lub bardzo złej kondycji finansowej. Pozostałe 46 proc. – w dobrej i bardzo dobrej, a w ciągu roku (poprzednia edycja badania to marzec 2010 r.) odsetek ten prawie się nie zmienił.

– W ciągu ostatnich 12 miesięcy obserwujemy stabilizację i niewielką poprawę. W porównaniu z marcem 2010 r. odnotowaliśmy spadek o 1 pkt proc. wśród przedsiębiorstw w bardzo złej kondycji finansowej i taki sam wzrost wśród firm w kondycji dobrej – wyjaśnia Tomasz Starzyk z D&B.

Fatalnie wygląda sytuacja w branży budowlanej, która już w zeszłym roku była w tarapatach. I nic dziwnego, skoro przez cały 2010 r. kwota opóźnionych płatności oraz zaległości w tej branży przekroczyła 2 mld zł.

Najgorzej rzecz się ma z producentami odzieży – aż 73 proc. z nich jest w fatalnej kondycji, o 2 pkt proc. więcej niż rok temu. Niewiele lepiej jest w wypadku producentów żywności oraz wyrobów chemicznych.

Dla ekonomistów dane nie są zaskoczeniem. – Trudno oczekiwać znaczącej poprawy, czasu wymaga choćby dostosowanie się do wyższych podatków, na przykład VAT. Tego typu zjawiska często stają się, niestety, impulsem do przechodzenia do szarej strefy – mówi Andrzej Sadowski, ekonomista z Centrum im. Adama Smitha.

Istnieją jednak też branże, w których sytuacja się poprawiła, czasami znacząco. Tak się stało w dużej części firm zajmujących się świadczeniem usług zdrowotnych oraz naprawą pojazdów samochodowych. Poprawa dotyczy również sklepów spożywczych. W tych branżach przeważają przedsiębiorstwa, które są w dobrej kondycji.

– Handel w Polsce jest jednym z filarów wzrostu gospodarczego. W ostatnim czasie zmiany widać zwłaszcza w sektorze tradycyjnym. Oczywiście sporo najsłabszych sklepów znika z rynku, ale wiele wchodzi choćby do sieci franczyzowych i błyskawicznie na tym zyskuje – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Oczekiwania na najbliższe miesiące nie są jednak optymistyczne. Firmy obawiają się negatywnego wpływu podniesienia stawki VAT do 23 proc. Wiele sieci handlowych, nie chcąc zniechęcać klientów, wzięło podwyżkę na siebie i nie podnosi cen. Co zapewne negatywnie odbije się na ich kondycji finansowej.

Z przeprowadzonego 7 lutego badania wywiadowni gospodarczej D&B Poland wynika, że spośród niemal 270 tys. przeanalizowanych firm aż 54 proc. jest w złej lub bardzo złej kondycji finansowej. Pozostałe 46 proc. – w dobrej i bardzo dobrej, a w ciągu roku (poprzednia edycja badania to marzec 2010 r.) odsetek ten prawie się nie zmienił.

– W ciągu ostatnich 12 miesięcy obserwujemy stabilizację i niewielką poprawę. W porównaniu z marcem 2010 r. odnotowaliśmy spadek o 1 pkt proc. wśród przedsiębiorstw w bardzo złej kondycji finansowej i taki sam wzrost wśród firm w kondycji dobrej – wyjaśnia Tomasz Starzyk z D&B.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się